Dersin Amacı: |
Günümüzde görülen hızlı değişimler işletmeleri de olumlu ya da olumsuz etkilemektedir. İşletme içinde bulunduğu çevrede yaşamını devam ettirmek için çeşitli durum analizleri yaparak, stratejiler üretmeli ve rakiplerinden daha üstün bir konuma gelmelidir. Yani yaşamın sürdürülebilmesi için işletmenin rakiplerine rekabet üstünlüğü sağlaması ve bunu uzun dönemde sürdürmesi gerekmektedir. Bu derste işletmenin kısa-orta-uzun dönemde yaşamını devam ettirebilmesi için gereken stratejiler ve ilgili yöntemler ele alınacak ve incelenecektir. |
Dersin İçeriği: |
Stratejik yönetimle ilgili temel terim ve kavramlar, stratejik yönetim süreci ve faktörleri, dış ve iç çevre analizi, çevresel faktörlerin ölçülmesi ve durum karar matrisleri, stratejik rehberlik, temel ve alt stratejiler, üst yönetim (kurumsal) stratejileri, işletme yönetimi (rekabet) stratejileri, fonksiyonel (bölümsel) stratejiler, uluslararası stratejiler, stratejilerin uygulanması, stratejik değerlendirme ve kontrol, örnek vaka çalışmaları. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Stratejik yönetimle ilgili temel kavramları açıklar.
|
2) İşletmenin iç ve dış çevresini analiz eder.
|
3) Stratejilerin başarılı olması için gerekli unsurları karşılaştırır.
|
4) Stratejik değerlendirme ve kontrol sürecini yorumlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Stratejik analiz araçlarının strateji geliştirmedeki önemini kavrar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Stratejik yönetimle ilgili temel kavramlar |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
2) |
Kurumsal Yönetim |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
3) |
Stratejik Yönetimde Sosyal Sorumluluk ve Etik |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
4) |
Çevresel Tarama ve Sektör Analizi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
5) |
Örgüt Analizi ve Rekabetçi Üstünlük |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
6) |
Strateji Oluşturma: İş Stratejisi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
7) |
Strateji Oluşturma: Kurumsal Strateji |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Strateji Oluşturma: Fonksiyonel Strateji ve Stratejik Seçim |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
10) |
Strateji Uygulaması: Küresel Strateji |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
11) |
Strateji Uygulama: Organizasyon ve Yapı |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
12) |
Strateji Uygulama: Personel Alımı ve Yönetimi |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
13) |
Lecture notes, textbook, Internet resources |
Ders notları, ders kitabı, internet kaynakları
|
|
14) |
Örnek Olay İncelemesi |
Ders kitabı
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Strategic management and business policy : globalization, innovation, and sustainability/ Thomas L. Wheelen ; J. David Hunger, Alan N. Hoffman, Charles E. Bamford. Pearson, 2018.
|
Diğer Kaynaklar: |
- Strategic management and competitive advantage : concepts and cases / Jay B. Barney , William S. Hesterly. Prentice Hall, 2008.
- The First 90 Days: critical success strategies for new leaders at all levels / Michael Watkins. Harvard Business School Press, 2003.
- Strategic Management, Alex Miller. Hill Book Company, 1998.
- Strategic Management, Fred David, 5th Edition. Prentice Hall,1995.
- Blue Ocean Shift: Beyond Competing: Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth . Mauborgne & Kim. New York, Hachette Books, 2017.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme yönetimi için gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
2) |
İşletmecilik alanında karşılaşılan problemleri analitik bir düşünce tarzıyla ele alarak çözümler üretir. |
|
3) |
Bireysel ve takım çalışmalarıyla problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirir. |
|
4) |
Dinamik iş dünyasında çalışanları ve süreçleri yönetebilme becerisini gösterir. |
|
5) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
6) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştirir. |
|
7) |
Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
56 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
8 |