ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Mimari RestorasyonSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51022METOZ-MIR0021 İnce Yapı 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders; yapı kavramı altında geleneksel yapıları ve bu yapıları oluşturan yapı elemanlarına ilişkin genel ve detay bilgileri, yapılarda bu elemanların seçim ve kullanışları ile birlikte uygulamaya ait teknik bilgilerin öğrencilere aktarımını amaçlar.
Dersin İçeriği: Ders; yapı genel kavramı içinde restorasyon öğrencilerine yönelik olarak geleneksel yapıları ve bu yapıları oluşturan yapı elemanlarına ilişkin malzeme, strüktür, detay ve uygulama bilgilerini içerir. Ders içeriği sadece geleneksel yapılarda karşılaşılabilecek yapı elemanları ile sınırlandırılmamış, temellerden başlayarak döşemeler, duvarlar, merdivenler ve çatı ile birlikte tüm boşluk örtücü elemanları, kapı ve pencerelerin yapımında gerekli malzemeleri tanıma, bunların tasarlanması, detaylandırılması, uygulanması bilgilerini içerir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tüm yapı elemanları, kapı ve pencerelerin yapımında gerekli malzemeleri ve teknikleri tanıma, bunların tasarlanması, detaylandırılması ve uygulanması.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi kazanır.
  2) Öğrenci,restorasyon projesi sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi kazanır.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, restorasyon uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme yeteneği kazanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) İnce yapıya giriş, kapsam.
2) Yapı Zemin İlişkisi, Temeller, Aplikasyon
3) Duvarlar
4) Ayak, Sütun ve Dikmeler
5) Döşemeler (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
6) Çatılar, Bacalar (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
7) Saçaklar, Markizler, Pergolalar (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
8) ARA SINAV
9) Merdivenler, Rampalar (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
10) Silmeler - Stalaktitler - Nişler / Çörtenler ve Geçiş Elemanları (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
11) Pencere ve Kapılar (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
12) Yüzey Kaplamaları ve Malzeme Geçişleri (çeşitleri / örnekleri / çizimi)
13) Yüzey Kaplamaları ve Malzeme Geçişleri
14) Final
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: F. Uluengin, B. Uluengin, M. Bengü Uluengin, Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2001
S. Eldem, Yapı, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2017
M. Rıfat Çelebi, Yapı Bilgisi, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2012
C. Bektaş, Türk Evi, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2019
Diğer Kaynaklar: Murat Soygeniş, Yapı 2-3-4, Birsen Yayınevi, İstanbul,2014
Neufert, Yapı Tasarımı, Beta Yayınları, İstanbul, 2008
F. Alioğlu, Geleneksel Yapı Elemanları, YTÜ Restorasyon Anabilim Dalı
D. Açıkel, M. Altın, A. Dorum, Yapı Teknolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul, 2013

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Yerinde ölçü alarak Rölöve çizimlerini hazırlar 2
1) Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon süreçlerini tanımlar 2
1) Mimari Restorasyon hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Araştırma ve analiz yaparak Restitüsyon proje setini ve raporunu hazırlar
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
2) Teorik olarak öğrendiği Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon proje ve raporlarını hazırlama konusunda yetkinleşmek amacıyla bir proje alanında örnek uygulamalar yapar.
2) Geleneksel ve modern yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibidir 5
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 1
3) Geleneksel Yapı Sistemlerini tanır 4
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 1
3) Proje tasarım kriterlerini oluşturur ve Restorasyon ilkelerine uygun olarak Restorasyon projelerini kazırlar 1
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir.
4) İlgili Bilgisayar destekli çizim yazılımlarını kullanır 1
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. 2
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 1
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
5) Keşif, metraj ve maliyet analizi konularını bilir. 4
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır.
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. 2
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır 2
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. 2
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. 4
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir.
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 3
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır.
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Teknik Gezi
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 1 11
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 0 0 0
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 51
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3