ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Halkla İlişkiler ve TanıtımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50314TATOZ-HIT0041 Halkla İlişkilere Giriş 1 Güz 1 1 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AHU SAMAV UĞURSOY
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi AHU SAMAV UĞURSOY
Dr. Öğr. Üyesi SERAP BOZKURT
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere halkla ilişkiler mesleği hakkında temel tanım ve uygulama tekniklerini aktararak mesleğin ne olduğuna dair bir fikir kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, halkla ilişkiler mesleğine ilişkin temel kavramlar; sosyal, kültürel, entelektüel ve teknolojik bağlamda ele alınmaktadır. Mesleğin tarihsel gelişimi, halkla ilişkiler süreçleri, mesaj tasarımında ve uygulamalarında yardımcı olacak sosyolojik kuramlar, iknanın önemi, medya ilişkileri ve örgütsel kavramlar uygulama örnekleri ile birlikte aktarılmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halkla ilişkiler kavramını, özelliklerini ve neden gerekli olduğunu açıklar.
  2) Kültürel, ekonomik, sosyolojik ve toplumsal faktörlerin kurumlar ve halkla ilişkiler mesleği ve faaliyetlerine olan etkilerini kavrar ve tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Reklam, propaganda ve halkla ilişkiler arasındaki farkları bilir ve bütünleşik pazarlama iletişimi kavramına uygun çalışmalar üretir.
  2) Medya ve medya yönetimi kavramlarını bilir. Medya ile ilişkilerde doğru teknikleri kullanır ve halkla ilişkiler kampanyaları için doğru kitle iletişim araçlarını seçer ve kullanır.
  3) Sosyal sorumluluk kavramının önemini bilir ve uygun çalışmalar üretir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Halkla ilişkiler süreçlerini bilir ve uygular.
  2) Temel iletişim kavramlarını ve etkili iletişim tekniklerini bilir ve bunları mesleki hayatta uygular.
  3) Kurumsal halkla ilişkiler için gerekli olan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel teknikleri bilir ve uygular.
  4) Örgütsel iletişimin unsurlarını bilir. Kurum içi ve kurum dışı iletişimde doğru teknikleri kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma. İletişim kavramı ve iletişim kavramının genel özellikleri. Ders notları, kitap (İletişimin ABC’si, Ünsal Oskay)
2) İletişim sürecinin unsurları ve bu unsurlara ilişkin özellikler ve örnekler. İkna kavramı ve özellikleri. Ders notları, işitsel ve görsel (ses dosyası, video) materyaller.
3) Ders notları, işitsel ve görsel (ses dosyası, video) materyaller. Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler, Alaeddin Asna)
4) Halkla ilişkiler modelleri ve halkla ilişkiler mesleğinin tarihsel gelişimi. Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Nedir? Filiz Balta Peltekoğlu ve Halkla İlişkilerin El Kitabı, Alison Theaker), internet araştırmaları.
5) Halkla ilişkiler, reklam, propaganda ve pazarlama arasındaki farklar. Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Nedir? Filiz Balta Peltekoğlu, gazete haberleri, internet araştırmaları
6) Halkla ilişkiler süreçlerine giriş. Süreçlerin açıklanması. Ders notları, kitap, gazete haberleri, internet araştırmaları
7) Halkla ilişkiler süreçleriyle ilgili yapılan çalışmalardan örneklerin değerlendirilmesi. Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları ve vaka örnekleri.
8) Vize haftası -
9) Kurumsal halkla ilişkilerde önemli kavramlar: Kurum kültürü, kurum imajı, kurum imajı ve kurumsal itibar. Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Ayla Okay, Aydemir Okay), internet araştırmaları, gazete haberleri.
10) Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar ve yöntemler-I Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Ayla Okay, Aydemir Okay), internet araştırmaları, gazete haberleri
11) Halkla ilişkilerde kullanılan araçlar ve yöntemler-II Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Ayla Okay, Aydemir Okay), internet araştırmaları, gazete haberleri
12) Örgüt kavramı, kurumları etkileyen iç ve dış faktörler, kurum içi halkla ilişkilerin önemi ve yapılması gerekenler. Ders notları, kitap (Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Ayla Okay, Aydemir Okay ve Halkla İlişkiler Uygulamaları, Ceyda Aydede), internet araştırmaları, gazete haberleri.
13) Öğrenci sunumları.
14) Öğrenci sunumları.
15) Öğrenci sunumları ve genel bir değerlendirme. Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • İmaj Mühendisliği Vizyonundan Halkla İlişkiler, Gönül Budak- Gülay Budak
• Halkla İlişkiler Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Ayla Okay, Aydemir Okay
• Halkla İlişkilerin Elkitabı, Alison Theaker
• Halkla İlişkiler Uygulamaları, Ceyda Aydede
• Halkla İlişkiler Nedir? Filiz Balta Peltekoğlu
Diğer Kaynaklar: Derste işlenen konularla ilgili olarak; gazete haberleri, ses dosyaları, videolar.
Newspapers, audio files and videos related to subjects covered during the course.

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Halkla İlişkiler ve Tanıtım alanında ki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Halkla İlişkiler ve Tanıtım mesleğinin kural ve uygulamalarına göre iletişim çalışmalarını bilir. 5
3) Halkla İlişkiler ve Tanıtım faaliyetine uygun olan iletişim araçlarını belirler. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 1
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 1 10
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 2 9 18
Ödevler 2 8 16
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 58
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 0 0
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 21 21
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 33
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 91
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4