DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60313METOS-PSK0408 | Psikodramaya Giriş | 0 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doçent Dr. PINAR KURT COMBİL |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu ders; yaşantı yoluyla öğrenme aracılığıyla psikodrama kavramının teorik temellerini, uygulama alanlarını ve etkinliğini, aşama ve türlerini içeren bilgi aktarımını amaçlamaktadır. Psikodrama uygulaması sürecinde öğrencinin benlik algısının, iletişim yollarının ve empati becerisinin farkındalık yoluyla geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Ders İçeriği: 1.Hafta: Öğrencilerle tanışma ve dersin içeriğini anlatma. 2. Hafta: Tanışma Grup kurallarının oluşturulması Grup dinamiğinin oluşturulması Psikodramanın tanımı ve kavramsal çerçevesi 3. Hafta: Isınma Sosyometri uygulamaları Şimdi-burada, sosyal atom, rol atom 4. Hafta: Isınma Sosyal atom uygulamaları Katkısal bilgi: sosyal atom kavramı ve etkinliği 5. Hafta: Isınma Grup-protagonist oyunu Sahne-protagonist-yardımcı egolar 6. Hafta: Isınma Grup-protagonist oyunu Empati 7. Hafta: ARA SINAV 8. Hafta: Isınma Grup-protagonist oyunu İçgörü, iç denetim, dış denetim 8. Hafta: Isınma Grup protagonist oyunu Katkısal bilgi: temel kavramlar (katarzis, suprus reality) 9. Hafta: Isınma Grup protagonist oyunu Güven, destek ve saygı 10. Hafta: Isınma Grup protagonist oyunu Öz ben, rol atom 11. Hafta: Isınma Grup protagonist oyunu Benlik bilinci, kimlik ve mesleki kimlik 12. Hafta: Isınma Grup spontanite oyunu Grup dinamiği, grup üyeleri arasında etkileşim 13.Hafta: Isınma Sosyometri uygulamaları Duygu bombardımanı Genel değerlendirme 14. Hafta: Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Psikodrama oturumları yönetimi, oturum yazılı kayıtları, yazılı rapor hazırlama, tartışma. |
Derste yapılan uygulamaya yönelik çalışmalarda kişisel yaşamla ilgili paylaşımların olması beklenmektedir. Gizlilik ve güvenliğin sağlanması açısından o derste paylaşılan her şeyin orada kalması, üyelerin birbirini eleştirmemesi, yargılamaması, birbirlerine akıl tavsiye vermemesi gerekmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | |||
1) | Derse ve Amaçlarına Giriş | ||
2) | Grup kurallarının oluşturulması Grup dinamiğinin oluşturulması Psikodramanın tanımı ve kavramsal çerçevesi | ||
3) | Sosyometri uygulamaları Şimdi-burada, sosyal atom, rol atom | ||
4) | Sosyal atom uygulamaları Katkısal bilgi: sosyal atom kavramı ve etkinliği | ||
5) | Grup-protagonist oyunu Sahne-protagonist-yardımcı egolar | ||
6) | Grup-protagonist oyunu Empati | ||
7) | Arasınav | ||
8) | Grup-protagonist oyunu İçgörü, iç denetim, dış denetim | ||
9) | Grup protagonist oyunu Güven, destek ve saygı | ||
10) | Grup protagonist oyunu Öz ben, rol atom | ||
11) | Grup protagonist oyunu Benlik bilinci, kimlik ve mesleki kimlik | ||
12) | Grup spontanite oyunu Grup dinamiği, grup üyeleri arasında etkileşim | ||
13) | Sosyometri uygulamaları Duygu bombardımanı Genel değerlendirme | ||
14) | Psikodrama oturumları yönetimi, oturum yazılı kayıtları, yazılı rapor hazırlama, tartışma. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.“PSİKODRAMA: 400 ISINMA OYUNU VE YARDIMCI TEKNİK”, Deniz Altınay, Sistem Yayıncılık, 2009. DİĞER KAYNAKLAR: 2. “Grup Psikoterapisine İlk Adım”, Ray Naar, İmge Kitapevi, Ankara, 2000. 3. “Sosyometri ve Psikodrama”, Sistem Yayıncılık, 2003, İstanbul. 4. “Grup Psikoterapisnin Teori ve Pratiği”, Irvin Yalom, Nobel Tıp Kitapevi, 1992, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Blatner, A. (2000). Foundations of psychodrama: History, theory, and practice (4th ed.). Springer Publishing. Moreno, J. L. (1987). The essential Moreno: Writings on psychodrama, group method, and spontaneity. Springer Publishing. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme | |
2) | Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme | |
3) | İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme | |
4) | Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme | |
5) | Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme | |
6) | Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme | |
7) | Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme | |
8) | Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme | |
9) | Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme | |
10) | Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme | |
11) | Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Derse Aktif Katılım | 1 | % 10.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 14 | 196 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 48 | 672 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 4 | 4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 872 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 5 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 877 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |