DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60313METOS-PSK0408 Psikodramaya Giriş 0 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. PINAR KURT COMBİL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders; yaşantı yoluyla öğrenme aracılığıyla psikodrama kavramının teorik temellerini, uygulama alanlarını ve etkinliğini, aşama ve türlerini içeren bilgi aktarımını amaçlamaktadır. Psikodrama uygulaması sürecinde öğrencinin benlik algısının, iletişim yollarının ve empati becerisinin farkındalık yoluyla geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders İçeriği:
1.Hafta: Öğrencilerle tanışma ve dersin içeriğini anlatma.

2. Hafta: Tanışma
Grup kurallarının oluşturulması
Grup dinamiğinin oluşturulması
Psikodramanın tanımı ve kavramsal çerçevesi

3. Hafta: Isınma
Sosyometri uygulamaları
Şimdi-burada, sosyal atom, rol atom

4. Hafta: Isınma
Sosyal atom uygulamaları
Katkısal bilgi: sosyal atom kavramı ve etkinliği

5. Hafta: Isınma
Grup-protagonist oyunu
Sahne-protagonist-yardımcı egolar

6. Hafta: Isınma
Grup-protagonist oyunu
Empati

7. Hafta: ARA SINAV

8. Hafta: Isınma
Grup-protagonist oyunu
İçgörü, iç denetim, dış denetim

8. Hafta: Isınma
Grup protagonist oyunu
Katkısal bilgi: temel kavramlar (katarzis, suprus reality)

9. Hafta: Isınma
Grup protagonist oyunu
Güven, destek ve saygı

10. Hafta: Isınma
Grup protagonist oyunu
Öz ben, rol atom

11. Hafta: Isınma
Grup protagonist oyunu
Benlik bilinci, kimlik ve mesleki kimlik

12. Hafta: Isınma
Grup spontanite oyunu
Grup dinamiği, grup üyeleri arasında etkileşim

13.Hafta: Isınma
Sosyometri uygulamaları
Duygu bombardımanı
Genel değerlendirme

14. Hafta: Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Psikodrama oturumları yönetimi, oturum yazılı kayıtları, yazılı rapor hazırlama, tartışma.

Derse Özgü Kurallar

Derste yapılan uygulamaya yönelik çalışmalarda kişisel yaşamla ilgili paylaşımların olması beklenmektedir. Gizlilik ve güvenliğin sağlanması açısından o derste paylaşılan her şeyin orada kalması, üyelerin birbirini eleştirmemesi, yargılamaması, birbirlerine akıl tavsiye vermemesi gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1)
1) Derse ve Amaçlarına Giriş
2) Grup kurallarının oluşturulması Grup dinamiğinin oluşturulması Psikodramanın tanımı ve kavramsal çerçevesi
3) Sosyometri uygulamaları Şimdi-burada, sosyal atom, rol atom
4) Sosyal atom uygulamaları Katkısal bilgi: sosyal atom kavramı ve etkinliği
5) Grup-protagonist oyunu Sahne-protagonist-yardımcı egolar
6) Grup-protagonist oyunu Empati
7) Arasınav
8) Grup-protagonist oyunu İçgörü, iç denetim, dış denetim
9) Grup protagonist oyunu Güven, destek ve saygı
10) Grup protagonist oyunu Öz ben, rol atom
11) Grup protagonist oyunu Benlik bilinci, kimlik ve mesleki kimlik
12) Grup spontanite oyunu Grup dinamiği, grup üyeleri arasında etkileşim
13) Sosyometri uygulamaları Duygu bombardımanı Genel değerlendirme
14) Psikodrama oturumları yönetimi, oturum yazılı kayıtları, yazılı rapor hazırlama, tartışma.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.“PSİKODRAMA: 400 ISINMA OYUNU VE YARDIMCI TEKNİK”, Deniz Altınay, Sistem Yayıncılık,
2009.
DİĞER KAYNAKLAR:
2. “Grup Psikoterapisine İlk Adım”, Ray Naar, İmge Kitapevi, Ankara, 2000.
3. “Sosyometri ve Psikodrama”, Sistem Yayıncılık, 2003, İstanbul.
4. “Grup Psikoterapisnin Teori ve Pratiği”, Irvin Yalom, Nobel Tıp Kitapevi, 1992, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Blatner, A. (2000). Foundations of psychodrama: History, theory, and practice (4th ed.). Springer Publishing.

Moreno, J. L. (1987). The essential Moreno: Writings on psychodrama, group method, and spontaneity. Springer Publishing.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme
2) Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme
3) İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme
4) Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme
5) Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme
6) Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme
7) Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme
8) Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme
9) Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme
10) Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme
11) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Derse Aktif Katılım 1 % 10.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 14 196
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 48 672
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 872
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 3 3
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 0 0
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 877
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5