DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
70211METOS-ITG0091 | Sinema ve Tasarım | 1 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin, yedinci sanat olan sinemanın kendi içinde barındırdığı görüntü, kompozisyon, renk, ses, mekan, dekor, kostüm, makyaj, efekt, 3 boyut ve birçok görsel tasarım unsurunu, tasarım ve teknolojinin gelişimiyle paralel olarak sinemasal tasarımın teorik altyapısı temelinde uygulamalı ve pratik yanlarını da analiz ederek araştırmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gerçekçilik ve biçimciliğin sinema teorisindeki karşılıkları, kurgu kavramının bir yaratım ve tasarım unsuru olarak ana akım ve ana Akım dışın kullanımı, renk ve sesin doğuşuna bağlı olarak tasarımın genişlemesi, ilkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş, dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch, efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri, Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları, dijital gösterimden dijital platformlara toplu gösterimden bireyselliğe doğru evrim, teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka, biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi, Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz gibi başlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sinematografi kavramını bütünsel olarak açıklar. |
||
2) Dijital öncesi ve dijital dönemin yapımlarını teorik ve pratik olarak örneklendirir. |
||
3) Özel ve görsel efekt arasındaki farkları yorumlar. |
||
4) Tasarım kavramının geniş bir alana doğru yayıldığını ve yayılacağını öngörerek tartışır. |
||
5) Gösterim teknolojilerini tanımlar. |
||
6) Film yapım teknikleri ve teknolojilerini dijitalleşme ekseninde tartışır. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Dijitalleşen sinemayla birlikte tasarım kavramını farklı örnekler üzerinden sınıflandırır. |
||
2) Sinema salonu, televizyon ve dijital platformlar arasındaki teknik ve teknolojik farkları şemalandırır. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bir yapıma (film) dair tasarıma ait teorik, teknik ve teknolojik bir okumayı gerçekleştirir. |
||
2) Üretim teknolojileri ile karşılaşması durumunda aralarından gerekli seçimi yapar ve bunları bağlantılandırır. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Bazin ve Kracauer’in gerçekçiliğinden, Arnheim, Balasz ve Sovyet Montajının biçimciliğine sinematografi kavramının doğuşu ve gelişimi | ||
2) | İlk görsel tasarım unsuru olarak Kurgu: Ana Akım ve Ana Akım Dışı kullanım, Griffith’ten Eisenstein’a bir bakış | ||
3) | Renk ve Sesin doğuşu: Yeni kavramların sinematografiye girişi ve tasarımsal olarak anlam yaratmanın genişlemesi | ||
4) | İlkel kurgu ve özel efektten bilgisayara tabanlı tasarıma doğru geçiş | ||
5) | Dijitalleşen sinemaya tasarım okumaları: Lev Manovich, William Brown, Stephen Prince, Noel Burch | ||
6) | Efekt tasarımından bütünsel görsel tasarıma evrilen endüstri: ILM, Stan Winston, Weta Digital üzerine değerlendirmeler | ||
7) | Sinematik tasarımın kuramsal çerçevesindeki dönüşüm: Post Sinema – Neo-Sinema ve Dijital Sinema kavramları üzerine | ||
8) | Vize haftası | ||
9) | Dijital Gösterimden Dijital Platformlara: gösterim mecrasının toplu olandan bireysel olan doğru kayması ve etkileri | ||
10) | Teknolojik gelişmelerle birlikte sinema ve tasarım bağlamında dahil olan yeni kavramlar: Metaverse, 360 VR, Yapay Zeka | ||
11) | Biçimsel tasarım araçlarının artışı sonrası sinemanın genel durumu ve değerlendirmesi | ||
12) | Stanley Kubrick’in sinematografisinde görsel tasarım (Life In Pictures, 2001), genişleyen tasarım sistematiğinin günümüzdeki etkileri (Light & Magic, 2022) ve dijitalleşen üretim pratiklerinin değerlendirilmesi üzerine (Side By Side, 2012) filmleri üzerine tartışma ve analiz | ||
13) | Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme - I | ||
14) | Final Projesi Sunumu Öncesi Değerlendirme – II |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | ● Film Art: An Introduction – David Bordwell & Kristin Thompson – McGraw Hill Education ● A Philosophy of Cinematic Art – Berys Gaut – Cambridge ● The Virtual Life of Film – D. N. Rodowick – Harvard University Press ● Post Sinema - Ed. Shane Denson & Julia Leyda – Notabene Yayınları ● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları ● Dijitalin Sineması – Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayınları ● Dijital Sinema – Ed. Rıdvan Şentürk – İnsanArt Yayınları ● Sinemacının Gözü – Gustavo Mercado – Hil Yayınları ● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları ● Digital Visual Effects in Cinema – Stephen Prince – Rutgers University Press ● Studios and Spaces of Production In The Digital Era – Gianluca Sergi – The University of Nottingham ● Neo-Sinema: Tekniğe ve Teknolojiye Dair Okumalar – Ed. Emre Ahmet Seçmen – Doruk Yayıncılık ● Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Film – Ed. Steven Jay Schneider – Caretta Yayıncılık ● Sinema ve TV’de Renk – Levent Öztürk – Boğaziçi Yayınları ● Sinema ve Mimarlık – Ed. Hikmet Temel Akarsu & Nevnihal Erdoğan & Türkiz Özbursalı – Yem Yayın ● Yapay Zeka ve Sinema – Ed. Ferhat Zengin & Bahadır Kapır – İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları ● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları ● Çağdaş Fantazya – Ünsal Oskay – İnkılap Kitabevi ● Sinema Dili – Ed. Selahattin Yıldız – Su Yayınları ● Mizansen, Dekupaj, Montaj – Frank Kessler & Timothy Barnard & Laurent Le Forestier – Yort Kitap ● Sinemanın Geleceği – Fatih Yürür – Doğu Kitabevi İzlenmesi Önerilen Görsel Kaynaklar: ● Kubrick: Life in Pictures (2001) – Yönetmen: Jan Harlan ● Empire of Dreams (2004) – Yönemen: Edith Becker & Kevin Burns ● Side By Side (2012) – Yönetmen: Christopher Kenneally ● Light & Magic (2022) – Yönetmen: Lawrence Kasdan |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ |
---|
DÖÇ1 |
DÖÇ2 |
DÖÇ3 |
DÖÇ4 |
DÖÇ5 |
DÖÇ6 |
DÖÇ7 |
DÖÇ8 |
DÖÇ9 |
DÖÇ10 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | |||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | |||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | |||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | |||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | |||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | |||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | |||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | |||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | |||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | |||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | |||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | ||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | ||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | ||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | ||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | ||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | ||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | ||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 2 | 8 | 16 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 62 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 7 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 69 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 6 |