Dersin Amacı: |
Uluslararası İşletme dersi, hem teorik hem de pratiktir bilgiler vermektedir. Dersin genel amacı, öğrencilere iki veya daha fazla ülke arasındaki ticari işlem kavramlarını öğretirken, yerel ve uluslararası operasyon farkını anlatmak ve global bir işletmeyi genel hatları ile kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, global bir işletmeyi etkileyen çevresel faktörleri, global işletmelerin yapıları ve yönetim stratejileri, ihracat-ithalat-direk yabancı yatırım kavramları, uluslararası anlaşma ve işbirlikleri, hedef pazar seçim stratejileri, global işletmelerin üretim-pazarlama-muhasebe-finans-insan kaynakları gibi fonksiyonlarını konu edinmektedir. Netice olarak, öğrencilerin uluslararası işletmeciliğin doğasını, mikro ve makro düzeyde kavrama yeteneğini artırmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) • Yerel ve uluslararası işletme arasındaki farkları tanımlar.
• Yerel ve uluslararası işletmeleri ve bunların ekonomik, sosyal, politik ve kültürel ortamlarını tanır ve ayırt eder.
• Doğrudan yabancı yatırımlarda en uygun ülke seçimini öğrenir.
• Uluslararası ticaret, uluslararası işbirliği ve anlaşmalar üzerindeki hükümet etkisini tanımlar.
• Uluslararası ticareti teşvik etmek için kullanılan farklı ticari politika türlerini tanımlar.
• Ürün ve/veya hizmete dayalı olarak çeşitli pazara giriş stratejilerini farklılaştırır.
• Global işletme temel işlevlerini tanımlar.
• Bir operasyonu, yerel ve uluslararası yönetmenin farklılıklarını, zorluklarını ve avantajlarını kavrar.
• Küresel döviz piyasalarını tanımlar.
• Uluslararası işletme yapılarını tanımlar ve yerel işletme yapılarından farkını ayırt eder.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
• Uluslararası işletme neden öğrenilmeli?
• Küreselleşme ve uluslararası işletme arasındaki ilişki.
• Küreselleşme ve uluslararası işletmeye yönelik önemli eleştiriler.
• Uluslararası işletmelerin değer yaratmaya yönelik çalışmalarının başlıca nedenleri.
• Uluslararası işletmelerin hedeflerine ulaşmalarına olanak tanıyan farklı çalışma şekilleri.
• Uluslararası çevre faktörleri global işletmelerin performanslarını nasıl etkiler? |
|
|
1) |
• Uluslararası işletmede kültür, özellikle de ulusal kültür neden önemlidir?
• Ulusal kültür oluşumu ve değişiminin başlıca nedenleri.
• Ülkelerin iş uygulamalarını etkileyen başlıca davranışsal faktörler.
• Kültürlerarası iletişimin karmaşıklığı.
• Kültürel uyum. |
|
|
2) |
• Siyaset ve yasalar iş faaliyetlerini nasıl etkiler?
• Siyasi ortamın ilkeleri ve uygulamaları.
• Siyasi özgürlüğün ilkeleri ve uygulamaları.
• Uluslararası işletmeler açısından siyasi risk nedir?
• Yasal ortamın ilkeleri ve uygulamaları.
• Uluslararası şirketlerin karşılaştığı hukuki sorunlar.
• Siyaset, hukuk ve ticaret. |
|
|
2) |
• Ekonomik çevre ve analiz nedir?
• Ekonomik çevre türleri.
• Ekonomik özgürlük nedir? Uluslararası işletmeler için ne anlama gelir?
• Ekonomik sistem türleri.
• Ekonomik kalkınma performansı ve potansiyeline ilişkin göstergeler.
• Ekonomik analizin unsurları. |
|
|
3) |
• Küresel şirketlerde strateji.
• Strateji nasıl oluşturulur?
• Kaynaklar, yetenekler ve yeterlilikler.
• Değer yaratma yaklaşımları.
• Değer zincirinin özellikleri ve işlevleri.
• Küresel entegrasyon ve yerel duyarlılık.
• Küresel şirketlerin kullandığı strateji türleri. |
|
|
3) |
• Üç temel uluslararası ekonomik entegrasyon modeli.
• Dünya Ticaret Örgütü ve küresel bazda ticaret engellerini azaltmak için yaptığı çalışmalar.
• Bölgesel ekonomik entegrasyonun başlıca faydaları.
• Farklı bölgesel ticaret gruplarının karşılaştırılması.
• Emtia fiyatlarını etkileyen güçler ve bunların emtia anlaşmaları üzerindeki etkisi. |
|
|
4) |
• Küresel şirketlerin operasyonlarında bölge ve konumun önemi.
• Hedef ülke/pazar analizinin önemi (ülke ve pazar karşılaştırma).
• Başlıca fırsat ve risk değişkenleri ve bu doğrultuda yurtdışına açılma kararı.
• Karşılaştırmalı ülke istatistiklerine ulaşma (kaynak erişimi).
• Şirketlerin kaynaklarını, ülkeler arasında tahsis etmelerine yönelik alternatif hususlar ve araçlar. |
|
|
4) |
• İhracatın temel ilke ve uygulamaları.
• İhracatın temel motivasyonu ve yöntemleri.
• İhracata başlama süreci ve ihracatta büyüme.
• İthalatın ilke ve uygulamaları.
• İthalatın temel motivasyonu ve yöntemleri.
• Uluslararası şirketleri zorlayan durumlar.
• Uluslararası şirketlere yardımcı olan kaynaklar.
• İhracat planı, standartları ve hazırlanması
• Karşılıklı ticaretin ilkeleri ve uygulamaları. |
|
|
5) |
• Uluslararası şirketlerde örgütlenme ve organizasyon yapıları.
• Klasik organizasyon yapıları.
• Neoklasik organizasyon yapıları.
• Uluslararası faaliyetleri koordine etmek için kullanılan sistemler.
• Uluslararası faaliyetleri kontrol etmek için kullanılan sistemler.
• Organizasyon kültürünün ilke ve uygulamaları. |
|
|
5) |
• Uluslararası alanda, şirketlerin hedeflerine ulaşması için ihracat ve ithalat neden yeterli olmayabilir?
• Doğrudan yabancı yatırımlar neden ve nasıl yapılır?
• Uluslararası pazarlarda işbirlikleri.
• Uluslararası işbirliklerine ilişkin yöntem ve hususlar.
• Uluslararası işbirliklerinin başarısız veya başarılı olmasının başlıca nedenleri. |
|
|
6) |
• Küresel tedarik zinciri yönetimi kavramı.
• Küresel operasyon stratejilerinin farklı yönleri.
• Küresel kaynak kullanımı kavramı.
• Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde bilgi teknolojileri.
• Küresel operasyonlarda ve tedarik zinciri yönetiminde kalite yönetimi. |
|
|
6) |
• Pazarlama yönelimleri, segmentasyon ve hedefleme açısından uluslararası pazarlama stratejileri.
• Ürünlerin küresel standardizasyonuna karşı ülke adaptasyonunun artıları ve eksileri.
• Dış pazarlarda satış yaparken fiyatlandırma sorunları.
• Ülkeler arasında tek tip pazarlama uygulamaları kullanmanın artıları ve eksileri.
• Şirketlerin uluslararası alanda uygulayabileceği farklı markalaşma stratejileri.
• Uluslararası dağıtım kanallarında başlıca uygulamalar ve zorluklar.
• Fark analizi uluslararası pazarlama karmasının yönetilmesinde nasıl yardımcı olabilir? |
|
|
7) |
• Uluslararası insan kaynakları yönetimi
• Yabancı çalışan kavramı ve farklı açıları.
• Küresel şirketlerin kullandığı personel alım yöntemleri.
• Personel seçimi.
• Oryantasyon.
• Tazminat hakkı ve ödenmesi. |
|
|
7) |
• Uluslararası işletmelerde muhasebe ve finans.
• Muhasebe hedeflerinin, standartlarının ve uygulamalarının gelişimini etkileyen başlıca faktörler.
• Uluslararası muhasebe standartları ve küresel yakınsama süreci.
• Döviz işlemlerinin muhasebeleştirilmesi.
• Yabancı para birimlerinin mali tablolara aktarımı.
• Uluslararası finansın temel fonksiyonları.
• Şirketler döviz riskine karşı nasıl korunuyor? |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
• John D. Daniels, Lee H. Radebaugh, Daniel P. Sullivan, and Reid W. Click, International Business: Environments & Operations, 17th edition. Pearson Education (2021).
• Simon Collinson, Rajneesh Narula, and Alan M. Rugman, International Business, 8th Edition, Pearson Education (2020).
|
Diğer Kaynaklar: |
• John D. Daniels, Lee H. Radebaugh, Daniel P. Sullivan, and Reid W. Click, International Business: Environments & Operations, 17th edition. Pearson Education (2021).
• Simon Collinson, Rajneesh Narula, and Alan M. Rugman, International Business, 8th Edition, Pearson Education (2020).
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 İşletmenin temel fonksiyonlarını hatırlar. |
|
|
1.2 İşletme yönetiminde çeşitli süreçleri sistematik bir bakış açısıyla değerlendirir. |
|
2) |
İşletme yönetimi alanındaki çeşitli konularda, vaka yöntemi de kullanarak, sorun çözme vizyonunu geliştirir. |
|
|
2.1 İşletme yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
|
2.2 Bireysel ve takım çalışmalarıyla problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirir. |
|
|
2.3 Değişen koşullarda, paydaşların yararlarını da gözeterek, uygun işletme stratejileri geliştirir. |
|
|
2.4 Teknolojik ve iş ortamındaki değişimlere uyum sağlayabilmenin önem ve gereğini kavrar. |
|
|
2.5 Dinamik iş dünyasında, çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir. |
|
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar verme çalışmalarında, edinmiş olduğu metodolojik bilgileri etkin bir biçimde kullanabilme ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar. |
|
|
3.1 İşletmecilik alanında karşılaşılan problemleri analitik bir düşünce tarzıyla ele alarak çözümler üretir. |
|
|
3.2 İşletme yönetiminin değişik alanlarında yeni fırsatlar yaratabilecek projeler üretebilme yetkinliği kazanır. |
|
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştirir. |
|
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
|
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
|
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
7 |
6 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
7 |
8 |
56 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
9 |
18 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
116 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
12 |
12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
27 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
143 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |