ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Deniz ve Liman İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-DNZ0011 Deniz Ticaretinin Temel İlkeleri 1 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESLİ ÇANKIRI KIRAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi NESLİ ÇANKIRI KIRAN
Öğretim Görevlisi OĞUZHAN ÇAÇAMER
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin, denizyolu taşımacılığının tüm bileşenlerine ait temel kavramları tanıtarak, denizyolu taşımacılık sistemini ve fonksiyonlarına ait terminolojiyi doğru şekilde kullanmalarını, denizyolu taşımacılığında kullanılan gemi tip ve şekilleri ile genel özelliklerini öğrenmeleri ve taşınacak yükün çeşidine göre doğru gemi kullanımını anlayarak, gemilerin sınıflandırılmasında tarafları ve deniz ticaretinin temel ilkelerini içselleştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; uluslararası ticaret kavramı ve yaklaşımları, deniz taşımacılığını etkileyen uluslar arası örgütleri, uluslar arası ticaretteki taşıma şekilleri ile deniz taşımacılığının karşılaştırılması, denizyolu taşımacılığının türlerini, gemi ve yük türlerini, denizyolu taşımacılığında kullanılan temel evrak ve dokümanlar ile denizyolu ile yapılan ticaretteki teslim şekilleri gibi konuları içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslar arası ticaret kavramı ile uluslar arası örgütler ve ekonomik işbirliği kuruluşlarını ve bunların denizyolu taşımacılığına etkilerini hatırlar.
  2) Denizyolunun diğer ulaştırma sistemleri ve ekonomi içindeki yeri ile önemini açıklar.
  3) Denizyolu taşımacılığının ülkemizdeki durumunu uluslar arası pazarlarla karşılaştırır.
  4) Gemi tiplerine göre taşıyabilecekleri yükleri ve özelliklerini yorumlayabilir.
  5) Denizyolu taşıma modu ile diğer taşıma modlarının özelliklerini karşılaştırır.
  6) Denizyolu ile yapılan uluslar arası ticaretteki teslim şekillerini hatırlar.
  7) Bayrak Devleti ve Klas kuruluşlarının temel işlev ve özelliklerini hatırlar.
  8) Denizyolu taşımacılığı türlerini ve o türü özelleştiren ayrıntıları tanımlar.
  9) Dünya denizyolu ticaretinde son yıllardaki gelişmeleri hatırlar ve uluslararası deniz ticaretini etkileyen trendleri sıralar.
  10) Denizyolu taşımacılığında kullanılan temel evrak ve dokümanları ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası denizcilik örgütü ve diğer ticaret ticaret örgütlerinin koydukları kuralların denizcilikte uygulamasını gerçekleştirebilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Denizciliğin alt alanları ve genel işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslar arası ticaret kavramı, ticaretin serbestleşmesi konusundaki yaklaşımlar, küreselleşme ve deniz ticaretine etkileri Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
2) Deniz Taşımacılığını etkileyen ve şekillendiren uluslar arası örgütler ve ekonomik işbirliği kuruluşları (BM, OIC,WTO, OECD, OPEC, G20 vb..) Türkiye’nin taraf olduğu uluslar arası ticaret anlaşmaları ve bu anlaşmaların deniz ticaretine yansımaları. Ülkemizde uluslar arası deniz ticaretinde uygulanan yasa ve yönetmelikler hakkında genel bilgi. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
3) Uluslar arası Ticarette taşımacılık şekilleri; karayolu & demiryolu&Havayolu&içsuyolu ve boru hatlarıyla taşımacılık ve bu taşımacılık şekillerinin denizyolu taşımacılığı ile kıyaslanması Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
4) Ulaştırma kavramı ve çeşitleri hakkında genel bilgi. Ulaştırma ekonomisi kavramı, ulaştırmanın iktisadi bir alan olmasının anlamı, ulaştırmada fiyat belirleme yöntemleri, Türkiye ve AB ulaştırma ulaştırma politikalarına genel bakış. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
5) Türkiye’de denizyolu taşımacılığına genel bakış. Denizyolu taşımacılığında verimliliği etkileyen faktörler ve denizyolu taşımacılığının ülke ekonomilerine katkıları. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
6) Denizyolu taşımacılığı hakkında genel bilgi. Denizyolu taşımacılığı sistemi ve tercih edilme sebepleri; avantaj ve dezavantajları. Denizyolu taşımacılığında kullanılan gemi ve yük çeşitleri ile temel özellikleri Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
7) Denizyolu taşımacılığının türleri. Uluslararası taşımacılık ve kabotaj taşımacılığı nedir; genel bilgi ve özellikleri, Layner & Tramp taşımacılık kavramları. Deniz taşımacılığının yük türlerine göre sınıflandırılması; kuru ve sıvı yük sınıfları ve taşıma şekilleri. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
8) ARA SINAV .
9) Tip, özellik ve kullanım amaçlarına göre deniz araçlarının tanımlanması. Kuruyük gemilerinin genel özellikleri ve tipleri (Handy-size, Panamax, Capesize) Sıvı yük gemilerinin genel özellikleri ve tipleri (Panamax, Aframax, Suezmax, VLCC, ULCC) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
10) Gemilerin sınıflandırılması ve sertifikasyonunda taraflar; Bayrak Devleti ve Klas Kuruluşları. Denetim şekilleri ve zamanları, verdikleri sertifikalar ve armatörler ile gemi işletme firmaları açısından önemi. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
11) Denizyolu taşımacılığında kullanılan temel evrak ve dokümanlar. (Sektör Katılımı) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
12) Dönem sonu proje sunum ve savunmaları (Sektör Katılımı) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
13) Denizyolu ile yapılan dış ticarette teslim şekilleri ve taraflara yüklediği sorumlulukların tartışılması (FAS, FOB, CFR, CIF vb..) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
14) Uluslar arası deniz taşımacılığını etkileyen trendler. Dünya deniz taşımacılığında son 5 yılın değerlendirilmesi ve yaşanan gelişmelere genel bakış. Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğrenciler ders notlarına online.beykoz.edu.tr üzerinden ulaşabilirler.
Diğer Kaynaklar: Ders içerisinde işlenen konulara göre hafta bazlı olarak bildirilecektir.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Denizcilik alanı faaliyetlerine ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Denizcilik İşletmelerinin yapısını ve temel işleyişini değerlendirir 1
3) Ulusal ve uluslararası deniz taşımacılığının gerektirdiği hukuk, ticaret ve işletme temel bilgilerini açıklar 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ