Dersin Amacı: |
Sosyal hizmetler alanında görüşme, temel bir sosyal hizmet eylemi olarak nitelendirilmektedir. En yaygın sosyal hizmet becerisi olarak tanımlanan görüşme, sosyal hizmet için bir bağlam olmanın da ötesinde bir kaynaktır. Ders; sosyal hizmet görüşmelerinin önemine dikkat çekerek, görüşme amacını, yöntemini, içeriğini ortaya koymaktadır. Dersin amacı; görüşme eylemine yönelik farkındalığı arttırarak, bireye yönelik durumların saptanması, analizi ve çözümü üzerine gelişim sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Sosyal hizmet görüşme tekniklerinin tanımlanması, Bir iletişim biçimi olarak görüşme, Görüşme tekniği olarak dinlemek ve sessizlik, Sözsüz iletişim, İlişki kurmak, Karşılaşma aşaması, Problemi keşfetme aşaması, Gelişim aşaması: sorun çözme müdahaleleri, Gelişimsel evre: daha fazla problem çözme müdahalesi, Gelişimsel aşama: soru sorma teknikleri, Sonlandırma ve değerlendirme. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal hizmet görüşmesini betimler.
|
2) Görüşme sürecindeki görüşmecilerin özelliklerini analiz eder.
|
3) Görüşme süreci aşamalarını betimler ve tekniklerini birbirinden ayırır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görüşme tekniklerine yönelik beceri sahibi olur.
|
2) Görüşme becerilerini örnek olayda/durumda uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bireysel etkileşim ile toplumsal etkileşimi birbirine entegre eder.
|
2) İletişimin etkileşimli yapısını kavrar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Sosyal hizmet görüşme tekniklerinin tanımlanması |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
2) |
Bir iletişim biçimi olarak görüşme |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
3) |
Görüşme tekniği olarak dinlemek ve sessizlik |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
4) |
Sözsüz iletişim |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
5) |
Sözsüz İletişim |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
6) |
Terapötik koşullar |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
7) |
Terapötik beceriler |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Görüşmenin kuramsal temelleri |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
10) |
Görüşme aşamaları |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
11) |
Görüşme aşamaları |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
12) |
Görüşmede kayıt tutma ve raporlama |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
13) |
Görüşmelerde özel durumlar |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
14) |
Görüşmede etik ilkeler |
Ders notları, internet araştırmaları
|
|
15) |
Final sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Alfred Kadushin, Goldie Kadushin, 2016, Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri, Nika Yayınevi.
Neil Thompson, 2016, Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları.
Tuna Y. ve Özdemir A. A. Görüşme Teknikleri (2019), Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 2767
Günay G. (Ed) (2019). Sosyal Hizmette Görüşme İlke ve Teknikleri Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
|
Diğer Kaynaklar: |
Alfred Kadushin, Goldie Kadushin, 2016, Sosyal Hizmet Görüşme Teknikleri, Nika Yayınevi.
Neil Thompson, 2016, Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak, Dipnot Yayınları.
Tuna Y. ve Özdemir A. A. (Ed) Görüşme Teknikleri (2019), Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 2767
Günay G. (Ed) (2019). Sosyal Hizmette Görüşme İlke ve Teknikleri Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sosyal hizmet uygulama alanları ve sosyal hizmet kuramı hakkındaki bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Sosyal politika ve planlama hakkındaki bilgileri açıklar. |
|
|
1.2 Sosyal hizmet kuruluşlarında yönetimi tanımlar. |
|
|
1.3 İnsan davranışı ve sosyal çevre hakkındaki bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.4 Sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji alanlarında sosyal hizmet uygulamasına yönelik disiplinler arası bilgiyi açıklar.
|
5 |
|
1.5 Sosyal Hizmet mevzuatı ve temel hukuk alanlarındaki bilgileri açıklar. |
|
|
|
|
2) |
Dünya ve Türkiye´' deki risk gruplarını tanımlar. |
3 |
|
2.1 Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, özürlü, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgileri açıklar. |
|
|
2.2 Aile, kadın, çocuk, genç, özürlü, yaşlı ve ailelerine danışmanlık yapabilme becerisini açıklar. |
|
|
2.3 Kamu hukuk mevzuatına, mesleki yönetmelik ve mevzuata hakim, gerektiğinde mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır |
3 |
|
2.4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini açıklar. |
3 |
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır |
5 |
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır |
5 |
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
5 |
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15 |
1 |
15 |
Sunum / Seminer |
7 |
1 |
7 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
2 |
2 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
2 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
58 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |