Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Finansal tablolar analizi ile işletmenin performansını analiz edebilecektir.
|
2) Öğrenciler, finansal analiz ve tahmin yöntemleriyle, bir şirketin finansman, yatırım stratejilerini kavrayabilecek, analitik becerilerini geliştirebilecektir.
|
3) Şirket değerini belirlemek için farklı araç ve teknikler uygulayabileceklerdir.
|
4) - Çeşitli kullanıcıların gözüyle finansal tabloları anlayabilecektir.
|
5) Eğitim sonunda öğrenci finansal analiz, şirketi analizi ve tahmin yöntemleri ile tüm yönleriyle şirket değerlemesi konusunda yeterli derecede donanım sahip olacaktır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş
Şirket kavramı, şirket türleri, şirket organları,
Şirketlerin finansal tabloları ve finansal raporları
Finansal tablo türleri; temel ve ek finansal tablolar
Finansal raporlama standartları
|
|
|
2) |
Şirket Değerlemede ve Finansal Analizde ve Kullanılan Finansal Tablolar
Bilanço Bilanço (Finansal Durum Tablosu)
Varlık kalemleri
Yükümlülük kalemleri
Bilançonun yapısı
Gelir tablosu (Kapsamlı Gelir Tablosu)
Gelir tablosu ilkeleri, gelir tablosunun bölümleri
|
|
|
3) |
Özsermaye, Sermaye ve Pay Senedi Kavramları
Ödenmiş sermaye, sermaye artırımı, bedelli ve bedelsiz sermaye
Pay senedi fiyatı; nominal fiyat piyasa fiyatı
Pay senedi getirisi
Sermaye arıtımı ile ilgili örnekler
|
|
|
4) |
Finansal Analiz Yöntemleri;
1-Dikey yüzde yöntemi
Bilançonun dikey yüzde ile analizi ve yorumu, örnek uygulama
Gelir tablosunun dikey yüzde ile analiz edilmesi, yorumu ve örnek uygulama
2- Yatay yüzde yöntemi (karşılaştırmalı finansal tablolar analizi),
|
|
|
5) |
Finansal Analiz yöntemleri;
3- Oran analizi
Oran analizi, likidite oranları, mali yapı oranları, faaliyet oranı, karlılık oranları Uygulama örnekleri ve yorumlar
Mali analiz yöntemleri;
4- Trend (eğilim yüzdeleri) analizi, bilanço ve gelir tablosunun trend analizi ve yorumu,
5- Birleşik oran (Dupont) analizi
|
|
|
6) |
Finansal Analizde Muhasebe Standartlarının Rolü
Muhasebede Değerleme Kavramı
Türk Ticaret Kanununda Muhasebe ve Değerleme
Vergi Usul Kanununda Değerleme
Vergi usul kanunu (VUK)- TFRS’ye göre finansal tablo farkları
Enflasyonun finansal tablolara etkisi
|
|
|
7) |
Ara Sınav |
|
|
8) |
Değer Kavramı ve Değerleme Türleri
Fiyat, Değer ve Değerleme Kavramları
Başlıca Değer Kavramları
Şirket Değerleme nedenleri, Şirket Değerini Etkileyen Genel Faktörler
Şirket Değerlemede Temel Analizin Rolü
Genel Kabul Görmüş Değerleme Yaklaşımları
Uluslararası Değerleme Standartları
|
|
|
9) |
Aktif (Muhasebe) Temelli Şirket Değerleme Yaklaşımı
1. Defter Değeri Yöntemi
2. Net Aktif Değeri Yöntemi
3. Tasfiye Değeri Yöntemi
|
|
|
10) |
Piyasa Temelli (Göreceli) Değerleme Yaklaşımı
1. Kazanç Çarpanları
2. Defter Değeri Ve Yeniden Yerine Koyma Değeri Çarpanları,
3. Gelir Çarpanları
4. Sektöre Özgü Çarpanlar
|
|
|
11) |
Gelir Temelli Değerleme Yaklaşımı
Gelir temelli yöntem için bilinmesi gerekenler
1-Şirketlerde Sermaye Maliyetinin Belirlenmesi
Sermaye Yapısı, Borç Maliyeti ve Özsermaye Maliyeti
Ağırlıklı Ortalama Sermaye Maliyeti
2- Finansal Tahmin
Finansal Tahmin Yöntemleri, Regresyon Analizi, Büyüme Oranları, Satışların Yüzdesi
Satışların ve Giderlerin Tahmini
İşletme Sermayesi ve Yatırımların Tahmini
Proforma Finansal Tabloların Tahmini
|
|
|
12) |
Gelir Temelli Değerleme Yaklaşımı
1. İndirgenmiş Nakit Akımları (İNA)Yöntemi
- İndirgenmiş Nakit Akışlarıyla Değerlemede Aşamalar İndirgenmiş Kâr Payları Yöntemi, Serbest Nakit Akışları Yöntemi
2. Alternatif Gelir Temelli Yöntemler
Gelirlerin Kapitalizasyon ve Ekonomik Katma Değer Yöntemi, Artık Kar Modeli .
|
|
|
13) |
Özellikli Değerlemeler; Marka Değerlemesi
Marka ile ilgili kavramlar
Finansal temelli marka değerleme,
Uluslararası marka değerleme standartları
Marka değerleme yaklaşımları; Maliyet bedelli, telif haklarından kurtulma, fiyat/prim yöntemi
|
|
|
14) |
Halka Açık Şirketler Üzerinde Değerleme Uygulaması |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
[1] AKGÜÇ, Öztin. (2013). Mali Tablolar Analizi. Avcıol Basım Yayım. 4. Baskı. İstanbul.
2] TOROSLU, Vefa ve DURMUŞ, C. Niyazi. (2017). Finansal Tablolar Analizi. Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı. İstanbul.
[3] SİPAHİ, Barış, YANIK,Serhat ve Aytürk,Yusuf. (2016).”Şirket Değerleme Yaklaşımları”. Seçkin Yayıncılık. 2. Baskı. İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
[1] AKGÜÇ, Öztin. (2013). Mali Tablolar Analizi. Avcıol Basım Yayım. 4. Baskı. İstanbul.
2] TOROSLU, Vefa ve DURMUŞ, C. Niyazi. (2017). Finansal Tablolar Analizi. Seçkin Yayıncılık. 4. Baskı. İstanbul.
[3] SİPAHİ, Barış, YANIK,Serhat ve Aytürk,Yusuf. (2016).”Şirket Değerleme Yaklaşımları”. Seçkin Yayıncılık. 2. Baskı. İstanbul.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
|
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
|
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
|
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
|
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
|
|
3.3 Liderlik ve takım çalışması, girişimcilik ve değişim yönetimi becerilerini kazanır. |
|
|
3.4 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
|
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
10 |
10 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
55 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
117 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |