DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50413MEEOZ-CAC0042 | Crew Resource Magement (CRM) | 1 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | English |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE MEHVEŞ PAMUK |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Ekip kaynak Yönetimi’nin (CRM) amacı, öğrencilerin uçak kazalarında insan hatasını azaltmak ve uçak kaza kırımını en aza indirmek için uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmalarını ve buna paralel olarak da insan kaynakları kullanımını optimize ederek, uçuş emniyeti ile ilgili gerekli becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Havacılıkta İnsan faktörünün kavramsal modeli” olan “SHELL” modeli üzerinden, öğrencilerde birey olarak sistemin içinde bulunacakları yer ile ilgili farkındalık yaratıp, insanın havacılık ve şirket prosedürleriyle, makine ile, çevre ile ve insanla olan ilişkisinde tüm bu becerileri kullanarak görevlerini uçuş emniyeti açısından en iyi şekilde icra edebilecek bilinç düzeyini oluşturmaktır. Bu beceriler; Liderlik, insanları idare etme, kalabalık kontrolü, ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven, Stres yönetimi, sağlık ve stresi kapsayan fiziksel ve zihinsel limitler, Profesyonellik, Zaman Yönetimi, İletişim, iletişim ve algılama farklılıkları, Yorgunluk, iş yükü yönetimi, durum değerlendirmesi, risk yönetimi, karar verme, teyakkuz, rehavet, otomasyon, beslenme, zihin ve vücudun çalışma esasları, yeme alışkanlığı, brifing, de-brifing ve geri bildirim konularını kapsamaktadır. By using "SHELL" which is the conceptual model of human factors in aviation, awarenes is created in students about their places as individuals within the system, they will be able use their skills in their relations with aviation, company procedures, machine, environment and other human beings, to perform their duties in the best way possible in terms of flight safety. These skills include leadership, managing people, crowd control, teamwork, personal interactions, synergy, motivation, understanding of personal differences and how to deal with them, chain of errors, anger management, body language, excessive self-confidence, stress management, physical and mental health and stress limits, professionalism, time management, communication and perception differences, fatigue, workload management, situation assessment, risk management, decision making, vigilance, drowsiness, automation, nutrition, working principles of the mind and the body, eating habits, briefing, de-briefing and feedback. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Durum yönetimi yapabilir. |
||
2) İş gücü yönetimi becerisi kazanır. |
||
3) Brifing, De brifing konularını bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) CRM ile ilgili teorik bilgi sahibi olur. |
||
2) Kalabalık kontrolü konusuna hakimdir. |
||
3) Zaman yönetimi becerisi edinir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Ekip arası etkili iletişim teknikleriyle uçuş emniyetinin arttırılmasını öğrenirler. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | CRM’in genel prensipleri, CRM’in ilke ve amaçlarına ilişkin genel talimatlar, CRM eğiytiminin amacı | Ders notları ve videolar | |
2) | Kabin ekibi açısından CRM’in önemi, Havacılıkta insan faktörü, SHELL Modeli. Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeleri. | " | |
3) | İnsan Performans ve limitleri | " | |
4) | İnsan Hatasının Fizyolojik ve psikolojik yönleri. Kaza İstatistikleri, örnek kaza analizi. | " | |
5) | Stres yönetimi, stresin zihinsel, bedensel, duygusal belirtileri, stresle başa çıkma yöntemleri. | "Ders notları, videolar | |
6) | Uçuş aşamalarının amaçları ve davranış kalıpları. Bitkinlik (yorgunluk) ve uyku. | Ders notları, videolar | |
7) | Yorgunluk yönetimi. | Ders notları, videolar | |
8) | Ara sınav | ||
9) | Ritim değişiklikleri ve sağlıklı uyku. | Ders notları, videolar | |
10) | Teyakkuz, dikkatli olma, kararlılık. Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven, | Ders notları, videos | |
11) | Stres yönetimi, sağlık ve stresi kapsayan fiziksel ve zihinsel limitler, Profesyonellik, Liderlik, insanları idare etme, kalabalık kontrolü, hiyerarşi, girişkenlik ve iddiacılık, durumsal farkındalık. | Ders notları, videolar | |
12) | Bilgi edinme ve bilgiyi işleme. | Ders notları, videolar | |
13) | İstemsiz körlük, Zaman yönetimi, iletişim, algı farklılıkları, | Ders notları, videolar | |
14) | Kişisel farkındalık, insan hataları ve güvenilirlik. Tehdit ve hata yönetimi. Risk yönetimi, Karar verme, rehavet, otomasyon. | Ders notları, videos | |
15) | Brifing, De brifing ve geri bildirim, sinerji, tavırlar ve davranışlar, öz değerlendirme ve öz eleştiri. | Ders notları, videolar | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ekip Kaynak Yönetimi Ders Notları Team Resource Management Lecture Notes |
Diğer Kaynaklar: | Ekip Kaynak Yönetimi Ders Sunumları Team Resource Management Course Presentations |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Takım çalışması ve ekip ruhunu bilir. | |
1) | Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | |
1) | Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilir ve yönetebilir. | |
1) | Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlar. | |
1) | Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. | |
1) | Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olur, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışır ve onları yönetir. | 5 |
2) | Havacılıkla ilgili genel bilgilere sahiptir. | 5 |
2) | Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinir. | |
2) | Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar. | |
2) | Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alır ve bireysel olarak bağımsız çalışma yapar. | 5 |
2) | Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır. | |
2) | Kabin ve Kokpit ekiplerini planlar. | |
3) | Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. | |
3) | Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. | 4 |
3) | Bilet satış ve check-in işlemlerini yapabilir. | |
3) | Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını anlatır. | |
3) | Havacılık alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür. | |
3) | Havaalanı planlaması hakkında genel bilgilere sahiptir. | |
4) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. | |
4) | Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır. | |
4) | Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. | |
4) | Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurar. | |
4) | Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder. | |
5) | Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. | |
5) | Hava Kargo operasyonlarını yönetir. | |
5) | Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir. | |
5) | Terminal binalarındaki yolcu hizmetlerini bilir. | |
6) | Bilet satış konularını bilir. | |
6) | Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir. | |
7) | Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
7) | Müşteri ilişkileri konusunda bilgi sahibidir. | 4 |
8) | Filo ve tarife planlaması hakkında bilgi sahibidir. | |
8) | Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder. | |
9) | Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | |
9) | Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır. | |
9) | Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında bilgi sahibidir. | |
10) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
10) | Operasyon ve dispatch yönetimi hakkında bilgi sahibidir. | |
11) | Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır. | |
12) | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
13) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler. | |
14) | Havacılık alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
15) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır. | |
16) | Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Ödev |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 14 | 14 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 34 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 76 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |