ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İş Sağlığı ve GüvenliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50031GETOZ-IKY2052 İnsan Kaynakları Yönetimi 2 Bahar 2 0 2 2
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BEHİYE BEĞENDİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi BEHİYE BEĞENDİK
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: İşletmelerin içinde bulunduğu yoğun rekabet koşulları, yüksek performansla
çalışmalarını zorunlu kılmaktadır. Faaliyetlerin oluşturulması ve sürdürülmesi için gerekli finansal kaynakların bulunması ve kullanılması, geleceğe dönük yeni ürün tasarımlarının oluşturulması, yeni teknoloji ihtiyacının belirlenip uygulanması, ürünlerin pazarlanmasında yeni yöntemlerin bulunması gibi işlevlerin tümü işletmenin sahip olduğu insan kaynağı tarafından gerçekleştirilir.
İşletmelerin rekabet güçlerini veya avantajlarını koruyabilmeleri ve çağdaşlarından farklılaşmaları için en önemli üretim faktörlerinden olan insan kaynaklarının etkin ve verimli yönetmek durumundadır.
Bu dersin amacı, insan kaynakları yönetimi ve örgütlenmesi, insan kaynakları planlaması, işe alma, genel çerçevesinde detaylı incelemektir. Buna ek olarak işe alıştırma ve eğitim, performans değerleme ve kariyer yönetimi, iş değerlemesi ve ücret yönetimi, disiplin ve çalışma ilişkileri boyutları üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere insan kaynakları yönetimi kavramını, planlama, iş analizi, personel sağlama ve seçme, oryantasyon, eğitim, yetiştirme ve geliştirme, performans ve kariyer yönetimi, ödül ve ücretlendirme gibi temel insan kaynakları yönetimi fonksiyonlarını öğretir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İnsan Kaynakları Yönetimi ile ilgili genel kavramları ve İnsan Kaynakları Yönetiminin temel işlevleri hakkında bilgi sahibidir.
  2) İnsan Kaynakları Planlaması çerçevesinde, bir işletmede insan gücü ihtiyacının nasıl belirlendiğini ve hangi kaynaklardan karşılanabileceğini, işgören seçimi süreçlerini, mülakat ve test yöntemlerini bilir.
  3) Kariyer kavramını ve kariyer yönetimi sürecini açıklar.
  4) İşletmelerde oryantasyon eğitimi, eğitim ihtiyaçları analizi, eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması, eğitim yöntemleri ve eğitimde ölçme ve değerlendirme konularında bilgilere sahiptir.
  5) Performans değerlendirme, ücret ve işletmelerde ücret uygulamaları ile ilgili temel kavramlara hakimdir.
  6) İş sağlığı ve güvenliği konusunda iş yeri uygulamaları hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Genel Giriş: İnsan Kaynakları ve İnsan Kaynakları Yönetimi(İKY) kavramları, İnsan Kaynakları Yönetiminin gelişimi, İKY’nin temel işlevleri, İKY departmanının organizasyon içindeki yeri ve diğer departmanlarla ilişkileri 1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.1-45; 2) Ders slaytları
2) Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi İnsan Kaynakları Yönetimi Ders Kitabı Ders slaytları
3) İnsan Kaynakları Planlaması: İnsan kaynakları planlamasının yararları ve aşamaları, işletmelerde işgören ihtiyacının belirlenmesi, iş analizleri, iş tanımları ve iş gerekleri, insan kaynakları araştırması İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı , s49-64, s 113- 130 Ders Slaytları
4) İnsan Kaynakları Seçimi:İş başvurularının kabulü, özgeçmişler ve başvuru formları 1 İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 131-155 2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.21-51 3)Ders slaytları
5) İnsan kaynakları seçme: işe giriş mülakatları,sınav/test uygulamaları, İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı Ders Slaytları
6) Motivasyon Süreci: Motivasyon kavramı ve önemi 1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 212-220 2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s. 103-130 3)Nilay Serbest, Motivasyon, www.yildiz.edu.tr/~nihan/motivasyon-nilay-ergonomi.ppt‎ 4)İş ve Yaşamda Motivasyon, http://eogrenme.anadolu.edu.tr/eKitap/CMH204U.pdf 5)Ders slaytları
7) Performans Yönetimi: motivasyon-performans ilişkisi, performans yönetimi sisteminin amaçları ve uygulanması İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı Ders Slaytları
8) Ara sınav
9) Eğitim ve Geliştirme: Oryantasyon eğitimi, eğitim planlaması, eğitim ihtiyaçları analizi, eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması, eğitim yöntemleri, eğitimde ölçme ve değerlendirme 1)İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.163-205; 2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.53-78 3)Ders slaytları
10) Kariyer Planlaması ve Kariyer Yönetimi: Kariyer kavramı ve kariyer yönetim süreci, bireysel yaşam ve kariyer evreleri, kariyer geliştirme sistemleri, kariyer planlaması, yeni kariyer yaklaşımları, kariyere ilişkin güncel sorunlar 1)İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s. 298-295 2)Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, s.81-101 3)Ders slaytları
11) Ücret Yönetimi: ücretin tanımı ve birleşenleri, ücretle ilgili hukuki düzenlemeler, ücret sistemleri, işletme ücret yapısının oluşturulması ve uygulanması 1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.351-360 2) Ders slaytları 3) Ücret Yönetimi, http://www.slideshare.net/turkanismayilli/ucret-yonetimi
12) Disiplin: Temel Disiplin Yaklaşımları, Disiplin Sisteminin Kurulması, Disiplin Sisteminin Tanıtılması, Disiplin Sisteminin Uygulanması İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı Ders Slaytları
13) Çalışma İlişkileri: İşçi Sendikası Kavramı, Toplu Pazarlık Kavramı, Toplu İş Uyuşmazlıkları, Türkiye'de Sendikacılığın Gelişimi, Toplu Pazarlık, İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı Ders Slaytları
14) Koruma İşlevi: İş güvenliği ve iş sağlığına yönelik örgütsel ve hukuki düzenlemeler, iş kazaları ve meslek hastalıkları, işyerinde şiddet, mobbing ve cinsel taciz 1) İnsan Kaynakları Yönetimi kitabı, s.452-491 2) Ders slaytları
15) Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi İnsan Kaynakları Yönetimi Kitabı Ders Slaytları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
- Çetin, Canan ve Özcan, Esra Dinç, İnsan Kaynakları Yönetimi,İstanbul Beta ,2014
Sabuncuoğlu, Zeyyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Yayınları, İstanbul: 2005
- Aksu, Baki ve Güven Burcu, (ed), Lojistik Sektöründe İnsak Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları 15, İstanbul 2015

- Sunum notları, internet
Diğer Kaynaklar: Sadullah, Ömer ve diğ., İnsan Kaynakları Yönetimi, 6. baskı, İstanbul, Beta Yayınları 2013
Bingöl, Dursun, İnsan Kaynakları Yönetimi, 7. Baskı, İstanbul : Beta, 2010
Tyson, Shaun, Essentials of Human Resource Management, , Elsevier: 2006
Human Resource Management ,Derek Torrington, Laura Hall , Prentice Hall: 2005
Beardwell, Ian ve Holden , Len, Human Resource Management, A Contemporary Approach, , Prentice Hall: 2004

Sabuncuoğlu, Zeyyat, İnsan Kaynakları Yönetimi, Alfa Yayınları, İstanbul: 2005

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 3 1 2 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve anlatabilme bilgisine sahiptir. 5
2) Ergonomi kurallarını bilir ve uygular.
3) İş sağlığı ve güvenliği yönetimini ve takibini yapar. 4
4) Eğitim- öğretim döneminin bir dönemi süresince iş hayatını deneyimler ve alanıyla ilgili edindiği teorik bilgileri uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 30 450
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30 450
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 900
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 906
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 2