ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Deniz ve Liman İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413METOZ-DNZ0042 Liman İşletmeciliği ve Yönetimi 1 Bahar 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin liman ve terminal kavramlarını öğrenerek, limanların dünya yük hareketliliğinde yeri ve önemini kavramaları; bir limanda günlük olarak gerçekleştirilen operasyonları yük odaklı olarak bilmeleri, saha ve ofis çalıma düzeni ve planlamaları konularına vakıf olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders liman ve terminal yönetimi konularına giriş niteliğinde olup; limanlar, terminaller ve fonksiyonları, gemi ve yük çeşitleri, liman yönetimi, limanlarda rekabet ve pazarlama, liman operasyonları, liman planlaması ve farklı terminal tipleri için liman teçhizatları konuları işlenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Liman ve terminalin genel tanımını yapar ve ikisi arasındaki temel farklılıkları açıklar.
  2) Limanların altyapı ve üstyapıları ile hinterland kavramını tanımlar
  3) Limanlarda elleçlenen yükleri ve bu yükler için kullanılan elleçleme ekipmanlarını ayırt eder.
  4) Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemleri hatırlar.
  5) Konteyner çeşitlerini ve yüke göre kullanılan konteynerleri sıralar.
  6) Limanın tüm terminallerinin kurulum ve işletimini açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye’deki limanları bölgesel bazda ayırt eder ve özelliklerini elleçledikleri yük cinslerine göre ayırt eder.
  2) Gemi ile taşınan yüklerin hangi terminallerde nasıl elleçlendiklerini yorumlar.
  3) Limanlarda kullanılan evrak ve dökümanları ayırt eder.
  4) Limanları kapasite kullanımı açısından değerlendirir ve liman verimliliğini arttırmak için uygulanacak stratejileri yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Liman ve Terminal tanımlamaları; liman ve terminal arasındaki farkların değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
2) Verdikleri hizmetler açısından limanların evrimi; limanların temel özellikleri; altyapı ve üstyapıları, liman hinterlandı kavramı. Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
3) Gemi ile taşınan yüklerin, liman ve terminal bazlı olarak değerlendirilmesi. (konteynerler, dökme yükler, sıvı yükler, proje kargolar vb.) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
4) Konteyner çeşitleri ve kullanım amaçları; konteyner ölçü ve kapasiteleri Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
5) Limanlardaki konteyner elleçleme ekipmanları (Gantry Crane, MHC, SSG, RS Forklift vb) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
6) Limanlarda ve gemilerde kullanılan konteyner bağlama ekipmanları (Twistlock, Lashing Bar, Stacking Cone vb.) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
7) Yük türlerine göre özelleşmiş liman ekipmanlarının tanıtımı (Boru donanımları, dökme yükler için crane ve sapan kullanımları vb.) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
8) ARA SINAV .
9) Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemler; muayene, tam tespit, iç dolum – iç boşaltma, konteyner temizliği (iç yıkama – dış yıkana) vb.. Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
10) Limanlarda kullanılan evrak ve dokümanlara genel bakış Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
11) Dünyadan örnek liman incelemeleri ve bu limanların kapasite kullanımı açısından değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
12) Teknik gezi Limanın internet sitesinin incelenerek genel bilgi edinilmesi
13) Türkiye’de liman verimliliğinin arttırılması için uygulanacak stratejilerin bölgesel bazda değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
14) Türkiye’de Yeşil Liman Uygulamaları ve Dünya’dan Örnekler Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
15) Dönem sonu proje sunum ve savunmaları Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
16) FİNAL SINAVI .
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ESMER, S. (2019) Liman ve Terminal Yönetimi , Anadolu Üniversitesi
Yayınları, Eskişehir.
ESMER, S. (2003). EGE VE MARMARA BÖLGESİ LİMANLARI ARZ-TALEP PROJEKSİYONU. D.E.Ü.S.B.E. Yayınlanmamış Yüksek Liisans Tezi. İZMİR
KİŞİ, H. (2015). LİMAN YÜK ELLEÇLEME DONANIMINDA UZMANLAŞMA VE ESNEKLİK. II. Ulusal Liman Kongresi: İZMİR
Diğer Kaynaklar: ESMER, S. (2019) Liman ve Terminal Yönetimi , Anadolu Üniversitesi
Yayınları, Eskişehir.
ESMER, S. (2003). EGE VE MARMARA BÖLGESİ LİMANLARI ARZ-TALEP PROJEKSİYONU. D.E.Ü.S.B.E. Yayınlanmamış Yüksek Liisans Tezi. İZMİR
KİŞİ, H. (2015). LİMAN YÜK ELLEÇLEME DONANIMINDA UZMANLAŞMA VE ESNEKLİK. II. Ulusal Liman Kongresi: İZMİR
ESMER, SONER (2011): Liman işletmelerinde hizmet pazarlaması : pazarlama iletişimi. Ankara: Detay Yayıncılık,
BAYKAL, REŞAT (2012): Karma taşımacılık yaklaşımıyla : limanlar ve terminaller. İstanbul : Birsen Yayınevi, 2012
Çağlar, Volkan (2013): Türk özel limanlarının etkinlik ve verimlilik analizi. İzmir : Dokuzeylül Üniversitesi, 2013
TÜRKLİM (2022): TÜRKİYE LİMANCILIK SEKTÖRÜ 2022 RAPORU

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Denizcilik alanı faaliyetlerine ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Denizcilik İşletmelerinin yapısını ve temel işleyişini değerlendirir 5
3) Ulusal ve uluslararası deniz taşımacılığının gerektirdiği hukuk, ticaret ve işletme temel bilgilerini açıklar 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 1 15 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 8 8
Proje 1 15 15
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 85
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 5 5
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 115
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5