Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Liman ve terminalin genel tanımını yapar ve ikisi arasındaki temel farklılıkları açıklar.
|
2) Limanların altyapı ve üstyapıları ile hinterland kavramını tanımlar
|
3) Limanlarda elleçlenen yükleri ve bu yükler için kullanılan elleçleme ekipmanlarını ayırt eder.
|
4) Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemleri hatırlar.
|
5) Konteyner çeşitlerini ve yüke göre kullanılan konteynerleri sıralar.
|
6) Limanın tüm terminallerinin kurulum ve işletimini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Türkiye’deki limanları bölgesel bazda ayırt eder ve özelliklerini elleçledikleri yük cinslerine göre ayırt eder.
|
2) Gemi ile taşınan yüklerin hangi terminallerde nasıl elleçlendiklerini yorumlar.
|
3) Limanlarda kullanılan evrak ve dökümanları ayırt eder.
|
4) Limanları kapasite kullanımı açısından değerlendirir ve liman verimliliğini arttırmak için uygulanacak stratejileri yorumlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Liman ve Terminal tanımlamaları; liman ve terminal arasındaki farkların değerlendirilmesi |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
2) |
Verdikleri hizmetler açısından limanların evrimi; limanların temel özellikleri; altyapı ve üstyapıları, liman hinterlandı kavramı. |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
3) |
Gemi ile taşınan yüklerin, liman ve terminal bazlı olarak değerlendirilmesi. (konteynerler, dökme yükler, sıvı yükler, proje kargolar vb.) |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
4) |
Konteyner çeşitleri ve kullanım amaçları; konteyner ölçü ve kapasiteleri |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
5) |
Limanlardaki konteyner elleçleme ekipmanları (Gantry Crane, MHC, SSG, RS Forklift vb) |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
6) |
Limanlarda ve gemilerde kullanılan konteyner bağlama ekipmanları (Twistlock, Lashing Bar, Stacking Cone vb.) |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
7) |
Yük türlerine göre özelleşmiş liman ekipmanlarının tanıtımı (Boru donanımları, dökme yükler için crane ve sapan kullanımları vb.) |
Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
|
|
8) |
ARA SINAV |
.
|
|
9) |
Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemler; muayene, tam tespit, iç dolum – iç boşaltma, konteyner temizliği (iç yıkama – dış yıkana) vb.. |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
10) |
Limanlarda kullanılan evrak ve dokümanlara genel bakış |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
11) |
Dünyadan örnek liman incelemeleri ve bu limanların kapasite kullanımı açısından değerlendirilmesi |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
12) |
Teknik gezi |
Limanın internet sitesinin incelenerek genel bilgi edinilmesi
|
|
13) |
Türkiye’de liman verimliliğinin arttırılması için uygulanacak stratejilerin bölgesel bazda değerlendirilmesi |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
14) |
Türkiye’de Yeşil Liman Uygulamaları ve Dünya’dan Örnekler |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
15) |
Dönem sonu proje sunum ve savunmaları |
Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
|
|
16) |
FİNAL SINAVI |
.
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
ESMER, S. (2019) Liman ve Terminal Yönetimi , Anadolu Üniversitesi
Yayınları, Eskişehir.
ESMER, S. (2003). EGE VE MARMARA BÖLGESİ LİMANLARI ARZ-TALEP PROJEKSİYONU. D.E.Ü.S.B.E. Yayınlanmamış Yüksek Liisans Tezi. İZMİR
KİŞİ, H. (2015). LİMAN YÜK ELLEÇLEME DONANIMINDA UZMANLAŞMA VE ESNEKLİK. II. Ulusal Liman Kongresi: İZMİR
|
Diğer Kaynaklar: |
ESMER, S. (2019) Liman ve Terminal Yönetimi , Anadolu Üniversitesi
Yayınları, Eskişehir.
ESMER, S. (2003). EGE VE MARMARA BÖLGESİ LİMANLARI ARZ-TALEP PROJEKSİYONU. D.E.Ü.S.B.E. Yayınlanmamış Yüksek Liisans Tezi. İZMİR
KİŞİ, H. (2015). LİMAN YÜK ELLEÇLEME DONANIMINDA UZMANLAŞMA VE ESNEKLİK. II. Ulusal Liman Kongresi: İZMİR
ESMER, SONER (2011): Liman işletmelerinde hizmet pazarlaması : pazarlama iletişimi. Ankara: Detay Yayıncılık,
BAYKAL, REŞAT (2012): Karma taşımacılık yaklaşımıyla : limanlar ve terminaller. İstanbul : Birsen Yayınevi, 2012
Çağlar, Volkan (2013): Türk özel limanlarının etkinlik ve verimlilik analizi. İzmir : Dokuzeylül Üniversitesi, 2013
TÜRKLİM (2022): TÜRKİYE LİMANCILIK SEKTÖRÜ 2022 RAPORU
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Denizcilik alanı faaliyetlerine ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Denizcilik işletmelerinin temel özelliklerini tanımlar, pratikte benzerlik ve farklılıkları değerlendirir. |
5 |
|
1.2 Liman ve marinalardaki planlama süreçleri ile iş döngülerini ayırır, alana özgü gereklilikleri açıklar. |
5 |
|
1.3 Denizcilikle ilgili teknik konuları ve terminolojiyi temel düzeyde izah eder. |
5 |
|
1.4 Gemi yönetimi, acentecilik hizmetleri ve tedarik süreçlerini ilişkilendirir ve bu süreçlerdeki olası problemleri öngörür. |
3 |
|
1.5 Denizcilik sektörünün gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
3 |
|
1.6 Denizcilik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
3 |
|
1.7 Denizcilik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileştirme prosedürlerini açıklar. |
3 |
|
1.8 Lojistik ve tedarik zinciri süreçleri ile deniz taşımacılığını ilişkilendirir. |
5 |
2) |
Denizcilik İşletmelerinin yapısını ve temel işleyişini değerlendirir |
5 |
|
2.1 Limanlarda kullanılan teknik ekipmanlar ile operasyon sahalarının genel işleyişi ve yük elleçleme prosedürlerini açıklar. |
5 |
|
2.2 Gemi ihtiyaçlarını ve bu ihtiyaçların nasıl tedarik edileceği ile ilgili yöntemleri açıklar. |
5 |
|
2.3 Taşınması özellik arz eden yüklerin taşınmasıyla ilgili uygulamaları açık şekilde belirtir. |
5 |
|
2.4 Gemi, liman, yük ve taşımacılık ile ilgili belgeleri tasnif eder, kiralama ve kiralama sonrası süreçlerini raporlandırır. |
5 |
|
2.5 Yolcu taşımacılığı sistemleri ve deniz turizminin dallarını özetler. |
|
|
2.6 Deniz Sigorta çeşitlerini sınıflandırır ve yük ile geminin çeşidine göre uygulanacak sigorta çeşidini ayırt eder. |
3 |
3) |
Ulusal ve uluslararası deniz taşımacılığının gerektirdiği hukuk, ticaret ve işletme temel bilgilerini açıklar |
4 |
|
3.1 Temel hukuk kavramları ile deniz hukuku alanındaki temel kaideleri hatırlar. |
|
|
3.2 Dünya ekonomisindeki ve taşımacılık sektöründeki ekonomik gelişmeleri takip ederek denizcilik sektörü ile ilişkilendirir. |
4 |
|
3.3 Temel işletme süreçlerini ve pazarlama ilkelerini anlatır. |
2 |
|
3.4 Taşınacak yükün çeşidine göre dış ticarette uygulanacak gümrük işlemlerini belirtir. |
4 |
|
3.5 Deniz ve Liman İşletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri, ekonomik verileri ve bunları muhasebeleştirme yöntemlerini belirtir. |
3 |
|
3.6 İnsan kaynakları yönetimi ile ilgili temel süreçler ve mevzuatı hatırlar, denizcilikte insan kaynakları süreçlerini organize eder. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
3 |
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
3 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|