DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70714MEEOS-CME0052 Fundamentals of Computer Systems and Networks 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. ABDURAZZAG ALI A ABURAS
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: 1) Evaluate the performance of computer networks
2) Evaluate the complexity and performance of the operating system.
3) Analyze a wide variety of computer networks
4) Evaluate the performance of an operating system.
5) Create high-performance applications
6) Understand the interaction between the components of the system.
Dersin İçeriği: Topics to be covered in the course:
Part#1: Operating System
1. Processes
2. CPU Scheduling
3. Memory management
4. Concurrency and Threads
5. Disk scheduling
6. File systems
Part#2: Computer Networks
7. Computer Networks and the Internet
8. Application Layer
9. Transport Layer
10. Network Layer
11. Link Layer
12. Physical Layer

Derse Özgü Kurallar

The student should have a prerequisite course such as programming languages in Python, and/or VC++

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Applying knowledge, understanding, Skills, and Critical Abilities to: 1) Evaluate the performance of computer networks 2) Evaluate the complexity and performance of the operating system. 3) Analyze a wide variety of computer networks 4) Evaluate the performance of an operating system. 5) Create high-performance applications 6) Understand the interaction between the components of the OS. 7) Analyze network technologies 8) Analyze and evaluate computer system hardware. 9) Analyze concurrent processes and threads 10) Evaluate deadlock situations and memory management 11) Evaluate the CPU and Disk Scheduling management
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Computer Networks and the Internet PPT Materyal Week_1 Part#1 Introduction
2) Application Layer chapter PPT Materyal Week_2 Part#2 Application Layer
3) Transport Layer chapter PPT Materyal Week_3 Part#2 Transport Layer
4) Network Data Plane chapter PPT Materyal Week_4 Part#2 Network Data Plane
5) Week_5 Part#1 Network Control Plane chapter PPT Materyal Week_5 Part#2 Network Control Plane
6) Link Layer and LANs chapter PPT Materyal Week_6 Part#2 Link Layer and LANs
7) Introduction, and Processes chapter PPT Materyal Week#2 Deadlock (READING)
8) CPU Scheduling chapter PPT Materyal Week7-8 Part#2 CPU Scheduling
9) Memory management-VM chapter PPT Materyal Week9-10 Part#2 Memory management-VM
10) Disk scheduling chapter PPT Materyal
10) Disk scheduling chapter PPT Materyal
11) File systems chapter PPT Materyal Week15-16 Part#2 File systems
12) Part#2 File systems chapter PPT Materyal
13) Part#3 File systems chapter PPT Materyal
14) Part#4 File systems chapter PPT Materyal
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Core/Recommended Reading List:
1. Computer Networking: A Top-Down Approach, 8th edition
Jim Kurose, Keith Ross, Pearson, 2020
2. Computer Networking: A Top-Down Approach, 7th edition, by James Kurose and Keith Ross. ISBN-13: 978-0-13-359414-0
3. Operating Systems: Three Easy Pieces, by R. Arpaci-Dusseau & A. Arpaci-Dusseau
Supplemental Reading List
1. A. S. Tanenbaum and D. J. Wetherall, Computer Networks (5th Edition), Pearson, 2010
2. L. L. Peterson and B. S. Davie, Computer Networks, Fifth Edition: A Systems Approach (The Morgan Kaufmann Series in Networking), Morgan Kaufmann, 2011
3. A. Silberschatz, Operating System Concepts, 10th Edition, EPUB Reg Card Abridged Print Companion Set, Wiley, 2018
Diğer Kaynaklar: 1. Computer Networking: A Top-Down Approach, 8th edition
Jim Kurose, Keith Ross, Pearson, 2020
2. Computer Networking: A Top-Down Approach, 7th edition, by James Kurose and Keith Ross. ISBN-13: 978-0-13-359414-0
3. Operating Systems: Three Easy Pieces, by R. Arpaci-Dusseau & A. Arpaci-Dusseau

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında ileri düzeyde güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında uygulanan ileri düzeydeki güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, yeni bilgiler üretir, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
4) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
5) Bilgisayar bilimleri ve mühendisliği alanında güncel problemleri çözmek üzere problemi tanımlar, veriye erişir, farklı disiplinlerdeki bilgileri kullanır, araştırmalar tasarlar, sistem ve süreç tasarlar, çözüm yöntemleri geliştirir.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
7) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
8) Mesleğini en etkin bir şekilde icra etmek ve kendini sürekli geliştirmek için gerekli beceri ve yetkinliklere sahiptir.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11) Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Rapor Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Projeler 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ