DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ORY103 Atatürk İlk. ve İnk. Tarihi I (Modern Türkiye'nin Oluşumu) 1 Güz 2 0 2 2
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:













Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Geç dönem Osmanlı'da modernleşme hareketlerinin, çabalarının kavranması ve Milli Mücadele döneminin aktarılmasını sağlamak. Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş döneminden başlamak üzere siyasi, toplumsal , ekonomik gelişmelerin doğru ve eksiksiz olarak öğrenilip, özümsenmesi için gerekli alt yapıyı oluşturmak.
Dersin İçeriği: Bu derste Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde yapılan ıslahatlar, modernleşme çabaları ile sonuçları açıklanmaktadır. Ayrıca Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde devleti kurtarmak için ortaya atılan ideolojiler ve akımların Milli Mücadele'ye etkisi anlatılmaktadır. Milli Mücadele'den Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu ve gerçekleştirilen devrimlere giden yol ve sonuçları bağlantılı biçimde aktarılmaktadır. Ek olarak bu ders, 20 Yüzyıl Türkiye'sini de kapsayacak biçimde, süreci siyasi, ekonomik ve toplumsal açıdan da incelemektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geç dönem Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi ile ilgili kaynakları tanır ve kavramları tanımlar.
  2) Milli Mücadelenin koşullarını ve sonuçlarını kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihi konularda doğru bilgilendirmeler yapabilir. Cumhuriyet dönemine ilişkin siyasi, toplumsal, ekonomik gelişmeleri değerlendirir.
  2) Gelişen toplumsal süreçler üzerinde doğru ve etkili kararlar alabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 21. Yüzyıl Türkiye’sinin siyasi, ekonomik ve toplumsal durumu ve konumunu kavrar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Hafta : 19. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu… Islahatçı Padişahlar: III. Selim ve II Mahmut Deringil, Selim, “II. Mahmud’un Dış Siyaseti ve Osmanlı Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi,Tarih Araştırma Merkezi,Sultan II.Mahmud ve Reformları Semineri,Bildiriler, İstanbul, 1990, s. 59-70. Kuran, Ercüment, “Sultan II. Mahmud ve Kavalalı Mehmed Ali Paşa’nın Gerçekleştirdikleri Reformların Karşılıklı Tesirleri”,İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Araştırma Merkezi,Sultan II.Mahmud ve Reformları Semine ri,Bildiriler,İstanbul, 1990, s. 107-111. Özcan, Besim, “Sultan III. Selim Devri Islahat Hareketleri (Nizâm-ı Cedîd)”, Türkler, Ankara, 2002, c. XII, s. 671-683. Özçelik, A. Selçuk, “Sened-i İttifak”,İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, İstanbul, 1959, c. XXIV, sy. 1-4, s. 6-11 Eric Zürcher, “Gelenek ve Bid’at Arasında: Sultan III.Selim ve ‘Nizam-ı Cedid’, 1789-1807,” “Sultan II. Mahmud’un İlk Yılları: Merkez Denetimi Ele Geçirmeye Çalışıyor” ve “Sultan II. Mahmud’un Sonraki Yılları: Reformların Başlaması,” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yay, 2007) s. 39-77
1)
2) II. Hafta :Tanzimat ve Modernleşme Tanzimat Fermanı Osmanlı Kimliği Tanzimat Aydını Mısır Meselesi Doğu Sorunu Carter Findley, “Tanzimat” Modern Dünyada Türkiye 1839-2010, derleyen Reşat Kasaba, (İstanbul: Kitap Yay. 2011) s. 37-69. TÜSİAD Tarih 1839-1939 sf. no. 128-145. Osmanlı İmparatoluğu’nda Reform (1839-1876)
3) III. Hafta: I. Meşrutiyet ve II. Abdülhamid Dönemi Büyük Kriz (1875-1878) Siyaset ve Ulusçuluk Mutlakiyet Rejimi Eric J. Zurcher, “1873-1878 Bunalımı ve Sonuçları” ve “Gerici İstibdat ya da Islahatların Doruğu?: Sultan II. Abdülhamid’in Saltanatı” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul, İletişim Yay, 2007) s. 109-136. TÜSİAD Tarih 1839-1939 :Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakiyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 166-172
4) IV. Hafta: Jön Türkler ve II. Meşrutiyet Jön Türkler Meşrutiyetin Yeniden İlanı Zor Başlangıç (1908-1909) Sancılı Yıllar (1909-1913) İttihat ve Terakki iktidarı (1913-1918) Türk Ulusçuluğu ve Milli İktisat Erik J. Zürcher, “İkinci Meşrutiyet Dönemi,” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yayınları, 1999), s.139-193. TÜSİAD Tarih 1839-1939:Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakiyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 186-211.
5) V. Hafta: I. Dünya Savaşı Barıştan Savaşa Cepheler Dünya Çapında bir Savaş Osmanlı Devleti’nin Savaşa Girişi İmparatorluğun Sonuna Doğru Topyekün bir Savaş Cephe Gerisinde Savaş Savaşın Bırakışmaları (Mütarekeler) TÜSİAD Tarih 1839-1939:Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakıyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 230-235. Şevket Pamuk, ‘Sanayi Devrimi ve Sonrası’ Osmanlı Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914) (İstanbul: İletişim Yay. 2002) s. 191-197. Eric Hobsbawm, “Endüstri Devrimi” ve “Fransız Devrimi” Devrim Çağı 1789-1848 (Ankara: Dost Kitabevi Yay. 2005) s. 36-88
6) VI. Hafta: Milli Mücadele ve Cepheler Milli Mücadele’nin Başlangıcı Türkiye Büyük Millet Meclisi Anadolu Savaşı (Cepheler) Osmanlı İmparatorluğunun sonu TÜSİAD Tarih 1839-1939: Birinci Dünya Savaşı (1914-1918) s. 284-304.
7) VII. Hafta: Cumhuriyet ve Devrimler 1923-1930 Lozan Antlaşması ve Halk Fırkası Yeni Devletin Oluşumu Cumhuriyet Devrimi ve Sorunları TÜSİAD Tarih 1839-1939: Türkiye’de Cumhuriyet ve Devrimler (1923-1930)
8) Ara sınav (Vize)
9) IX. Hafta: Tek Parti Dönemi 1930’lar 1930’larda Parti ve Devlet Rejimin İdeolojik Temelleri Düşünce Dünyasıyla İlişkiler Atatürk ve İnönü Toplumun Biçimlendirilmesi 1930’larda Türkiye’nin Dış Politikası TÜSİAD Tarih 1839-1939: Türkiye’de Tek Parti Yönetimi (1931-1939) s. 340-361. Erik Jan Zürcher. Kemalist Tek Parti Devleti 1925 1945, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi’nin içinde. (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) s. 257-298.
10) X. Hafta: II. Dünya Savaşı öncesi siyasi ortam ve II. Dünya Savaşı’nın Türkiye’ye etkileri TÜSİAD Tarih 1839-1939.: Savaşa Doğru s. 408-417 TÜSİAD Tarih 1939-2000.: II. Dünya Savaşının Türkiye’ye Etkileri s. 64-79.
11) XI. Hafta :Çok Partili Siyasi Hayata Geçiş 1950’li yıllar Demokrat Parti iktidarı Menderes’li yıllar Tarıma Dayalı Büyüme Dönemi Soğuk Savaş’ta Türkiye 6-7 Eylül Olayları 1958 Ekonomik krizi ve siyasal huzursuzluk 27 Mayıs 1960 Darbesi TÜSİAD Tarih 1939 2000.: Çok Partili Hayata Doğru 1946-1961. s. 288-307. s. 344-347. Erik Jan Zürcher. “Demokrasiye Geçiş 1945-1950”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi’nin içinde. (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) s. 299-317.
12) XII. Hafta: 1960’lar Çalkantılar Dönemi 1961-1982 1961 Anayasası Toplumsal Gerginliğin Yükselmesi Koalisyon hükümetleri İthal İkameci Kalkınma Modeli TÜSİAD Tarih 1939 2000:. s. 308-321. s. 348-351. Eric Jan Zürcher, ”İkinci Türkiye Cumhuriyeti” Modernleşen Türkiye’nin Tarihinin İçinde, İstanbul: İletişim, 2002, s. 351-404.
13) XIII. Hafta :1970’lar 1970ler ve Kibrıs Sorunu CHP’nin Orta’nın Solu açlımı Milliyetçi Cephe Hükümetleri Gündelik Yaşamda Dönüşümler 24 Ocak Kararları Tarihi’nin İçinde, İstanbul: İletişim, 2002, s. 351-404. TÜSİAD Tarih 1939-2000 : s. 308-321.
14) XIV. 14. Hafta :1980’ler ve 1990’lar 12 Eylül ve 1982 Anayasası Liberalizmin yükselişi: 1983 seçimleri ve Özal’lı yıllar Neo-liberal Politikalar ve İhracata dönük Ekonomik Büyüme Yasaklıların Siyasete Geri Dönüşü Yeni Koalisyonlar Dönemi Refah Partisi'nin Yükselişi Türkiye’nin Avrupa Birliği ile İlişkileri Gündelik Yaşamda Dönüşümler TÜSİAD Tarih 1939-2000.: s. 322-339. s. 352-373.
15) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TÜSİAD- TARİH 1839-1939 ,Cilt 1 .
TÜSİAD- TARİH 1939-2000, Cilt 2 .
Diğer Kaynaklar: Carter Findley, “Tanzimat” Modern Dünyada Türkiye 1839-2010, derleyen Reşat Kasaba, (İstanbul: Kitap Yay. 2011) s. 37-69.

Şevket Pamuk, ‘Sanayi Devrimi ve Sonrası’ Osmanlı Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914) (İstanbul: İletişim Yay. 2002) s. 191-197.

Eric Hobsbawm, “Endüstri Devrimi” ve “Fransız Devrimi” Devrim Çağı 1789-1848 (Ankara: Dost Kitabevi Yay. 2005) s. 36-88

Erik Jan Zürcher. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) .

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, ihtiyaç duyulan işleri veya ortaya çıkan problemleri çözümleyebilme becerisine sahiptir.
2) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir.
3) Alanı ile ilgili konularda yeterli sayısal bilgi ve beceri alt yapısına sahiptir.
4) Güncel bilişim teknolojilerini ve araçlarını problem çözmede etkin olarak kullanır.
5) Mesleği ile ilgili etik, sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir.
6) İşletme kuracak ve yönetecek idari bilgi ve beceriye sahiptir.
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, ihtiyaç duyulan işleri veya ortaya çıkan problemleri çözebilme yeteneğine sahip olur.
8) Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini tanır ve etkin kullanır.
9) Alanı ile ilgili simülasyon programlarını kullanabilir, programlama yapabilir, mesleki plan ve projeleri gerçekleştirme becerisine sahiptir.
10) Takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme ve iletişim becerisine sahiptir.
11) Sanayi ve hizmet sektöründe yazılım ve donanım teknolojilerini izleyerek uygulama becerisine sahiptir.
12) Alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
14) Alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.
15) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir.
17) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
18) Alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir.
19) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
20) Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir.
21) Alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür.
22) Alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder.
23) Alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
24) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir.
25) Alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
26) Alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır.
27) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
28) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
29) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
30) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 30.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 3 9
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 2