DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LOM202 Lojistikte Bilişim Sistemleri 2 Bahar 2 1 3 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DUYGU YAMAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



































Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Lojistik ve Taşımacılık Sektörü’ndeki kuruluşların tüm gereksinimlerini karşılayan bir Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımının operasyonel modüllerini içeren SOFTTRANS®, sahip olduğu Grafik Kullanıcı Arayüzü ile oluşan görsel iletişim sayesinde büyük kullanım kolaylığı, hızlı adaptasyon ve yüksek verimlilik sağlayarak kuruluşları geleceğe taşımaktadır. Bu derste öğrencilere SOFTTRANS® uygulamaları gösterilerek teori ve ilkelerle ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders SOFTTRANS® modüllerini ve uygulamalarını içermektedir. SOFTTRANS® lojistik ve taşımacılık operasyonları yönetim uygulamaları, taşımacılık operasyonunun tüm aşamalarına ilişkin bütünleşik bir yazılım çözümüdür. Bu yazılımlar ile kuruluşlar, teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmektedirler. Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarının yapılması mümkün olmaktadır. Bu kapsamda Nakliye Komisyoncuları (Freight Forwarder); Yurtiçi ve Yurtdışı Taşıyıcı Firmalar; Acente, Broker, Hat İşletmecileri, Konteyner Taşımacılığı ve Depoculuğu yapanlar ve Armatörler, RO-RO İşletmecileri ile Antrepo ve Depo İşletmecileri için geliştirilmiş uygulamalar bulunmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar.
  2) Kurumsal kaynak planlaması (ERP) uygulamaları ve genel konseptlerini hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Softrans modüllerini tanır ve uygulamalarını gerçekleştirir.
  2) Teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmebilir.
  3) soft programı kullanarak yük kaydı oluşturma
  4) soft programı kullanarak rota oluşturma
  5) soft programı kullanarak kar/zarar hesabı yapma becerisi
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarını yapar.
  2) Operasyonel ve finansal verileri kullanarak raporlama ve analiz yapabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Lojistik Yazılımlar ve Lojistik Yazılımlara Giriş
2) Lojistik Yazılım Uygulamaları ve Genel Kavramları ile derse konuk çağırma
3) Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı
4) Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı 2
5) Hat Acenteliği ve Konteyner Takibi
6) Uluslararası Havayolu Taşımacılığı
7) Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
8) VİZE
9) Araç Takibi, Filo ve Sürücü Yönetimi
10) Yurtiçi Lojistik Taşımacılığı
11) İhracat Deposu ve Antrepo Yönetimi
12) Lojistik Deposu Yönetimi
13) Müşteri İlişkileri Yönetimi ve sektör ziyareti
14) Raporlama ve İstatistik Sistemi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: SOFT TRANS Uygulamaları Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: LAUDON, Kenneth C. ve LAUDON, Jane P., “Management Information Systems”, Prentice Hall, 8th Ed., New Jersey, 2004.
NARASIMHAN, Ram ve KIM, Soo Wook, “Information System Utilization Strategy For Supply Chain Integration”, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No: 2, 2001.
BAKOS, J.Y., “A Strategic Analysis of Electronic Marketplaces”, MIS Quarterly, Vol. 15, No: 4, 1991.
MASSETTI, B. ve ZMUD, R., “Measuring the Extent of EDI Usage in Complex Organizations: Strategies and Illustrative Examples”, MIS Quarterly, Vol. 20, No: 3, 1996.
PAWAR K. ve DRJVA H., “Electronic Trading in the Supply Chain: A Holistic Implementation Framework”, Logistic Information Management, Vol. 13/1, 2000.
RAGGAD, Bel G., “Information Systems Concepts: A Guide for Executives”, Logistics Information Management, Vol. 10, No: 4, 1997.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Ulusal ve uluslararası ticaret, gümrük, yönetim ve işletme konularında temel düzeyde teorik ve uygulamalı mesleki bilgiye sahiptir.
2) Tedarik zincirinin prensipleri, yapısı, unsurları, planlaması, operasyonları, yönetimini kavrar. 3
3) Temel tedarik yönetimi stratejileri, finansal kontrol, performans ve süreç entegrasyonlarını tanır. 3
4) Tehlikeli maddeleri sınıflandırma, işaretleme ve etiketleme, taşıma ile depolama standartlarını ayırt eder.
5) Lojistik hizmet verdiği perakendeciliğin stratejisi, işbirlikleri, operasyonları, bilgi ihtiyaçları ve yürütülmesini kavrar.
6) Lojistik alanında ilgili mevzuatı ve güncellemelerin farkındadır.
7) Kalite, İş sağlığı-Güvenliği hakkında bilgi sahibidir.
8) Lojistik alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri tanır.
9) Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde lojistik yazılımları etkin şekilde kullanır. 5
10) Tedarik zincirindeki temel lojistik faaliyetlerini uygular. 5
11) Stok yönetimi esaslarını kavrar ve ilgili olduğu alanlarda uygular.
12) Depolama teknolojilerini, ekipmanlarını tanır ve operasyonlarını yürütür.
13) Satınalma süreçlerini yürütür.
14) Taşımacılık operasyonlarını planlar ve yönetir. 5
15) Lojistik alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
16) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
17) Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.
18) Lojistik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir.
20) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
21) Lojistik alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir.
22) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
23) Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir.
24) Lojistik alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür.
25) Lojistik alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder.
26) Lojistik alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
27) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir.
28) Lojistik alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
29) Lojistik alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır.
30) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
31) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
32) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
33) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Laboratuvar
Ödev
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 49
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 22
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 71
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3