ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI OdyometriSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50222YETOZ-ATA1043 Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi 2 Bahar 4 0 4 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Yetkinlik Geliştirme (YÖK Zorunlu)

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Geç dönem Osmanlı'da modernleşme hareketlerinin, çabalarının kavranması ve Milli Mücadele döneminin aktarılmasını sağlamak. Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş döneminden başlamak üzere siyasi, toplumsal , ekonomik gelişmelerin doğru ve eksiksiz olarak öğrenilip, özümsenmesi için gerekli alt yapıyı oluşturmak.
Dersin İçeriği: Bu derste Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde yapılan ıslahatlar, modernleşme çabaları ile sonuçları açıklanmaktadır. Ayrıca Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde devleti kurtarmak için ortaya atılan ideolojiler ve akımların Milli Mücadele'ye etkisi anlatılmaktadır. Milli Mücadele'den Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu ve gerçekleştirilen devrimlere giden yol ve sonuçları bağlantılı biçimde aktarılmaktadır. Ek olarak bu ders, 20 Yüzyıl Türkiye'sini de kapsayacak biçimde, süreci siyasi, ekonomik ve toplumsal açıdan da incelemektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geç dönem Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi ile ilgili kaynakları tanır ve kavramları tanımlar.
  2) Milli Mücadelenin koşullarını ve sonuçlarını kavrar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihi konularda doğru bilgilendirmeler yapabilir. Cumhuriyet dönemine ilişkin siyasi, toplumsal, ekonomik gelişmeleri değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gelişen toplumsal süreçler üzerinde doğru ve etkili kararlar alabilir.
  2) 21. Yüzyıl Türkiye’sinin siyasi, ekonomik ve toplumsal durumu ve konumunu kavrar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. Hafta : 19. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu… Islahatçı Padişahlar: III. Selim ve II Mahmut Deringil, Selim, “II. Mahmud’un Dış Siyaseti ve Osmanlı Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi,Tarih Araştırma Merkezi,Sultan II.Mahmud ve Reformları Semineri,Bildiriler, İstanbul, 1990, s. 59-70. Kuran, Ercüment, “Sultan II. Mahmud ve Kavalalı Mehmed Ali Paşa’nın Gerçekleştirdikleri Reformların Karşılıklı Tesirleri”,İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Araştırma Merkezi,Sultan II.Mahmud ve Reformları Semine ri,Bildiriler,İstanbul, 1990, s. 107-111. Özcan, Besim, “Sultan III. Selim Devri Islahat Hareketleri (Nizâm-ı Cedîd)”, Türkler, Ankara, 2002, c. XII, s. 671-683. Özçelik, A. Selçuk, “Sened-i İttifak”,İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, İstanbul, 1959, c. XXIV, sy. 1-4, s. 6-11 Eric Zürcher, “Gelenek ve Bid’at Arasında: Sultan III.Selim ve ‘Nizam-ı Cedid’, 1789-1807,” “Sultan II. Mahmud’un İlk Yılları: Merkez Denetimi Ele Geçirmeye Çalışıyor” ve “Sultan II. Mahmud’un Sonraki Yılları: Reformların Başlaması,” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yay, 2007) s. 39-77
1)
2) II. Hafta :Tanzimat ve Modernleşme Tanzimat Fermanı Osmanlı Kimliği Tanzimat Aydını Mısır Meselesi Doğu Sorunu Carter Findley, “Tanzimat” Modern Dünyada Türkiye 1839-2010, derleyen Reşat Kasaba, (İstanbul: Kitap Yay. 2011) s. 37-69. TÜSİAD Tarih 1839-1939 sf. no. 128-145. Osmanlı İmparatoluğu’nda Reform (1839-1876)
3) III. Hafta: I. Meşrutiyet ve II. Abdülhamid Dönemi Büyük Kriz (1875-1878) Siyaset ve Ulusçuluk Mutlakiyet Rejimi Eric J. Zurcher, “1873-1878 Bunalımı ve Sonuçları” ve “Gerici İstibdat ya da Islahatların Doruğu?: Sultan II. Abdülhamid’in Saltanatı” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul, İletişim Yay, 2007) s. 109-136. TÜSİAD Tarih 1839-1939 :Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakiyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 166-172
4) IV. Hafta: Jön Türkler ve II. Meşrutiyet Jön Türkler Meşrutiyetin Yeniden İlanı Zor Başlangıç (1908-1909) Sancılı Yıllar (1909-1913) İttihat ve Terakki iktidarı (1913-1918) Türk Ulusçuluğu ve Milli İktisat Erik J. Zürcher, “İkinci Meşrutiyet Dönemi,” Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yayınları, 1999), s.139-193. TÜSİAD Tarih 1839-1939:Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakiyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 186-211.
5) V. Hafta: I. Dünya Savaşı Barıştan Savaşa Cepheler Dünya Çapında bir Savaş Osmanlı Devleti’nin Savaşa Girişi İmparatorluğun Sonuna Doğru Topyekün bir Savaş Cephe Gerisinde Savaş Savaşın Bırakışmaları (Mütarekeler) TÜSİAD Tarih 1839-1939:Osmanlı İmparatorluğunda Mutlakıyet ve Modernleşme (1876-1908) s. 230-235. Şevket Pamuk, ‘Sanayi Devrimi ve Sonrası’ Osmanlı Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914) (İstanbul: İletişim Yay. 2002) s. 191-197. Eric Hobsbawm, “Endüstri Devrimi” ve “Fransız Devrimi” Devrim Çağı 1789-1848 (Ankara: Dost Kitabevi Yay. 2005) s. 36-88
6) VI. Hafta: Milli Mücadele ve Cepheler Milli Mücadele’nin Başlangıcı Türkiye Büyük Millet Meclisi Anadolu Savaşı (Cepheler) Osmanlı İmparatorluğunun sonu TÜSİAD Tarih 1839-1939: Birinci Dünya Savaşı (1914-1918) s. 284-304.
7) VII. Hafta: Cumhuriyet ve Devrimler 1923-1930 Lozan Antlaşması ve Halk Fırkası Yeni Devletin Oluşumu Cumhuriyet Devrimi ve Sorunları TÜSİAD Tarih 1839-1939: Türkiye’de Cumhuriyet ve Devrimler (1923-1930)
8) Ara sınav (Vize)
9) IX. Hafta: Tek Parti Dönemi 1930’lar 1930’larda Parti ve Devlet Rejimin İdeolojik Temelleri Düşünce Dünyasıyla İlişkiler Atatürk ve İnönü Toplumun Biçimlendirilmesi 1930’larda Türkiye’nin Dış Politikası TÜSİAD Tarih 1839-1939: Türkiye’de Tek Parti Yönetimi (1931-1939) s. 340-361. Erik Jan Zürcher. Kemalist Tek Parti Devleti 1925 1945, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi’nin içinde. (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) s. 257-298.
10) X. Hafta: II. Dünya Savaşı öncesi siyasi ortam ve II. Dünya Savaşı’nın Türkiye’ye etkileri TÜSİAD Tarih 1839-1939.: Savaşa Doğru s. 408-417 TÜSİAD Tarih 1939-2000.: II. Dünya Savaşının Türkiye’ye Etkileri s. 64-79.
11) XI. Hafta :Çok Partili Siyasi Hayata Geçiş 1950’li yıllar Demokrat Parti iktidarı Menderes’li yıllar Tarıma Dayalı Büyüme Dönemi Soğuk Savaş’ta Türkiye 6-7 Eylül Olayları 1958 Ekonomik krizi ve siyasal huzursuzluk 27 Mayıs 1960 Darbesi TÜSİAD Tarih 1939 2000.: Çok Partili Hayata Doğru 1946-1961. s. 288-307. s. 344-347. Erik Jan Zürcher. “Demokrasiye Geçiş 1945-1950”, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi’nin içinde. (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) s. 299-317.
12) XII. Hafta: 1960’lar Çalkantılar Dönemi 1961-1982 1961 Anayasası Toplumsal Gerginliğin Yükselmesi Koalisyon hükümetleri İthal İkameci Kalkınma Modeli TÜSİAD Tarih 1939 2000:. s. 308-321. s. 348-351. Eric Jan Zürcher, ”İkinci Türkiye Cumhuriyeti” Modernleşen Türkiye’nin Tarihinin İçinde, İstanbul: İletişim, 2002, s. 351-404.
13) XIII. Hafta :1970’lar 1970ler ve Kibrıs Sorunu CHP’nin Orta’nın Solu açlımı Milliyetçi Cephe Hükümetleri Gündelik Yaşamda Dönüşümler 24 Ocak Kararları Tarihi’nin İçinde, İstanbul: İletişim, 2002, s. 351-404. TÜSİAD Tarih 1939-2000 : s. 308-321.
14) XIV. 14. Hafta :1980’ler ve 1990’lar 12 Eylül ve 1982 Anayasası Liberalizmin yükselişi: 1983 seçimleri ve Özal’lı yıllar Neo-liberal Politikalar ve İhracata dönük Ekonomik Büyüme Yasaklıların Siyasete Geri Dönüşü Yeni Koalisyonlar Dönemi Refah Partisi'nin Yükselişi Türkiye’nin Avrupa Birliği ile İlişkileri Gündelik Yaşamda Dönüşümler TÜSİAD Tarih 1939-2000.: s. 322-339. s. 352-373.
15) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: TÜSİAD- TARİH 1839-1939 ,Cilt 1 .
TÜSİAD- TARİH 1939-2000, Cilt 2 .
Diğer Kaynaklar: Carter Findley, “Tanzimat” Modern Dünyada Türkiye 1839-2010, derleyen Reşat Kasaba, (İstanbul: Kitap Yay. 2011) s. 37-69.

Şevket Pamuk, ‘Sanayi Devrimi ve Sonrası’ Osmanlı Türkiye İktisadi Tarihi 1500-1914) (İstanbul: İletişim Yay. 2002) s. 191-197.

Eric Hobsbawm, “Endüstri Devrimi” ve “Fransız Devrimi” Devrim Çağı 1789-1848 (Ankara: Dost Kitabevi Yay. 2005) s. 36-88

Erik Jan Zürcher. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002) .

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) gelişim süreçlerini ve konuşma gelişimi evrelerini bilir.
1) temel fizik bilgisi ile sesin fiziksel özelliklerini tanımlar
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler 1
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri anatomik ve fizyolojik yapılarını tanımlar.
1) diğer disiplinler ile iş birliği içerisinde çalışır
1) kulağın anatomi ve fizyolojisini bilir
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir 5
2) işitme sistemindeki akustik prensipleri bilir
2) işitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı konularına hakimdir.
2) sağlık kurum ve kuruluşları, işitme merkezleri ve rehabilitasyon merkezleri ile etkin iletişim kurar
2) odyometri programına dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
2) Alanı ile alakalı terminoloji kullanır
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 2
3) işitme kayıplı çocuklarda bilgisayar destekli eğitim yaklaşımlarını takip eder.
3) Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır.
3) alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
3) işitme kayıplarının türlerinin ve nedenlerini bilir
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır 2
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) gelişim ve rehabilitasyona dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 3
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
4) işitme kayıplı çocuklarda eğitsel değerlendirme test ve tedavi yöntemlerini bilir
4) işitme kayıplarında ayırıcı tanı ve tedavi yöntemlerini bilir güncel gelişmeleri takip eder
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 1
5) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular
5) alanı ile alakalı objektif ve subjektif değerlendirmeleri yapar
5) meslek etiği ve iş sağlığı ve güvenliği konusunda gerekli donanıma sahiptir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 2
6) işitme tarama ve klinik testlerini gerçekleştirir
6) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir 5
7) kulak burun boğaz hastalıklarında tanı ve tedavi yöntemlerini bilir
8) işitme cihazları ve çeşitlerini bilir. İşitme cihazları elemanlarını tanır
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
9) işitme cihazlarının bakım, kontrol ve temizliğini yapar. Odyolojik tanı da kullanılan cihazların kalibrasyonunu yapar
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
10) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 78
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 3 9
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 92
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4