ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Halkla İlişkiler ve TanıtımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50211METOZ-HIT0062 Fotoğrafçılık ve Görsel Algı 1 Bahar 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi ALİ AŞUR DELEN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersle hedeflenen, öğrencilerin görsel düşünme yeteneklerinin, görüntü yorumlama ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi, fotoğraf analizlerinden yola çıkarak fotoğraf okumasının yapılması, bakmak-görmek-anlamak ve ifade etmek üzerine yeni bilgiler edinilmesi, temel olarak fotoğraf makinesini kullanabilme ve kompozisyon öğelerini kullanarak fotoğraf çekebilmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders; görme işlemi ve görsel algı, algı yönlendirmeleri ve bozukları, Gestalt kuramlarının öğrenme üzerindeki etkisi, fotoğraf makinesinin kullanımı , diyafram, enstantane ve net alan derinliğinin kullanımı, Altın oran, perspektif ve bakış açısı kavramları ile algı yönlendirilmesi, temel ışık ve kompozisyon kullanımı ile temel Kompozisyon öğlelerini (Perspektif, Çizgi, Kontrast, Işık, Doku,Renk, Ritim, Uyum, Denge, Oran, Bütünlük, Sadelik, Belirginlik, Keskinlik, Hareket ve Hız) kullanarak fotoğraflar çekmeyi kapsar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğrafçılığın tarihsel süreç içersinde değişimi ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
  2) Fotografik araç ve gereçlerin doğru ve verimli bir şekilde kullanabilir.
  3) Işığı doğru ve verimli kullanarak fotoğraf çeker. Fotoğraf çekim süreci ve bu sürecin aşamalarını bilir.
  4) Görsel ve kavramsal alanda farklı kaynaklardan model ve düşüncelerden yola çıkarak fotoğrafta kompozisyonlar oluşturabilir.
  5) Görsel algılama ve Gestalt algı prensiplerini bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fotoğrafçılık ile ilgili temel kavramları bilir.
  2) Görsel anlatım elemanlarından nokta , çizgi, leke, doku, renk, strüktür, tekstür vb. tanımlar, anlatım olanaklarını dener, bilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Görsel algıya giriş: Gözün fizyolojik yapısı, Algılama şekilleri ve algı bozuklukları Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
2) Gestalt Kuramları üzerinden görsel algı ve yapısalcılık kavramı ve örnekler Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
3) Görsel Algı Teorileri ve Fotoğrafa Giriş Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
4) Objektif türleri, diyafram, enstantane ve ISO değerleri ve fotoğrafa etkileri
5) Perspektif, bakış açısı, net alan derinliği ve altın oranın kullanımı ve yönlendirilmesi Ders notları, internet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri
6) Fotoğrafta Işık ve Renk kullanımıyla ilgi merkezi yönlendirme
7) Temel Kompozisyon Öğelerinin Etkileri: Perspektif, Çizgi, Kontrast, Işık, Renk, Doku, Ritim, Uyum, Belirginlik, Sadelik, Bütünlük, Denge, Orantı, Keskinlik, Hareket
8) Ara Sınav
9) Görüntüyle Anlatım, Zaman ve Boyut kavramlarının etkisi, Görsel Analize giriş
10) Örnekler Üzerinden Görsel Analiz: Fotoğraf, Resim ve Reklam Afişi örnekleri
11) Reklam Analiz Yöntemleri: Psikanalitik ve İdeolojik Çözümlemeler
12) Reklam Analiz Yöntemleri: Toplumbilimsel ve Feminist Çözümlemeler
13) Reklam Analiz Yöntemeleri: Gösterge-bilimsel Analiz
14) Çözümleme Yöntemleri doğrultusunda Reklam Filmi Analizi
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İnternet araştırmaları, gazete bilim teknoloji ve kitap ekleri.
Diğer Kaynaklar: • John Berger; Görme Biçimleri(çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları,1992.
• Roland Barthes; Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler(çev. Reha Akçakaya), Altı Kırkbeş Yayınları, 1999.
• Rudolf Arnheim,; Görsel Düşünme(çev.Rahmi Öğdül), Metis Yayınları, 2009.
• Susan Sontag-Fotoğraf Üzerine Agora Kitaplığı
• Levend Kılıç ; Fotoğrafa Başlarken, Dost Kitabevi, 2005
• Fotoğrafın Kısa Tarihçesi – Walter Benjamin, YGS Yayınları
• Camera Lucida – Roland Barthes, Altıkırkbeş Yayınları
• Reklamların Dili Reklamlarda Anlam Ve İdeoloji-Judith Williamson Ütopya Yayınevi
• Sanat Tasarım ve Görsel Kültür – Malcolm Barnard Ütopya Yayınevi

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında ki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 1
2) Halkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin kural ve uygulamalarına göre iletişim çalışmalarını bilir.
3) Halkla İlişkiler ve Tanıtım faaliyetine uygun olan iletişim araçlarını belirler. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 16 2 32
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 13 13
Sunum / Seminer 1 6 6
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 69
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 34
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 103
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4