DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70412METOS-MTL0182 Uluslararası Finans ve Piyasalar 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. MEHMET YEŞİLYAPRAK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencileri uluslararası para sisteminin gelişimi ve ülkelerin uyguladıkları döviz kuru sistemleri hakkında bilgilendirmek, ödemeler dengesinin içeriği ve önemi hakkında bilgilendirmek ve yorum yapabilmelerini sağlamak, uluslararası parite koşulları, kur teorileri ve tahminleri hakkında bilgilendirmek, değişen makro ekonomik göstergeler karşısında olası kur değişiklikleri hakkında yorum yapabilmelerini sağlamak, döviz türev ürünler ve kur riski yönetimi konusunda bilgilendirerek temel uygulama örnekleri yapmak, uluslararası mali piyasaları güncel verilerle gözlemlemek, IMF, BIS, uluslararası yatırım bankaları, portföy yatırımcıları, vb. uluslararası finans kuruluşları ve faaliyetleri hakkında bilgilendirmek.
Dersin İçeriği: Uluslararası Para Sistemi, Tarihsel Gelişim, Döviz Kuru Sistemleri, Ödemeler Dengesi, Döviz Piyasaları, Temel Parite Koşulları, Kur Teorileri ve Kur Tahminleri, Döviz türev işlemleri: Forward, Futures ve Opsiyonlar, Para ve Faiz Oranı Swapları, Uluslararası Risk Yönetimi (Kurların İşlem Etkisi, Çevrim Etkisi, Faaliyet Etkisi), Uluslararası Mali Piyasalar(Borç ve Özkaynak Piyasaları), Uluslararası Portföy Yatırımları, Uluslararası Ticaretin Finansmanı, Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımları, Uluslararası Vergileme, Politik Risk, Uluslararası Sermaye Bütçelemesi ve Sınır Ötesi Birleşme ve Devralmalar

Derse Özgü Kurallar

yok

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Altın standardından bugüne uluslararası para sisteminin gelişimi hakkında bilgilidir.
  2) IMF'nin döviz kuru sistemleri sınıflamasını ve ülkelerin döviz kuru yönetimi pratiklerini bilir.
  3) Uluslararası parite koşullarını ve kur teorilerini bilir.
  4) Döviz kurlarındaki değişimlerin neden olduğu işlem etkisi, çevrim etkisi ve faaliyet etkisi hakkında bilgilidir.
  5) Uluslararası doğrudan yabancı sermaye yatırımları, portföy yatırımları, vergilendirilmesi ve politik risk konularında bilgilidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ödemeler Dengesi hakkında bilgilidir ve güncel verilere kaynağından ulaşarak tablodaki gelişmeleri yorumlayabilir.
  2) Döviz piyalarının işleyişini, katılımcılarını, kotasyon şekillerini bilir ve üçgen arbitraj yapabilir.
  3) Makro ekonomik göstergelerdeki değişimler karşısında parite koşulları ve kur teorileri bilgilerini kullanarak kurların yönü hakkında tahmin yapabilir.
  4) Forward, Futures, Swap ve Opsiyonlar hakkında bilgilidir. Temel işlemleri yapabilir.
  5) Döviz kurlarının neden olduğu işlem, çevrim ve operasyonel riskleri yönetmek için hangi araçların kullanılabileceği hakkında önerilerde bulunabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslararası Para Sistemi, Tarihsel Gelişim
2) Döviz Kuru Sistemleri
3) Ödemeler Dengesi
4) Döviz Piyasaları
5) Temel Parite Koşulları
6) Kur Teorileri ve Kur Tahminleri
7) Döviz türev işlemleri: Forward, Futures ve Opsiyonlar
8) Para ve Faiz Oranı Swapları
9) Uluslararası Risk Yönetimi (Kurların İşlem Etkisi, Çevrim Etkisi, Faaliyet Etkisi)
10) Uluslararası Mali Piyasalar(Borç ve Özkaynak Piyasaları)
11) Uluslararası Portföy Yatırımları
12) Uluslararası Ticaretin Finansmanı
13) Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımları, Uluslararası Vergileme, Politik Risk
14) Uluslararası Sermaye Bütçelemesi ve Sınır Ötesi Birleşme ve Devralmalar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Seyidoğlu, Halil. Uluslararası Finans
Eiteman, Stonehill & Moffett. Multinational Business Finance
Ders sunum dosyaları.
Diğer Kaynaklar: Seyidoğlu, Halil. Uluslararası Finans
Eiteman, Stonehill & Moffett. Multinational Business Finance

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir.
1) Uluslararası ticaret ve lojistik konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar
1) Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri vizyoner bir yaklaşımla değerlendirir
1) Alanında karşılaştığı problemleri, analitik bir yaklaşımla, ele alarak çözümler
2) Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarındaki farklı konularda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir
2) Konusundaki farklı alanlarda yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme yetkinliği kazanır
2) Bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar.
2) Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir
3) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
3) Farklı koşullar için uygun olabilecek iş stratejileri geliştirir
3) Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar
4) Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır.
4) İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar
4) Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir.
5) Bulunduğu iş ortamında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir
5) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
6) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 85
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 155
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6