Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Geleneksel yapı ve sistem kavramlarını öğrenir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler geleneksel mimarinin yapım teknikleri bilgisini öğrenerek bu türde mevcut yapıların restorasyonlarında, bilinçli müdahalelerde bulunabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Geleneksel yapı sistemlerine ait kemeri tonoz, kubbe, temel ve duvar çeşitlerini ve bunların teknik detaylarını öğrenir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş
Strüktür Kavramı ve Malzeme
Geleneksel Strüktürel Sistemler |
|
|
2) |
Yığma Yapılar
Kagir - Ahşap - Kerpiç Yığma Yapılar |
|
|
3) |
Geleneksel Ahşap Yapılar ve Bu yapılarda Kullanılan Yapı Elemanları |
|
|
4) |
Betonarme ve Çelik Yapılar |
|
|
5) |
Geleneksel Yapıyı Oluşturan Taşıyıcı Sistemler
Kemerler
Tonozlar
Kubbeler
Pandantifler
|
|
|
6) |
Geleneksel Yapıyı Oluşturan Taşıyıcı Sistemler
Sütunlar ve Ayaklar
Duvarlar
Payandalar |
|
|
7) |
Geleneksel Yapıyı Oluşturan Taşıyıcı Sistemler
Hatıllar
Temeller
Döşemeler |
|
|
8) |
Geleneksel Yapı Elemanları
Alemler
Fenerler
Minareler
Bacalar |
|
|
9) |
Geleneksel Yapı Tipleri ve Öğeleri
Camiler
Kiliseler
Sinagoglar
|
|
|
10) |
Tarih boyunca konut biçimlenişlerinin ve yapı sistemlerinin geçirdiği evreler. Hitit, Yunan ve Roma evlerinin yapım sistemleri açısından incelenmesi |
|
|
11) |
Geleneksel Yapım Yöntemlerinin Bölgeler ve Şehirler Bazında İncelenmesi |
|
|
12) |
Öğrenci Sunumları
Ödev/ Bölgelere Göre Geleneksel Türk Evi Tiplerinin İncelenmesi |
|
|
12) |
Geleneksel Konut Tipleri
Geleneksel Türk Evi
Geleneksel Türk Evi Oluşumundaki Etmenler ve Plan Tipleri |
|
|
14) |
Öğrenci Sunumları
Ödev/ Bölgelere Geleneksel Türk Evi Tiplerinin İncelenmesi |
|
|
15) |
Öğrenci Sunumları
Ödev/ Bölgelere Geleneksel Türk Evi Tiplerinin İncelenmesi |
|
|
16) |
Final Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
1) Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul.
2) Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul.
3) Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
|
Diğer Kaynaklar: |
4) Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul
5) Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul.
6) Tayla, H. (2007) Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistemi ve Elemanları I-II, İstanbul
7) Kuban D. (1973). Mimarlık Kavramları, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul .
8) Arseven C.E. (1975). Sanat Ansiklopedisi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayını, İstanbul.
9) Eser L.(1970). Yapı Bilgisi, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Mimari Restorasyon hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
2 |
|
1.1 Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon süreçlerini tanımlar |
2 |
|
1.2 Geleneksel ve modern yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibidir |
5 |
|
1.3 Geleneksel Yapı Sistemlerini tanır |
5 |
|
1.4 İlgili Bilgisayar destekli çizim yazılımlarını kullanır |
|
|
1.5 Keşif, metraj ve maliyet analizi konularını bilir. |
2 |
|
|
|
2) |
Teorik olarak öğrendiği Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon proje ve raporlarını hazırlama konusunda yetkinleşmek amacıyla bir proje alanında örnek uygulamalar yapar. |
2 |
|
2.1 Yerinde ölçü alarak Rölöve çizimlerini hazırlar |
|
|
2.2 Araştırma ve analiz yaparak Restitüsyon proje setini ve raporunu hazırlar |
2 |
|
2.3 Proje tasarım kriterlerini oluşturur ve Restorasyon ilkelerine uygun olarak Restorasyon projelerini kazırlar |
|
|
|
|
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
2 |
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
2 |
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
2 |
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
2 |
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
2 |
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır |
|
|
4.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
2 |
2 |
4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16 |
1 |
16 |
Sunum / Seminer |
2 |
4 |
8 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
4 |
8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
78 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
26 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
104 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |