Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kriptolojinin temel kavramlarını, tarihçesini ve temel prensiplerini anlama.
|
2) Çeşitli kriptografik algoritmaların (simetrik ve asimetrik şifreleme, hash fonksiyonları, dijital imzalar) işleyişini ve kullanım alanlarını kavrama.
|
3) Kriptografik sistemlerin güvenliğini değerlendirme ve potansiyel zayıflıklarını tanıma.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı kriptografik algoritmaları kullanarak verilerin şifrelenmesi ve deşifrelenmesi becerisi.
|
2) Matematiksel ve algoritmik yöntemler kullanarak kriptografik problemleri çözme becerisi.
|
3) Kriptografik protokollerin ve sistemlerin analizi ve tasarımı becerisi.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler, kriptoloji alanındaki problemleri bağımsız olarak analiz edebilir ve çözümler geliştirebilirler.
|
2) Öğrenciler, kriptoloji alanındaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve sürekli öğrenme sürecine katılabilirler.
|
3) Öğrenciler, kriptoloji alanındaki etik ve yasal sorunları anlayabilir ve bu konularda bilinçli kararlar alabilirler.
|
4) Öğrenciler, kriptoloji ve bilgi güvenliği konularını uzman olmayan kişilere açık ve anlaşılır bir şekilde aktarabilirler.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Kriptolojiye Giriş - Tarihçe, Temel Kavramlar ve Matematiksel Hatırlatma (Modüler Aritmetik) |
|
|
2) |
Klasik Şifreler - Caesar, Vigenere ve Yerine Koyma Şifreleri |
|
|
3) |
Simetrik Şifreleme - Blok Şifreler ve DES |
|
|
4) |
Simetrik Şifreleme - AES ve Akış Şifreleri |
|
|
5) |
Simetrik Şifreleme - Affine, Hill, Playfair ve Polybius Şifreleri |
|
|
6) |
Simetrik Şifreleme - Vernam Şifresi ve One Time Pad |
|
|
7) |
Arasınav |
|
|
8) |
Asimetrik Şifreleme - RSA Algoritması |
|
|
9) |
Asimetrik Şifreleme - ElGamal Şifrelemesi |
|
|
10) |
Kriptografik Protokoller |
|
|
11) |
İleri Şifreleme Teknikleri - Optimal Asimetrik Şifreleme Dolgusu (OAEP) |
|
|
12) |
Proje Sunumları - Kriptoloji Konuları Üzerine Literatür İncelemesi |
|
|
13) |
Kriptolojide Güncel Araştırmalar ve İlerlemeler Üzerine Tartışma |
|
|
14) |
Genel Tekrar |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Matematik, fen bilimleri, bilgisayar bilimleri ve yazılım mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimine sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri yazılım mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular. |
|
2) |
Alanı ile ilgili temel bilim konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri yazılım mühendisliği problemlerinin çözümü için birlikte kullanır ve uygular. |
|
3) |
Yazılım mühendisliği uygulamalarını analiz eder, modeller, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve geliştirir; bu amaçla uygun yöntemleri, araçları ve teknolojileri seçer ve kullanır. |
|
4) |
Karmaşık yazılım mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. |
|
5) |
Bilgisayar bilimleri ve yazılım mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin bir şekilde kullanır. |
|
6) |
Bilgisayar ve yazılım tabanlı karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi öğeler dahil gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
7) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
8) |
Sürekli gelişen yazılım mühendisliği alanının ve küresel rekabet ortamının gerektirdiği yetkinliklere sahiptir. |
|
9) |
Türkçe sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar ve B2 düzeyinde Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliğine sahiptir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
2 |
28 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
12 |
12 |
Ödevler |
4 |
2 |
8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
104 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
3 |
6 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
128 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |