Dersin Amacı: |
Lojistik ve Taşımacılık Sektörü’ndeki kuruluşların tüm gereksinimlerini karşılayan bir Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımının operasyonel modüllerini içeren SOFTTRANS®, sahip olduğu Grafik Kullanıcı Arayüzü ile oluşan görsel iletişim sayesinde büyük kullanım kolaylığı, hızlı adaptasyon ve yüksek verimlilik sağlayarak kuruluşları geleceğe taşımaktadır. Bu derste öğrencilere SOFTTRANS® uygulamaları gösterilerek teori ve ilkelerle ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders SOFTTRANS® modüllerini ve uygulamalarını içermektedir. SOFTTRANS® lojistik ve taşımacılık operasyonları yönetim uygulamaları, taşımacılık operasyonunun tüm aşamalarına ilişkin bütünleşik bir yazılım çözümüdür. Bu yazılımlar ile kuruluşlar, teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmektedirler. Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarının yapılması mümkün olmaktadır. Bu kapsamda Nakliye Komisyoncuları (Freight Forwarder); Yurtiçi ve Yurtdışı Taşıyıcı Firmalar; Acente, Broker, Hat İşletmecileri, Konteyner Taşımacılığı ve Depoculuğu yapanlar ve Armatörler, RO-RO İşletmecileri ile Antrepo ve Depo İşletmecileri için geliştirilmiş uygulamalar bulunmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar.
|
2) Kurumsal kaynak planlaması (ERP) uygulamaları ve genel konseptlerini hakkında bilgi sahibidir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Softrans modüllerini tanır ve uygulamalarını gerçekleştirir.
|
2) Teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmebilir.
|
3) soft programı kullanarak yük kaydı oluşturma
|
4) soft programı kullanarak rota oluşturma
|
5) soft programı kullanarak kar/zarar hesabı yapma becerisi
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarını yapar.
|
2) Operasyonel ve finansal verileri kullanarak raporlama ve analiz yapabilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Lojistik Yazılımlar ve Lojistik Yazılımlara Giriş |
|
|
2) |
Lojistik Yazılım Uygulamaları ve Genel Kavramları ile derse konuk çağırma |
|
|
3) |
Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı |
|
|
4) |
Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı 2 |
|
|
5) |
Hat Acenteliği ve Konteyner Takibi |
|
|
6) |
Uluslararası Havayolu Taşımacılığı |
|
|
7) |
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı |
|
|
8) |
VİZE |
|
|
9) |
Araç Takibi, Filo ve Sürücü Yönetimi |
|
|
10) |
Yurtiçi Lojistik Taşımacılığı |
|
|
11) |
İhracat Deposu ve Antrepo Yönetimi |
|
|
12) |
Lojistik Deposu Yönetimi |
|
|
13) |
Müşteri İlişkileri Yönetimi ve sektör ziyareti |
|
|
14) |
Raporlama ve İstatistik Sistemi |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
SOFT TRANS Uygulamaları Ders Notları.
|
Diğer Kaynaklar: |
LAUDON, Kenneth C. ve LAUDON, Jane P., “Management Information Systems”, Prentice Hall, 8th Ed., New Jersey, 2004.
NARASIMHAN, Ram ve KIM, Soo Wook, “Information System Utilization Strategy For Supply Chain Integration”, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No: 2, 2001.
BAKOS, J.Y., “A Strategic Analysis of Electronic Marketplaces”, MIS Quarterly, Vol. 15, No: 4, 1991.
MASSETTI, B. ve ZMUD, R., “Measuring the Extent of EDI Usage in Complex Organizations: Strategies and Illustrative Examples”, MIS Quarterly, Vol. 20, No: 3, 1996.
PAWAR K. ve DRJVA H., “Electronic Trading in the Supply Chain: A Holistic Implementation Framework”, Logistic Information Management, Vol. 13/1, 2000.
RAGGAD, Bel G., “Information Systems Concepts: A Guide for Executives”, Logistics Information Management, Vol. 10, No: 4, 1997.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Ulusal ve uluslararası ticaret, gümrük, yönetim ve işletme konularında temel düzeyde teorik ve uygulamalı mesleki bilgiye sahiptir.
|
|
2) |
Tedarik zincirinin prensipleri, yapısı, unsurları, planlaması, operasyonları, yönetimini kavrar.
|
3 |
3) |
Temel tedarik yönetimi stratejileri, finansal kontrol, performans ve süreç entegrasyonlarını tanır.
|
3 |
4) |
Tehlikeli maddeleri sınıflandırma, işaretleme ve etiketleme, taşıma ile depolama standartlarını ayırt eder.
|
|
5) |
Lojistik hizmet verdiği perakendeciliğin stratejisi, işbirlikleri, operasyonları, bilgi ihtiyaçları ve yürütülmesini kavrar.
|
|
6) |
Lojistik alanında ilgili mevzuatı ve güncellemelerin farkındadır.
|
|
7) |
Kalite, İş sağlığı-Güvenliği hakkında bilgi sahibidir.
|
|
8) |
Lojistik alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri tanır.
|
|
9) |
Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde lojistik yazılımları etkin şekilde kullanır.
|
5 |
10) |
Tedarik zincirindeki temel lojistik faaliyetlerini uygular.
|
5 |
11) |
Stok yönetimi esaslarını kavrar ve ilgili olduğu alanlarda uygular.
|
|
12) |
Depolama teknolojilerini, ekipmanlarını tanır ve operasyonlarını yürütür.
|
|
13) |
Satınalma süreçlerini yürütür.
|
|
14) |
Taşımacılık operasyonlarını planlar ve yönetir.
|
5 |
15) |
Lojistik alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
16) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
|
|
17) |
Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.
|
|
18) |
Lojistik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
19) |
Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir.
|
|
20) |
Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
|
|
21) |
Lojistik alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir.
|
|
22) |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
|
|
23) |
Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir.
|
|
24) |
Lojistik alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür.
|
|
25) |
Lojistik alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder.
|
|
26) |
Lojistik alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
|
|
27) |
Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir.
|
|
28) |
Lojistik alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
29) |
Lojistik alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır.
|
|
30) |
Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
|
|
31) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
32) |
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
33) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.
|
|