DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ENM206 Enerji Verimliliği 2 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, verimlilik kavramı, verimliliğe etki eden faktörler, enerji verimliliğinin önemi.
Dersin İçeriği: Dersin amacı, verimlilik kavramı, verimliliğe etki eden faktörler, enerji verimliliğinin önemi.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Enerji verimliliği süreçlerini bilir.
  2) Analitik düşünmeyi etkin kılmak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin amacı, Ders kaynaklarının tanıtımı, verimlilik kavramı, verimliliğe etki eden faktörler, enerji verimliliğinin önemi. Hoca Ders Notu
2) Enerji tasarrufu, enerji güvenliği, enerji tasarrufu organizasyonu şeması --
3) Enerji verimliliği yasası birinci bölümünün incelenmesi. --
4) Enerji verimliliği yasası ikinci bölümünün incelenmesi. --
5) Enerji verimliliği yasası üçüncü ve dördüncü bölümünün incelenmesi. --
6) Enerji verimliliği yasası beşinci bölümünün incelenmesi. --
7) Üretim ve verimlilik(ısı yalıtımı, aydınlatma, ısıtma-soğutma, güneş panelleri, elektrikli aletler), topraklama sisteminin enerji verimliliğine katkısı, sanayide enerji verimliliği. --
8) Arasınav --
9) İletim ve dağıtımda verimlilik (ulaşım). --
10) Tüketim ve verimlilik(tesis,bina ve evlerde enerji verimliliği). --
11) Su kaynaklarının verimli kullanılması, elektrik enerjisini tüketirken nasıl davranmalıyız, Türkiye için enerji tasarrufunu önemli kılan sebebler. --
12) Enerji tasarrufu ile ilgili pratik günlük uygulamalar. --
13) Konutlarda Enerji Tasarrufu --
14) Sanayide enerji tasarrufu --
15) Aydınlatma sistemlerinde enerji tasarrufu --
16) Final Sınavı --
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notu, Diğer kaynaklar
Diğer Kaynaklar: Ders Notu, Enerji Kaynakları

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Enerji üretim ve dağıtım sistemlerinin teknik temellerini ve terminolojisini bilir
2) Temel elektrik bilgisine sahiptir
3) Enerji üretim ve dağıtım faaliyetlerini düzenleyen tüm hukuki mevzuat konusunda bilgilidir
4) Konvansiyonel ve yenilenebilir enerji kaynakları konusunda bilgi sahibidir
5) Enerji sektörünün çevresel etkisinin önemin, bu konuda yenilenebilir enerjinin sürdürülebilirliği ve enerji verimliliğinin önemini bilir 5
6) Kalite güvence sistemleri ve iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir
7) Enerji Tesisleri İşletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri bilir
8) Ülke ve dünya ekonomisiyle ilgili gelişmeler hakkında genel bilgi sahibidir
9) Tehlikeli maddeler ve bu maddelerin taşınma prosedürleri hakkında bilgilidir
10) Enerji sektörünün ulusal ve küresel bağlamda jeopolitik ve stratejik önemi konusunda bilgilidir 1
11) Yönetimin temel fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir, iş süreçlerinde bu bilgi ve ilgili becerileri kullanır 1
12) Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve beceri sahibidir
13) Kendi işini kurabilecek ya da çalıştığı işyerinde bir iç girişimi başarabilecek düzeyde girişimcilik bilgi ve becerisine sahiptir
14) Pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir ve temel düzeyde uygular
15) Enerji tesislerindeki makine ve pompalarda temel bakım ve arıza teşhisi yapabilme becerisine sahiptir
16) Enerji tesislerinde yer alan ölçüm aletlerini kullanmayı bilir 2
17) Enerji depolama ve dağıtım süreçlerini yönetme becerisine sahiptir 1
18) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir
19) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür
20) Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir
21) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür
22) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder
23) Enerji tesisleri işletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır
24) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir
25) Enerji tesisleri işletmeciliği alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
26) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir
27) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder
28) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır
29) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır
30) Anadilini en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır
31) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
32) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
33) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler
34) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
35) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır
36) Enerji tesisleri işletmeciliği alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI %
Toplam %

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 28
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 45
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 73
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4