ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Muhasebe ve Denetim TezsizSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70411METOS-MUH0130 Adli Muhasebe ve Hile Denetimi 1 Güz 3 0 3 6
Dersin Türü: Seçmeli Ders III
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SALİH KAYIKÇIOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi LEVENT POLAT
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste adli muhasebenin tanımı, tarihsel gelişimi, içeriği anlatılarak adli muhasebe çalışma alanları, adli muhasebenin diğer bilimlerle ilişkileri incelenecek. Hilenin tanımı, türleri, denetimi, tespiti ve raporlanması konuları anlatılacaktır. Uygulamada gerçekleşmiş bazı hile vakaları da incelenecektir.
Dersin İçeriği: 1 Adli Muhasebeye Genel Bakış
2 Adli Muhasebe, Adli Muhasebecilik, Adli Muhasebenin Gelişim Süreci
3 Adli Muhasebe Konuları, Adli Muhasebecilik ilkeleri ve Adli Muhasebecilerin Nitelikleri, çalışma yöntemleri
4 Adli Muhasebecilerin Faaliyet Biçimleri
5 Kısa Sınav
6 Hile Araştırmacılığı, Hilenin Unsurları, Maliyeti ve Türleri
7 Hileci Profili, Hile Etmenleri, Suçluluk Kuramları
8 Hile Üçgeni Kuramı, Hileye Karşı Duruş, Hilenin Önlenmesi
9 Hilenin Ortaya Çıkarılması, Hile Belirtisi, Hile Saptama Yöntemleri
10 Ara sınav
11 Hilenin Kanıtlanması, Hile İncelemesi, Soruşturma Yöntemleri
12 Hile İncelemesinin Sonuçlandırılması, Raporlama
13 Vaka İncelemeleri
14 Vaka İncelemeleri

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Adli Muhasebe Adli Muhasebeci Kimliği Neden Adli Muhasebe Adli Muhasebenin Tanımı Adli Muhasebenin İçeriği Adli Muhasebeciliğin Uygulama Biçimleri
1)
2) Adli Muhasebenin Tanımı Adli Muhasebenin İçeriği Muhasebe Bilgi Sistemi Adli Muhasebenin Tarihsel Gelişimi Adli Muhasebe ve Türkiye Gelişimi Neden Adli Muhasebe
3) Neden Adli Muhasebe Adli Muhasebe Konuları Adli Muhasebecilik İlkeleri Adli Muhasebenin Nitelikleri Adli Muhasebe Süreci Adli Muhasebe ciliğin uygulama Biçimleri Dava Desteği Uzman Tanıklık Araştırmacı Muhasebecilik Hile Araştırmacılığı Bilirkişilik Bilirkişilerin Görev ve Sorumlulukları Bilirkişi Raporlarının Güvenilirliği Bilirkişi Hataları ve Hatalara Yol Açan Etkenler
4) Adli Muhasebeciliğin Uygulama Biçimleri Bilirkişilik Bilirkişilerin Görev ve Sorumlulukları Bilirkişi Raporlarının Güvenilirliği Bilirkişi Hataları ve Hatalara Yol Açan Etkenler
5) Hilenin Kapsamı ve Tanımı Hilenin Unsurları Hile Çeşitleri Hile Sınıflandırmaları Yolsuzluk Varlıkların kötüye kullanımı Finansal tablo hileleri
6) Hileci Profili Hile Etmenleri Hileciye ilişkin etmenler Çevresel etmenler Suçluluk kuramları Güven Tecavüzcüsü
7) Hile Üçgeni Mali Baskılar Kötü Alışkanlıklardan Doğan Baskılar İş İle İlgili Baskılar Fırsat Cezalandırılmayan Çalışan İç Kontrol Yapısı Haklı Gösterme Hile Belirtileri Yönetimle İlgili Hile Belirtileri Yönetim Özellikleri ile İlgili Hile Belirtileri Örgüt yapısı ile ilgili Üçüncü kişiler ile olan ilişkilerdeki düzensizlikler Çalışanlarla İlgili Hile Belirtileri Muhasebe İle İlgili Hile Belirtileri İç Kontrol Yapısı Zayıflıkları Davranış Değişiklikleri Hileye Karşı Duruş Hilenin Önlenmesi Çalışanların Etik Değerlerine Ö zen Hile Bilinci ile Yönetim Fırsat Açıklıklarının Kapatılması Yakalanma Korkusu Yaratmak Denetim Hile Maliyetinin Yüksek Olacağı İzlenimi
8) BAYRAM TATİLİ
9) ARA SINAV
10) Hilenin Ortaya Çıkarılması Hile Belirtisi Hile Saptama Yöntemleri İşletmelerde Hile Saptama Yöntemleri ve Payları Hile Saptama Yöntemlerine Göre Süre Hilelerin Ortaya Çıkartılmasında Özellikli Yöntemler İhbar Kaynakları İzleme/Gözleme/Kırmızı Bayraklar Kırmızı Bayrak Konularına Örnekler Denetim
11) KISA SINAV
12) Hile Soruşturması ve Denetiminin Yürütülmesi Görevlendirmenin Değerlendirilmesi ve Ön Hazırlıklar Soruşturma Kapsamında Kullanılacak Denetim Teknikleri Analitik İnceleme Teknikleri Bilgi Kaynakları İşletme İçi Kayıtlar Özel Kayıtlar İnternet Tabanlı Kayıtlar Soruşturma Teknikleri İşletme Geçmişinin Araştırılması Bireysel Geçmişin Araştırılması Aile, Arkadaş ve Sosyal Grup Araştırması Gözetim Sayısal Veri Analizi Tanıklarla ve Şüphelilerle Mülakat Müşterilerden ve Tedarikçilerden Teyit
13) Hile Denetiminde Raporlama Temel Raporlama Kriterleri Hile Denetimi Rapor Süreci Hile Denetimi Raporunun Temel Özellikleri Hile Denetimi Nihai Raporu Rapor Sonrası Süreç
14) Adli Müşavirlik Uygulama Örnekleri Örnek Olay İlk Değerlendirme ve Sorular
15) Yılsonu sınav öncesi genel tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sunumları
Diğer Kaynaklar: • Dr. A. Faruk Doğan, (2018) Yargı Denetiminde Adli Muhasebecilik ve Hile İncelemesi, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.

• Prof. Dr. Nejat Bozkurt, (2011) İşletmelerin Kara Deliği Hile Çalışan Hileleri, Alfa Yayınevi, İstanbul.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 15.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ