ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Lojistik (Uzaktan Eğitim)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50311TATUZ-EKO3011 Genel Ekonomi 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dr. Öğr. Üyesi EMRE ERGÜVEN
Öğretim Görevlisi PERVİN AHU ÇERÇİ
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere gerçek ve tüzel kişilerin (mikro) iktisadi davranışlarını ve ulusal ekonominin (makro) işleyişinin yasalarını kavratmayı, güncel ekonomik süreçleri bir işletmeci gözüyle analiz edebilmelerini sağlayacak ekonomi okuryazarlığı kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere güncel ekonomik koşullara dair fikir yürütmek, ve beklentiler oluşturmak için gerekli bilgi edinme, veri toplama ve bu doneleri analiz etme yöntemlerini öğretir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekonomi kavramını ve ekonomik sistemlerin işleyişini açıklar
  2) Toplumdaki ekonomik aktörleri ve bu aktörler arasındaki ilişkileri bilir
  3) Ekonomideki sektörleri bilir; sektörlerin birbirlerinden farklılıklarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar
  4) Ekonominin üç temel faaliyeti olan üretim, ticaret ve finans alanlarının tanımlarını ve işleyişlerini bilir, bu alanlar arasındaki ekonomik ilişkileri açıklar
  5) Ekonominin özel bir alanı olan finansal sistemin temel kurumları olan bankaların ve borsaların nasıl işlediğini bilir, bu kurumların ekonomideki yerini açıklar
  6) Devletin ekonomideki rolünü bilir. Bu rolün unsurları olan kamu harcamaları ve kamu maliyesi politikalarını, bu politikaların farklı iktisadi görüşler altında nasıl farklılıklar gösterdiklerini açıklar. Bu görüşler arasındaki farkları tartışır.
  7) Dış ticaretin işleyişinim ve ulusal ekonomideki yerini bilir. Döviz piyasası ile dış ticaret politikası arasındaki ilişkiyi açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusal ekonomiye dair milli gelir, ekonomik büyüm, enflasyon, tasarruf, tüketim, istihdam kavramlarını bilir ve bu göstergelerin hesaplamalarını yapar
  2) Medyada yer alan ekonomi haberlerini izlemeyi, haberlerde yorum ve bilgiyi birbirinden ayırmayı bilir. Haberleri içerdiği bilgiler doğrultusunda tekrar yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bu dersi alan öğrenciler, genel ekonomi ilgili konularda sunum hazırlayarak öğrendiklerini gösterme becerisi elde edinirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, genel bilgilendirme, "Ekonomi" kavramı, insanın iktisadi tarihine genel bakış -
2) Ekonominin temeli olarak üretim ve üretim ilişkileri, tarihsel ve güncel ekonomik sistemler -
3) Piyasa ekonomisinin işleyişi, arz ve talep, kar oranları, rekabet - tekelleşme -
4) Özel bir piyasa olarak emek gücü piyasası, emek arzı ve emek talebi, istihdam ve işsizlik, Türkiye ekonomisinde istihdam ve işsizlik -
5) Sektör kavramı, reel sektörler – hizmet sektörleri ayrımı, Türkiye ekonomisinin sektör haritası -
6) Lojistik sektörü örneğinin incelenmesi -
7) Üretim ve tüketim arasındaki ilişki, toplumsal olarak üretim ve tüketimin organizasyonu -
8) ARA SINAV -
9) Milli gelir ve hesaplanması, ekonomik büyüme, gelir grupları ve milli gelirin bölüşümü, Türkiye’nin milli gelir düzeyi ve dünyadaki yeri -
10) Finans sektörünün ekonomideki yeri ve önemi, temel finansal enstrümanlar, bankalar, borsalar -
11) Üretim ve tüketimin finansmanı, kredi çeşitleri: şahıs kredileri, şirket kredileri, kredi dışı finansman yolları, kredilendirme sistemlerinde sıkışmalar ve ekonomik kriz, Türkiye’de farklı kesimlerin borçluluk durumlarının incelenmesi -
12) Devletin ekonomideki rolü ve yeri, kamu gelirleri ve politikası, kamu harcamaları ve politikası, kamu kesimi borçlanması, Merkez Bankası -
13) Uluslararası ekonomik ilişkiler, dış ticaretin ekonomideki yeri, ödemeler bilançosu ve cari açık, döviz kuru ve döviz politikasının dış ticarete etkisi, Türkiye’nin dış hesaplarının güncel durumu -
14) Ekonomide medya okuryazarlığı, ekonomi köşe yazılarında ve haberlerinde analiz -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İktisat (Mikro) – John Sloman
İktisat (Makro) – John Sloman
Diğer Kaynaklar: Genel Ekonomi – A. Zafer Gürler
Makroekonomi – Mahfi Eğilmez
Mikroekonomi, Modern Mikroekonomik Analize Giriş – İlker Parasız
Türkiye İktisat Tarihi – Korkut Boratav
Para, Banka ve Finansal Piyasalar – İlker Parasız
Milletlerin Zenginliği – Adam Smith
Ekonomi Politiğin ve Vergilendirmenin İlkeleri – David Ricardo
Genel Teori – John Maynard Keynes
Kapital (Cilt 1) – Karl Marx

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Lojistik yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlar.
3) Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 76
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3