ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Medya ve İletişimSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50211TATOZ-MDI0011 Kamera Teknikleri ve Uygulamaları 1 Güz 2 1 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, televizyon programlarının üretim sürecinde; yazılmış bir senaryo eşliğinde kamera ile görüntülerin tasarımı ve elektronik kayıtlrını yapmak. Kamera kullanımı ve görüntülerin estetik ve görsel özelliklerini uygulayarak hayata geçirmektir. Televizyon programlarının üretim sürecinde; kameranın işlevi, teknik özellikleri ve çekim tekniklerinin uygulamalı olarak projesi öğretilmesi.
Dersin İçeriği: Bir proje fikrinin oluşturulması, yapım süreçleri, yayın türleri, kameranın özellikleri, çekim sırasında kullanılan ekipmanlar, kamera-ışık ilişkisi, objektifler, çerçeve bilgisi, kamera hareketleri, iç-dış, tekli-çoklu çekim tekniklerini bilmek,
Senaryo okumayı ve kamera kullanımı için sahneleri ve çekim planlarını kamera diliyle kodlayabilmek. Kamera için işlenmiş senaryonun sahne ve planlarına uygun ışık seçim ve ayarları, objektif seçim ve ayarları, kameranın her sahne ve plan için konumlandırma açı ve ölçeklerinin v.b seçimlerini yaparak elektronik kayıtlarını yapmak.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görüntünün tarihsel gelisimi hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görüntü tekniklerini etkin bir şekilde uygulayabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görsel ve görüntü düzenleme kurallarını öğrenerek benzeri film ve programlard üzerinde uygulayabilir.
  2) TV program ve film üretim süreçlerini deneyimler ve öğrenir.
  3) Teknik alltyapı kullanabilme becerilerine sahiptir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Görüntü nedir? Görüntüyü oluşturan unsurlar nelerdir? Nasıl görürüz? Kamerada resim nasıl oluşur? Kamera nasıl işler? Kameranın Bölümleri? Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
2) Objektif ayarları : netlik, zoom, diyafram. Kamera bakımı, kamera ve tripod kullanım mantığı. Tv ve sinemaya giriş. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
3) Kamera bölümlerinden, vizör: göstergeleri, işlevleri, kayıt ortamına etkileri Kamera gövdesi, üzerindeki switc ve butonlar. Kamerada kayıt yapılan metaryaller: filmden başlayıp karta kadar giden süreç. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
4) Alan derinliği nedir? Alan derinliğini etkileyen faktörler. Alan derinliği uygulamaları. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
5) Kompozisyona giriş. İnsan anatomisi: gözler başın neresindedir? Çekim ölçekleri. Ölçek çalışması. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
6) Renk nedir? Renk grafikleri nelerdir? Beyaz-siyah nedir? Beyaz ayarı.. Üç nokta aydınlatma nedir? Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
7) Anahtar ışık, dolgu ışık, ters ışık nedir? Doğal ışık nedir? Doğal ışığın devamı: ışık yönü, ışık devamlılığı, pencere ışığı iç dengesi. İç, dış dengesi ışık uygulaması. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
8) Vize sınavı Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
9) Konunun kontrastı nedir? Sinema ve Tv de kontrast oranları nelerdir? (Dynamic Renge) Görüntü Kompozisyonunda altın kare, altın çerçeve nedir? Altın kesim, altın sayı, altın kesim noktaları. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
10) Görüntü formatları (Aspect Ratio) nelerdir? TV ve sinemada anamorfic Format, Ultra Krop faktörü nedir? Hangi formatlar neden seçilir? Örnekleri. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
11) Aks nedir? Aks değiştirme ve atlatma. Amors nedir? Amorslu çekimler. Futbol, tenis ve boks maçlarında amorslu çekimlere örnekler. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
12) Renk sıcaklığı (kelvin) nedir? Renk sıcaklığı düzeltmesi yani beyaz ayarı bugün yapılıyor mu? Renk grafikleri nelerdir? Tungsten, dayliğht, floresan , ted ışık nedir? Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
13) Objektif nedir? objektif çeşitleri ve kullanımları. Objektif görüş açısı, objektif odak uzaklığı. Görüntü düzlemleri nelerdir? Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
14) Kamera açısı, Kameranın yerden yükselişleri, kimin gözü meselesi.. Kamera hareketleri, anlamları.. Hareketli takipler, elde omuzda, hareketli kamera açıları. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
15) Sütudyo kameralarının yerleştirilmesi, stüdyo içi iletişim. Stüdyoda ışık, çözünürlük, renk, tungsten aydınlatma. Stüdyoda renk sıcaklığı, led ışıklar, ölçek devamlılığı. Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
16) Final sınavı Ders sunumları, örnek uygulama incelemeleri.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları ve örnek uygulamalar üzerinde incelemeler.
Diğer Kaynaklar: Uygulamalı Sinematografi- Paul Wheeler- Es yayınları
Film Dilinin Grameri 1: Durağan Sahneler - Daniel Arizon Es Yaynları
Film Dilinin Grameri 2: Oyuncu Hareketli Sahneler - Daniel Arizon Es Yayınları
Film Dilinin Grameri 3 / Oyuncu Ve Kamera Hareketli Sahneler-Daniel Arizon- Es yayınları
Sinema ve Televizyon İçin Aydınlanma Tekniği Gerald Millerson Es Yayınları

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4
1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Medya ve İletişim alanı ile ilgili kuramsal, teknolojik ve uygulamalı bilgileri öğrenir. 1
2) Medya ve iletişim alanında edindiği bilgileri yaratıcı tasarımlar ve süreçler içerisinde geliştirir. 2
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 4
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 1 10
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 10 10
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 73
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 2 4 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 32
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 105
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5