Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı yapı elemanlarının analizi, tasarımı ve yapımı, yapısal tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, olanaklar, yapı elemanları sistemleri ve tasarım ilkelerini tanıtmaktır. Bu kapsamda yapı elemanları ve bileşenlerinin sistem, bileşim ilkeleri, yapım süreçleri açısından incelenir ve yapı bileşenlerinin bütünleşik tasarımına yönelik bilgi verilir. |
Dersin İçeriği: |
Bu kapsamda Yapı elemanlarının analizi, tasarımı ve yapımı; dış duvar sistemleri (atmosfer ve toprakla ilişkili duvarlar), pencere ve kapı sistemleri, döşeme sistemleri (zemine oturan, normal ve altı açık döşemeler, asma tavanlar, yükseltilmiş döşemeler), düşey sirkülasyon sistemleri (rampa ve merdiven), çatı sistemleri (düz ve eğimli çatılar), iç bölme sistemleri (sabit ve hareketli iç duvarlar), Yapısal tasarım ile ilgili gereksinimler, ölçütler, olanaklar, yapı elemanı sistemleri tasarım ilkeleri, Geleneksel ve gelişmiş yapım yöntemleri ele alınarak bu bilgiler Stüdyo Çalışması ile uygulamaya aktarılır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapının striktürünü tanır ve iç mekan ile ilişkilendirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapı fiziği sorunlarını analiz edebilir ve yapı tasarımında bu sorunları göz önüne alarak tasarım ve uygulama yapabilir.
|
2) Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklar.
|
2) Yapı ile ilgili konularda oluşan problemleri ve çözümlerini veriler kullanarak analiz eder ve tasarımında kullanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, dönem hakkında bilgilendirme. |
|
|
2) |
Kapı tanımları ve örneklemeleri hakkında bilgilendirme. |
|
|
3) |
Kapı tanımları ve örneklemeleri hakkında bilgilendirme. Uygulama. |
|
|
4) |
Pencere tanımları ve örneklemeleri hakkında bilgilendirme. |
|
|
5) |
Pencere tanımları ve örneklemeleri hakkında bilgilendirme. Uygulama. |
|
|
6) |
Kapı ve pencere ve Yapı I dersi kapsamında öğrenilen yapı elemanları hakkında genel uygulama. |
|
|
7) |
Mekanı tanımlayan elemanlar, örnekler. |
|
|
8) |
arasınav |
|
|
9) |
Çatı sistemleri hakkında bilgilendirme. |
|
|
10) |
Çatı sistemleri hakkında bilgilendirme. Uygulama. |
|
|
11) |
İç bölme sistemleri. (sabit ve hareketli). |
|
|
12) |
İç bölme sistemleri hakkında bilgilendirme. Uygulama. |
|
|
13) |
Yapı elemanı sistemleri tasarımı hakkında bilgilendirme. |
|
|
14) |
Genel değerlendirme ve tekrar. |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ders kapsamında tüm ince yapıya dair elemanların incelenmesi ve detaylı uygulamalarla desteklenmesi amaçlanmaktadır. Ders sonunda öğrencilerin kapı, pencere, hafif sistemler ve çatı sistemlerine teorik ve pratik uygulama birlikteliği eldesi amaçlanmaktadır.
|
Diğer Kaynaklar: |
YÜCESOY L.,”TEMELLER,DUVARLAR,DÖŞEMELER”, YAPI ENDÜSTRİ MERKEZİ ,İSTANBUL,2007”.
ELDEM S. H., "YAPI", YAPI ENDÜSTRİ MERKEZİ, İSTANBUL, 2017.
SARI A.,”MERDİVENLER”,YAPI ENDÜSTRİ MERKEZİ YAYINLARI,İSTANBUL 2000.
ÖZCAN K.,”YAPI” ,BİLİM YAYINLARI 2002.
TÜRKÇÜ H.Ç.,”ÇAĞDAŞ TAŞIYICI SİSTEMLER”, BİRSEN YAYINEVİ İSTANBUL 2003.
İZGİ U., AYSEL B.B. "KAPILAR I- II", YEM YAYINLARI, İSTANBUL,2003.
İZGİ U., "PENCERE - HAFİF CEPHELER YARDIMCI KORUYUCULAR I-II", YAY YAYINLARI, İSTANBUL, 1983.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 İlgili ulusal ve uluslararası yasa, yönetmelik ve evrensel tasarım ilkelerini tanımlar. |
3 |
|
1.2 Mimarlığın tarihsel gelişimini anlatır. |
|
|
1.3 Tasarımın tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.4 Mobilya tarihinin tüm gelişim süreçlerini özetler. |
|
|
1.5 Sanatın tarihsel gelişim sürecini anlatır. |
|
|
|
|
2) |
Özgün ve yenilikçi tasarımlar ortaya çıkarır. |
5 |
|
2.1 Aklındaki tasarıyı ya da fikri kağıda aktarır. |
|
|
2.2 Tasarım ilkeleri ve öğelerine tanımlar ve uygular. |
|
|
2.3 Tasarım alanındaki teknik bilgileri ışığında mekan planlama sürecini yönetir. |
|
|
2.4 Edindiği kuramsal bilgileri tasarım tekniklerinde uygular |
5 |
|
2.5 Mobilyayı ve birleşim detaylarını tasarlar ve mobilya üretim sürecini yönetir. |
|
|
2.6 Kullanıcının anatomik, antropometrik özelliklerini, psikolojik, fiziksel kapasitesini ve toleranslarını göz önüne alarak tasarım yapar. |
|
3) |
Mesleğin gerektirdiği çizim programlarını kullanır. |
|
|
3.1 Teknik çizim dilinde Autocad programını etkin şekilde kullanabilir. |
|
|
3.2 Modellemede sunum tekniği olarak 3Ds Max programını kullanır. |
|
|
3.3 İlgili kişilere bilgi aktarırken gerekli sunum programlarını aktif şekilde kullanabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir. |
|
|
4.2 Mesleki konularda bilgiyi kişi ve kurumlara sözlü ve yazılı olarak aktarır. |
|
|
4.3 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetebilir. |
|
|
4.4 Mesleki konularda oluşan problemleri destekleyen veriler kullanarak açıklayabilir. |
5 |
|
4.5 Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözümler. |
4 |
|
|
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
3 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
2 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
2 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|