ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Deniz ve Liman İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-DNZ0052 Gemi Acenteciliği 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NESLİ ÇANKIRI KIRAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi BAŞAK KURU
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilerin gemi acentelerinin görev ve taraflara karşı sorumluluklarını, acentelerin yasal yönetmelikteki yerlerini, çeşitlerini ve armatör açısından önemlerini bilmelerini, acente atama mektuplarını anlayıp yorumlayabilmelerini ve temel dokümanları tanımalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Gemi acentesinin tanımı, kimleri temsil etme yetkisi olduğu ve taraflara karşı sorumlulukları, PDA içerikleri ve acente atama yazısı örnekleri, gemi acentesi tipleri ve farklılıkları, dokümantasyonun önemi anlatılmakta ve evrakların tanıtımı yapılmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gemi acentelerinin görevlerini ve çeşitlerini tanımlar
  2) Gemi acentelerinin kimlere hizmet verdiğini sıralar
  3) Gemi acentelerinin ulusal mevzuattaki yerini hatırlar
  4) Gemi acelerinin limanlarda verecekleri hizmetlerle boğaz ve kanal geçişlerinde verecekleri hizmetleri ayırt eder
  5) Gemi acenteleriyle dökümantasyonun ilişkisini açıklar
  6) Hangi gemi acentesi tipinin hangi atama mektubuyla yetkilendireleceğini yorumlar
  7) Gemi acentelerinin resmi makamlarla ilişkilerini açıklar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acente proforma isteklerini okuyarak doğru hizmet odaklı yanıtlayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Gemi centelerinin genel görevleri ve verdikleri hizmetler hakkında bilgi sahibi olur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Acente nedir; tanımı, geçmişi ve günümüzdeki konumu; acente kimleri temsil eder; gemi acentesi kavramı Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
2) Gemi acenteleri hakkında yönetmelik; yönetmeliğin içeriği ve amaçları Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
3) Gemi acentesinin görev ve sorumlulukları, temsil özellikleri ve yetkileri; gemiye ve gemi personeline verdikleri hizmetler Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
4) Acentecilik türleri; Armatör Acentesi; Kiracı Acentesi; Koruyucu Acentelik kavramları Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
5) Acente ataması nasıl yapılır, acente seçiminde dikkat edilmesi gereken unsurlar Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
6) Acente masrafları; zaman esaslı gemi kiracısının masrafları; donatana ait masraflar; yükleyici ve alıcının masrafları Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
7) Acentede proforma hazırlama işlemleri ve nihai harcamalar faturasının çıkartılması; acente harcamaları pusulası Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
8) Vize Sınavı .
9) Liman uğraklı gemilere uygulanan prosedürler; büyük ve küçük kabotajdaki gemiler; gemi yanaşma ve ayrılma kontrolleri Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
10) Boğazlardan transit geçiş yapan gemilere uygulanan prosedürler; VTS uyum kuralları (SP1-SP2 raporları); gümrük ve sahil kontrolleri; yolcu gemilerine tanınan ayrıcalıklar Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
11) Acentelerin resmi makamlarla ilişkileri; Liman Başkanlığı; Sahil Güvenlik ve Sahil Sağlık İdareleri; Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü; Gümrük İdareleri; Konsolosluklar; diğer resmi makamlar Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
12) Acentelerin liman işletmeleriyle ilişkileri; yükleme & boşaltmada gemilerle ilgili yapılacak işlemler; kılavuzluk, römorkörcülük, sörvey kurum ve kuruluşları Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
13) Acente ve Dökümantasyon; Gemi ihbar ve bildirimleri (ETA, ETS, Hazırlık Mektubu, Olaylar Çizelgesi - Olgular Tutanağı, Zaman Çizelgesi) Gemi Dökümanları (Gemi geliş-gidiş ve operasyon evrakları, gemi sertifikaları) Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
14) Acente ve Dökümantasyon; Yük ile ilgili dökümanlar (Konşimento, Ordino, Yük Manifestosu, Özet Beyanı,İstif Planı) Ders notları ve makaleler Online.beykoz.edu.tr adresinde öğrencilerin erişimine açıktır.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları online.beykoz.edu.tr adresinde bulunan ders linkinde öğrencilerin erişimine açıktır.
Diğer Kaynaklar: Deniz İşletmeciliğinde Gemi Yönetimi - Nesli ÇANKIRI
Derse özgü ders notları ve makaleler (Dersin işleneciği haftaya göre öğrencilere bildirilecektir.)

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Denizcilik alanı faaliyetlerine ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 4
2) Denizcilik İşletmelerinin yapısını ve temel işleyişini değerlendirir 1
3) Ulusal ve uluslararası deniz taşımacılığının gerektirdiği hukuk, ticaret ve işletme temel bilgilerini açıklar 1
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 1 8 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 23
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4