DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313METOS-IOP0314 Çalışma Sosyolojisi 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Seçmeli Ders IV
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, ağırlıklı olarak endüstri toplumu ve sonrasında çalışmanın toplumsal yaşamda merkezî önem kazanmasıyla birlikte öne çıkan toplumsal kurum/grup/yapı ilişkilerini mercek altına alır. Dolayısıyla çalışma hayatının sosyolojik bir perspektiften ele alınacağı bu derste, farklı bağlamlardaki çalışma pratikleri ve çalışanlar (işgörenler) arasındaki bağlantılar ele alınarak, çalışma yaşamını inceleyen sosyoloji kuramları; çalışmayı biçimlendiren çeşitli türde kavram ve süreç, örneğin emek kontrolü, küreselleşme, esnekleşme, güvencesizlik, hizmet emeği, duygusal ve duygulanımsal emek, toplumsal cinsiyet, “ırk”, etnisite ve çalışma ilişkisi; dijital çağda istihdamda yaşanan güncel gelişmeler ele alınacaktır. Çalışma sosyolojisi konularına bir tür giriş yapmayı amaçlayan derste, çalışmanın örgütlenmesi ve yönetiminin yanı sıra, çalışma yaşamında ve istihdamda geçmişten günümüze yaşanan değişim ve dönüşümlere ilişkin sınıf içi tartışmaları biçiminde yürütülecektir; tartışmalar okuma planı çer çerçevesinde çalışma sosyolojisinin gelişimi de tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: IOP0314 öncelikle her gün yaptığımız birçok işi tartışır; emek, iş ve meslekler hakkında çeşitli sosyolojik bakış açılarını inceler. Ders çalışma sosyolojisine ilişkin tüm konuları kapsama iddiasında değildir; seçilmiş konuları derinlemesine incelerken, geniş bir genel bakış sağlamak üzere tasarlanmıştır. Ders konularından bazıları geçmişten günümüze iş ve iş etiğinin evrimi; sanayi devrimi sırasında ve sonrasında “çalışma deneyimleri” ve emek kesimleri; 21. yüzyıl çalışma sosyolojisinde güncel konular; çalışma ve iş konusundaki temel kuramsal yaklaşımlar; örneğin Taylorizm; üretim sistemleri teorileri, emek süreci ve vasıfsızlaş(tır)ma tartışmaları, işgücü piyasası bölümlendirmesi, enformel çalışma biçimleri, kadın ve çocuk işçiliği, sendikalar ve endüstriyel çatışmalar, post-endüstriyel toplumda işin dönüşümü ve post-Fordizm; hizmet sektörü çalışanları, “profesyonelleri” ve yöneticiler arasında iş ve benlik; iş ve aile arasındaki modern ayrım-“denge”, hem makro (mesleki) yapı, küresel ekonomiler, teknoloji ve demografik değişimler, hem de mikro düzey analizleri, yani işyerlerinin ve mesleklerin işçilerin benlik ve kimlik algıları üzerindeki talepleri; işin aileler üzerindeki etkisi; farklı kültürel bağlamlarda işin tanımı ve anlamı; işin değişen doğası, iş ve çalışma hayatı üzerine gerçekleştirilmiş sosyolojik araştırmalar gibi. Derste cinsiyet ve iş, işgücü piyasasındaki katmanlaşmalar ve teknolojinin değişen doğası ve küreselleşme arasındaki karmaşık ara bağlantılara özel bir dikkat gösterilecektir. Sınıf tartışmaları, bibliyografik bölümde seçilen metinlere dayalı olacaktır.

Derse Özgü Kurallar

1. Okuma Ödevleri: Dersin gerçek bir öğrenme ve keşif süreci olabilmesi, her katılımcının okumaları yapması ve derse katılmasıyla doğrudan ilgilidir. Katılımcılar her hafta, o hafta için önerilmiş okumaları ders öncesinde yapmak ve haftalık her bir okumadan en az 3 (üç) soru hazırlayarak dersten önce sorumlu öğretim üyesine e- posta yoluyla göndermek ve bu soruları dersin tartışma bölümünde kullanmak durumundadırlar. Dönem ödevi için hazırlanırken zaman kaybetmemek ve derste başarılı olmak için ders okumalarının düzenli yapılması şarttır.
2. İletişim: Ders katılımcılarından gelecek anlık ileti ve mesajlara özellikle mesai saatleri sonrasında, resmi tatillerde ve hafta sonları cevap verme yükümlülüğüm olmadığını belirtmek isterim. Dolayısıyla özellikle ödev teslim zamanlarında son dakika sorularınız gözümden kaçabilir.
3. Okumakta olduğunuz ders izlencesinde belirtilen her şeyden sorumlu olduğunuzu, ders izlencesinin aslında dersi veren öğretim elemanı ve sizin aranızda bir kontrat olduğunu lütfen unutmayın. Dersten sorumlu kişi olarak öğretim üyesi bu sorumluluklar konusunda gerektiğinde duyurular yoluyla revizyonlar, ek okumalar ve aktiviteler ekleyerek değişiklikler yapma hakkına sahiptir.
4. Sınıf İçi Nezaket ve Saygı: Ders zamanının arkadaşlarınızla laflama veya internette gezinme fırsatı olmadığını, bu nedenle ders saatlerinde dikkatinizi dağıtacak elektronik aletlerle ilgilenmemenizi rica ediyorum. Ders katılımcılarının diğer katılımcılara ve dersten sorumlu öğretim üyesine saygılı davranmakla yükümlü olduğunu da belirtmeliyim.
Sınıf içi nezaket ve saygı mevzusu;
Dersler zamanında katılım gerektirmektedir. Dersi anlatmaya başladığımda dersliğe girmiş olmalısınız, aksi bir durum aksaklık ve kopukluklara neden olacak, dikkatimi dağıtacaktır.
Ders esnasında sözlü veya bir takım sanal efektler vasıtasıyla dersin diğer katılımcılarına kötü muamelede bulunmak hoş görülmeyecektir. Pek çoğumuz için yeni yahut hakkında farklı görüşlere sahip olduğumuz toplumsal olgular, konular ve kuramlar üzerinde konuşacak olduğumuzdan hareketle ayrımcı ve olumsuz bir dil kullanmamanız, soru ve tartışmalarınızı akademik dil ve söylem çerçevesinde yapılandırmanız beklenmektedir.
Dersi yukarıda belirtilen esaslar dışına çıkarak aksatmanız halinde dersi terk etmeniz istenebilir. Ancak ben de soru sorarak tartışmanız için gerekli akademik ve özgür ortamı yaratmakla yükümlü olduğumu belirtmeliyim.
Ders Materyalinin Kullanımı: Ders materyalleri sizin kullanımınız içindir, özellikle Beykozonline’a yüklenen ders izlencesi, ekstra okuma, ders metni, ders sunumu, sınav soruları ve sınav kağıdı gibi dokümanları lütfen çoğaltarak ders harici mecralarda paylaşmayın ve yaymayın. Söz konusu materyallerin tümü teliflidir. Ders için ihtiyacınız olan bilgi ve malzemeye Beykozonline üzerindeki ders sayfasından erişebilirsiniz.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalışma- iş ve örgüt konusundaki tarihsel farklılaşmaları derinlemesine çözümler
  2) Çalışma ve iş yaşamıyla ve örgüt yapılarına ilişkin temel sorunları anlar ve tespit eder
  3) Çalışma- iş ve örgüt sosyolojisindeki anahtar kavramları derinlemesine bilir ve tanımlar; bu kavramlara dayalı eleştirel ve analitik bakış geliştirir
  4) Çalışma-iş ve örgüt sosyolojisinin genel sosyolojiye katkısını tanımlar
  5) Çalışma, iş ve organizasyonla ilgili temel sosyolojik kuramların gündelik yaşama dair pratik uygulamalarını tespit edebilir
  6) Tarihten çalışma- iş ve örgütlere ilişkin örüntüleri inceleyerek bunları geniş kuramsal bağlamla ilişkilendirir
  7) Çalışma-iş ve örgütlerle ilintili değişimlere, bu değişimlere neden olan çatışma ve anlaşmazlıklara ilişkin sosyolojik değerlendirme ve açıklamalar yapmayı bilir
  8) Farklı açıklama ve varsayımlardan hareketle, çalışma ve iş yaşamı konusundaki değişimler hakkında alternatif senaryolar geliştirmeyi öğrenir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel Başlangıç; Ders içeriği ve konularının tanıtımı- ders işleniş biçimi -
2) Çalışma Sosyolojisine Giriş Güldiken, s. 5-19
3) Çalışma ve Örgüt Sosyolojisinin Gelişimi- Tarihsel ve Toplumsal Arka-Plan Çalışma ve Örgüt Sosyolojisinin Gelişimi- Tarihsel ve Toplumsal Arka-Plan Kemal Ören, 35-72, Çalışma Sosyolojisi, Nobel Akademil Yayıncılık, Ankara, 2018 35-72
4) Çalışmanın Anlamı- Anlamsızlığı-; Çalışma ve İşe İlişkin Temel Kavramlar Strangleman & Warren, 11-38
5) Çalışma ve İşi Kuramsallaştırmak- I; Klasik Kuramlar Güldiken, 35-74
6) Çalışma ve İşi Kuramsallaştırmak- II; Modern Kuramlar Güldiken, 75-78 *Mürüvvet Akar, Kadro: Bir ‘Sınıftan Kaçış’ Teorisi, Çalışma ve Toplum Dergisi
7) Çalışma ve İşi Kuramsallaştırmak- I; Güncel-Postmodern Kuramlar Güldiken, 78-83, 83-115
8) Çalışma- Emek ve İş Araştırmaları Strangleman & Warren, 39-71
9) Resmi Tatil (Ramazan Bayramı 2022) -
10) Çalışma ve Toplumsal Değişim Strangleman & Warren, 101-123; 124-149 *Hasan Bakır, Neo-liberalizmin Hegemonyası Altında Türkiye Emek Piyasası, Çalışma ve Toplum Dergisi
11) Çalışma Deneyimi-I- Sınıf, Toplumsal Cinsiyet ve Yaş Strangleman & Warren, 113-116; 153-166;228-249 Çalışma ve Toplum Dergisi'nden; *Hakan Koçak & Aziz Çelik, Türkiye İşçi Sınıfının Ayağa Kalktığı Gün: Saraçhane Mitingi *Mehmet Atilla Güler, 1970’li Yıllarda Türkiye İşçi Sınıfını Cem Karaca Şarkıları ile Okumak *Nurcan Özkaplan, Duygusal Emek ve Kadın İşi/ Erkek İşi *İsa Demir, Türkan Akyol Güner, Türkiye’de Yaşlı Emeğinin Prekaryalaşması
12) Çalışma Deneyimi-II “Irk” ve Etnisite Strangleman & Warren, 116-119; Çalışma ve Toplum Dergisi'nden; *Kuvvet Lordoğlu & Mustfa Aslan, Türkiye İşgücü Piyasalarında Etnik Bir Ayırımcılık Var Mıdır? *Fatma İlknur Akgül, Kesişimsellik Yaklaşımı Bağlamında Roman Kadınların İktisadi Hayata Katılımı: İzmir Örneği *Hasan GÜLER Afganlı Göçmenlerin Göç Süreçleri ve İşçilik Deneyimleri: Uşak İli Örneği
13) Çalışma Deneyimi-III- İş, Kontrol ve Direniş Strangleman & Warren, 182-204 Çalışma ve Toplum Dergisi'nden; *Özge Kahraman, 1987 Kazlıçeşme Deri İşçilerinin Grev Öyküsü *Ayten Davbutoğlu, Kadın Direnişçilerin Gözünden Bir Direniş Öyküsü: Gebze Bericap Örneği
14) Çalışma Zamanı ve İşyeri Strangleman & Warren, 205-227; Ören, 125-180
15) İşsizlik, Yoksulluk- Çalışma Kültürü Strangleman & Warren, 250-272; 274-297 Çalışma ve Toplum Dergisi'nden; *Ebru Yılmaz, Fuat Güllüpınar, Fakir Baykurt ve Kemal Tahir’in Yapıtlarında Zenginlik, Yoksulluk, Emek ve Sermaye *Saniye Dedeoğlu vd., Yoksulun Umudu Çocuk: Türkiye’de Suriyeli Tarım İşçisi Çocuklar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tim Strangleman &Tracey Warren, Çalışma ve Toplum: Sosyolojik Yaklaşımlar, Temalar ve Yöntemler, Çev. Fuat Man, Nobel akademik Yayıncılık; Ankara, 2015 (Birinci Basımdan Çeviri

Nevzat Güldiken, Çalışma Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayın, 2. Basım 2020
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş ve örgüt psikolojisinin temel kuramları, kavramları ve tarihsel gelişimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olma.
2) Örgütlerde bireysel, grupsal ve sistem düzeyindeki psikolojik süreçleri açıklayabilecek kuramsal altyapıyı edinme.
3) İnsan kaynakları yönetimi, liderlik, motivasyon, örgütsel davranış ve iş sağlığı alanlarında karşılaşılan sorunları bilimsel yöntemlerle analiz etme.
4) İş ortamında psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarını seçme, uygulama ve sonuçlarını yorumlama becerisi geliştirme.
5) Örgütsel sorunlara yönelik veri temelli çözüm önerileri üretir ve bu önerileri akademik veya mesleki bir çerçevede sunma.
6) Mesleki uygulamalarda etik ilkelere uygun davranır ve psikolojik müdahale sınırlarını gözetme.
7) Disiplinlerarası bilgi ve becerileri birleştirerek iş yaşamındaki karmaşık problemlere yaratıcı çözümler geliştirme.
8) Bireysel ve ekip çalışmasına etkin biçimde katılır; liderlik ve iş birliği rollerini üstlenebilme.
9) Akademik ve mesleki yaşamında sürekli öğrenmeye açık şekilde bilimsel gelişmeleri takip ederek bunları uygulamalarına entegre edebilme.
10) Sözlü ve yazılı iletişimde açık, etkili ve profesyonel bir dil kullanarak uzmanlık bilgisini farklı hedef kitlelere aktarabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ödev 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 84
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 154
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6