ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041MEEOZ-CAT0011 Fundamental Airplane Knowledge 1 Güz 1 1 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi UTKAN ÖNDER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin uçaklar ve uçakların temel parçaları; gövde, kanatlar, kuyruk, iniş takımları ve motorları hakkında ayrıntılı bilgi edinmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Uçakların nasıl uçtuğu, Bernulli kanunu, uçuş sırasında uçaklara etki eden kuvvetler: kaldırma, yer çekimi, itme/çekme, sürükleme kuvvetleri, uçuş eksenleri (dönme, yunuslama, yalpalama ), uçakların temel parçaları; gövde, kanatlar, kuyruk, iniş takımları ve motor. Uçakların kontrol yüzeyleri; kanatçık, flap, slat, yatay stabilizatörler, elevatör ve dikey stabilizatör, rudder ve diğer kontrol elemanları. Uçağın kalkış-iniş ve dönüşleri, pervane ve motorlar, motor çeşitleri; pistonlu, wankel, turbojet, turbofan, turboprop, roket, ramjet, değişken çevrim, motorları, uçak yapıları ve kullanılan malzemeler, kompozit malzemeler. Kanat yapılarına, motorlara ve kullanım yerlerine göre uçaklar. Uçak avionikleri ve döner kanatlı uçaklar anlatılmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uçaklara etki eden kuvvetleri bilir.
  2) Uçakların üç ana eksenini ( yalpa/yatış, yunuslama, dönme/sapma ) eksenlerini bilir.
  3) Uçakların ana kumanda yüzeylerini ( kanatçık, yatay dümen, dikey yön dümenini) bilir.
  4) Uçaklardaki yardımcı kumanda yüzeylerini ( flaplar, slotlar, hız frenleri, spoiler ) bilir.
  5) uçak motorlarını ( pistonlu, turbojet, turbofan, turboprop, ramjet, pulsejet ) bilir.
  6) Uçak pervanelerini bilir.
  7) Uçak yapı malzemelerini bilir.
  8) Uçak yapılarını ve üretimini bilir
  9) Uçaklardaki ana uçuş göstergelerini bilir
  10) Helikopterler hakkında genel bilgiye sahiptir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası sivil havacılık örgütlerinin ve diğer hava yollarının koydukları kuralların havacılık uygulamasını gerçekleştirebilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Havacılığın alt alanları ve genel işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dünyada ve Türkiye'de Havacılık Tarihi * Dünya ve Türk Havacılık tarihi, internetten ve çeşitli kitaplardan. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
2) Uçuş teorisi, uçaklara etki eden kuvvetler, uçakların uçuş prensipleri. (Sektör Katılımı) * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
3) Uçakların hareket eksenleri (Sektör Katılımı) * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
4) Uçakların hareketli ana kumanda yüzeyleri, ağırlık ve balans, uçağın kritik yüzeylerinin tanıtılması, bu yüzeylerdeki kirliliğin uçuşla ilgili tehlikeleri, en çok hangi alanların etkilenebileceğinin ve buna bağlı durumların farkına varılması ve yüzey kirliliği tespit edildiğinde veya şüphelenildiğinde uygulanacak yollar ve uçuş ekibine bilgi verilmesi gereği. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
5) Uçakların yardımcı kumanda yüzeyleri, uçağın ana parçaları ve kritik yüzeyler (yüzey kirliliği), uçak sistemleri, ağırlık ve dengenin tanımı, ağırlık dağılımı ve ağırlık merkezi, bunların uçağın kontrolüne ve dengesine olan etkisi. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
6) Uçakların kumanda yüzeylerinin kabinden kontrolü, operasyon sahaları. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
7) Uçak motorları, aşırı hızlı pervanelerin karakteristik özellikleri, jet motorlarının tahrip gücü, motorla ilgili problemler (motor yangını, motorun durması) ve uçuşta gerçekleşebilecek duman, yangın, yakıt kaçağı gibi diğer anormal durumlar ve bu gibi durumlarda uygulanması gereken prosedürler. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
8) Ara sınav
9) Uçak yapı malzemeleri, iletişim ekipmanları ve hava trafik kontrol (ATC). * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
10) Uçak yapıları, basınçlama sistemi, yolcunun kabin içinde dağılımı. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * wikipedia, composite materials * www.virtualskies.arc.nasa.gov
11) Uçuş göstergeleri, uçuş kumandaları, volkanik kül, kanatlarda ve uçağın kontrolünü sağlayan alanlarda buzlanma gibi tehlikeli durumları tespit etme, konuyla ilgili bilgi verme. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
12) Seyrüsefer göstergeleri, turbofan motorlar ve reverse. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
13) Aşırı hızlı pervanelerin karakteristik özellikleri, jet motorlarının tahrip gücü, motorla ilgili problemler (motor yangını, motorun durması) ve uçuşta gerçekleşebilecek duman, yangın, yakıt kaçağı gibi diğer anormal durumlar ve bu gibi durumlarda uygulanması gereken prosedürler, * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999 * www.virtualskies.arc.nasa.gov
14) Helikopterler/döner kanatlı uçaklar, pervaneli uçaklar ve pervane çeşitleri. * Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: * Introduction to Civil Aviation, Anadolu University
* Airplane Knowledge and Flight Principles, Anadolu University
* Presentations and notes provided by lecturer
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000


Diğer Kaynaklar: * Introduction to Civil Aviation, Anadolu University
* Airplane Knowledge and Flight Principles, Anadolu University
* Presentations and notes provided by lecturer
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Uluslar arası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Ülke ve dünya havacılık hakkındaki bilgileri yorumlar. 1
1) Takım çalışması, empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olur, farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışır ve onları yönetir.
1) Havacılık Yer Hizmetlerini yapabilir ve yönetebilir.
1) Uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. 5
1) Takım çalışması ve ekip ruhunu bilir.
2) Kabin ve Kokpit ekiplerini planlar.
2) Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri felsefesini yorumlar.
2) Temel havacılık fonksiyonlarını ve süreçlerini anlatır.
2) Havacılıkla ilgili genel bilgilere sahiptir. 5
2) Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinir.
2) Ekip içerisinde görev ve sorumluluk alır ve bireysel olarak bağımsız çalışma yapar.
3) Bilet satış ve check-in işlemlerini yapabilir.
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılığın gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
3) Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir.
3) Havaalanı planlaması hakkında genel bilgilere sahiptir.
3) Havacılık alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür.
3) Uluslararası ve ulusal sivil havacılık otoritelerini ve fonksiyonlarını anlatır.
4) Havaalanlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
4) Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurar.
4) Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder.
5) Terminal binalarındaki yolcu hizmetlerini bilir.
5) Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir.
5) Hava Kargo operasyonlarını yönetir.
6) Bilet satış konularını bilir.
6) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir.
7) Havacılık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
7) Müşteri ilişkileri konusunda bilgi sahibidir.
8) Filo ve tarife planlaması hakkında bilgi sahibidir.
8) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
9) Kokpit ve kabin ekibi planlaması konularında bilgi sahibidir.
10) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
10) Operasyon ve dispatch yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
11) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
12) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.
14) Havacılık alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
15) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
16) Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 14 14
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 3 6
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 86
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5