Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir.
|
2) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
|
3) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
|
4) Hasta taşıma yöntemlerini bilir.
|
5) Temel Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
|
6) İleri Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
|
7) Hastane öncesi acil bakımda stres ile başa çıkabilme yollarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Acil araç kullanımı bilgi ve becerisine sahip olmak
|
2) Defibrilasyon ve kardiyoversiyon yapabilme becerisine sahip olmak
|
3) EKG ritim analizi yapabilmek
|
4) Travma ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olmak
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme
|
2) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahip olur.
|
3) Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir.
|
4) Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dersin Tanıtımı |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
2) |
Obstetrik Acillerde Hastane Öncesi Yaklaşım:
Gebelik Komplikasyonları |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
3) |
Obstetrik Aciller ve Doğumda Hastane Öncesi Yaklaşım:
Doğum |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
4) |
Pediatrik Acillerde Acil Bakım
Yenidoğan Acilleri |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
5) |
Pediatrik Acillerde Acil Bakım
Çocuk Acilleri- İlaç Doz Hesaplama Uygulamaları |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
6) |
Geriatrik Hastalarda Acil Bakım Obstetrik Acillerde Acil Bakım Uygulama |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
7) |
İmmün Sistem Hastalıklarında Acil Bakım |
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Non-Travmatik Kas İskelet Sistemi Hastalıklarında Acil Bakım |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
10) |
Hematolojik ve Onkolojik Aciller |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
11) |
Psikiyatrik Hastalıklar ve Davranış Bozukluklarında Acil Bakım |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
12) |
Psikiyatrik Hastalıklar ve Davranış Bozukluklarında Acil Bakım: Bağımlılıklar |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
13) |
Acilde Kullanılan İlaçlar |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
14) |
Genel Tekrar |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar,
İlk ve Acil Bakım Teknikerliği PARAMEDİK, Güneş Tıp Evi
Paramedikleri İçin Hastane Öncesi Acil Tıp, Ankara Nobel Tıp
Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri (Paramedik) için Temel Konular ve Tedavi Yaklaşımları, EMA TIP KİTABEVİ
|
Diğer Kaynaklar: |
Ders notları, PowerPoint sunumlar, tıbbi dergiler ve yayınlar,
İlk ve Acil Bakım Teknikerliği PARAMEDİK, Güneş Tıp Evi
Paramedikleri İçin Hastane Öncesi Acil Tıp, Ankara Nobel Tıp
Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri (Paramedik) için Temel Konular ve Tedavi Yaklaşımları, EMA TIP KİTABEVİ
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
|
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
|
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
|
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
|
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
|
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
|
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
|
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
|
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
|
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
|
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
|
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
0 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
0 |
0 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
0 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
0 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
10 |