Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin dünyada ve Türkiyedeki Havacılık tarihi, atmosferin yapısı,insan performansı ve hava fizyolojisi, hipoksia, G kuvvetleri, bulutlar, Meteoroloji raporları, Sivil Havacılık Kuruluşları ve Havacılık alfabesi hakkında ayrıntılı bilgi edinmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders kapsamında öğrencilere ; Dünya ve Türk havacılık tarihi, uçakların temel parçaları; gövde, kanatlar, kuyruk, iniş takımları ve motor. Uçuş sırasında uçaklara etki eden kuvvetler, Hava fizyolojisi, insan performansı ve hava fizyolojisi, G- Kuvvetleri, hypoksiya, uçak kaza ve kırımlarında insan faktörü, atmosfer ve tabakaları, atmosfer ve meteoroloji, bulut çeşitleri, havacılıktaki meteorolojik raporlar (Metar, speci, Taf) , Uluslar arası ve Türk havacılık kurumları (ICAO, IATA, SHGM, DHMİ) hava alfabesi ve terminoloji anlatılmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünya Havacılık Tarihini bilir.
|
2) Türk Havacılk Tarihini bilir.
|
3) Atmosferi ve tabakalarını bilir.
|
4) Atmosferin insan vücuduna etkilerini ve İnsan performansını bilir.
|
5) G- Kuvvetlerini ve Hipoksiyayı bilir.
|
6) Meteor ve çeşitleri hakkında bilgiye sahiptir.
|
7) Oluşumlarına ve yüksekliklerine göre bulutları tanır.
|
8) Hava raporlarından METAR, TAF, Tropikal Siklon ve Volkanik aktiviteleri bilir.
|
9) Havacılık Alfabesi kodlamalarını ve Terminolojisini bilir.
|
10) Uluslararası sivil havacılık kuruluşları ICAO ve IATA yı, SHGM ve DHMİ bilir.
|
11) Havaalanlarını ve temel unsurlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Havacılık Tarihi. |
Dünya ve Türk Havacılık Tarihi
Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
|
|
2) |
Havacılık Alfabesi kodlamaları
|
Havacılığa Giriş- Dr. Mehmet Çoban
https://www.turkair.org/havaciliga-giris-kitabi/
|
|
3) |
Sivil Havacılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesi |
Havacılık Mevzuatı- Dr. Melih Yıldız
https://www.kitapsec.com/Products/Hava-Araci-Bakim-Personeli-icin-Havacilik-Mevzuati-Seckin-Yayinevi-368021.html
|
|
4) |
Havaalanları |
Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000
www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
5) |
Havayolu İşletme Terimleri ve Havayolu İşletmelerinin Sınıflandırılması |
Havacılık Terimleri Sözlüğü-DHMI Genel Müdürlüğü-https://www.nadirkitap.com/havacilik-terimleri-sozlugu-kolektif-kitap28580632.html
|
|
6) |
Sivil Havacılık Faaliyetleri |
|
|
7) |
Havaalanı Yer Hizmetleri |
|
|
8) |
Yarıyıl Ara Sınavı |
|
|
9) |
Havacılık Terminolojisi |
Auzef Havacılık İşletmeciliği Terminolojisi auzef-havacilik-isletmeciligi-terminolojisi-ders-kaynaklari-
|
|
10) |
Havacılık Terminolojisi |
|
|
11) |
Havacılık Terminolojisi |
|
|
12) |
Havacılık Terminolojisi |
|
|
13) |
Meteorolojik Olaylar |
Havacılık Meteorolojisine Giriş-Mikdat Kadıoğlu
https://www.dr.com.tr/Kitap/Havacilik-Meteorolojisine-Giris/Egitim-Basvuru/Egitim/urunno=0001954547001
|
|
14) |
Hava Araçlarının Bakımı ve Bakım Kuruluşları |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
4 |
|
1.1 Havalimanı terminal binalarındaki yolcu ve yer hizmetlerini bilir. |
|
|
1.2 Havalimanlarının yer operasyonlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
4 |
|
1.3 Havayollarında kullanılan bilet satış işlemlerini ve hesaplamalarını bilir. |
|
|
1.4 Hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
5 |
|
1.5 Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hukuku hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
1.6 Ulusal ve uluslararası güvenlik yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
2.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
2.2 İşletme yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
2.3 Temel ve havayolu pazarlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
2.4 Temel ve sivil havacılık için gerekli matematik işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
2.5 Temel muhasebe bilgilerine sahiptir. |
|
|
|
|
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Dispatch operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.2 Havacılık kargo operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.3 Havalimanı terminal yolcu hizmetleri operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.4 Havayolu işletmelerinde uygulanan ekip planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.5 Lojistik yönetimi ve işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.6 Ulusal ve uluslararası havayolu ulaştırma işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
|
3.7 Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
|
4.5 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
4 |
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
4 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
4 |
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
1 |
10 |
10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
14 |
14 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
102 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |