Dersin Amacı: |
Lojistik ve Taşımacılık Sektörü’ndeki kuruluşların tüm gereksinimlerini karşılayan bir Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımının operasyonel modüllerini içeren SOFTTRANS®, sahip olduğu Grafik Kullanıcı Arayüzü ile oluşan görsel iletişim sayesinde büyük kullanım kolaylığı, hızlı adaptasyon ve yüksek verimlilik sağlayarak kuruluşları geleceğe taşımaktadır. Bu derste öğrencilere SOFTTRANS® uygulamaları gösterilerek teori ve ilkelerle ilgili bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders SOFTTRANS® modüllerini ve uygulamalarını içermektedir. SOFTTRANS® lojistik ve taşımacılık operasyonları yönetim uygulamaları, taşımacılık operasyonunun tüm aşamalarına ilişkin bütünleşik bir yazılım çözümüdür. Bu yazılımlar ile kuruluşlar, teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilmektedirler. Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarının yapılması mümkün olmaktadır. Bu kapsamda Nakliye Komisyoncuları (Freight Forwarder); Yurtiçi ve Yurtdışı Taşıyıcı Firmalar; Acente, Broker, Hat İşletmecileri, Konteyner Taşımacılığı ve Depoculuğu yapanlar ve Armatörler, RO-RO İşletmecileri ile Antrepo ve Depo İşletmecileri için geliştirilmiş uygulamalar bulunmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bilgi sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar.
|
2) Kurumsal kaynak planlaması (ERP) uygulamaları ve genel konseptlerini hakkında bilgi sahibidir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Softrans modüllerini tanır ve uygulamalarını gerçekleştirir.
|
2) Teklif, rezervasyon, sipariş, talimatlar, evraklar, parasal bilgiler, fatura ve raporlardan oluşan tüm iş sürecini yürütebilir.
|
3) Beklenen ve fiili maliyet takibi; dosya, yük, km, müşteri, ülke, güzergâh bazında kar/zarar hesaplarını yapar.
|
4) Operasyonel ve finansal verileri kullanarak raporlama ve analiz yapabilir.
|
5) SOFT PROGRAMI KULLANARAK ROTA OLUŞTURABİLME BECERİSİ KAZANMA
|
6) soft programı kullanarak yük kaydı oluşturma becerisi
|
7) soft programı kullanarak kar/zarar hesabı yapma becerisi kazanma
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Lojistik Yazılımlar ve Lojistik Yazılımlara Giriş |
Ders notları, sunumlar
|
|
2) |
Lojistik Yazılım Uygulamaları ve Genel Kavramları |
Ders notları, sunumlar
|
|
3) |
Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı |
Ders notları, sunumlar
|
|
4) |
Uluslararası Denizyolu Taşımacılığı 2 |
Ders Notları
|
Ders notları, sunumlar |
5) |
|
|
Ders notları, sunumlar |
5) |
Hat Acenteliği ve Konteyner Takibi |
Ders Notları
|
Ders notları, sunumlar |
6) |
Uluslararası Havayolu Taşımacılığı |
Ders Notları
|
|
7) |
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı |
Ders Notları
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Araç Takibi, Filo ve Sürücü Yönetimi |
Ders Notları
|
|
10) |
Yurtiçi Lojistik Taşımacılığı |
Ders Notları
|
|
11) |
İhracat Deposu ve Antrepo Yönetimi |
Ders Notları
|
|
12) |
Lojistik Deposu Yönetimi |
Ders Notları
|
|
13) |
Müşteri İlişkileri Yönetimi |
Ders Notları
|
|
14) |
Raporlama ve İstatistik Sistemi |
Ders Notları
|
|
15) |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
SOFT TRANS Uygulamaları Ders Notları.
SOFT TRANS Applications Course Notes.
|
Diğer Kaynaklar: |
LAUDON, Kenneth C. ve LAUDON, Jane P., “Management Information Systems”, Prentice Hall, 8th Ed., New Jersey, 2004.
NARASIMHAN, Ram ve KIM, Soo Wook, “Information System Utilization Strategy For Supply Chain Integration”, Journal of Business Logistics, Vol. 22, No: 2, 2001.
BAKOS, J.Y., “A Strategic Analysis of Electronic Marketplaces”, MIS Quarterly, Vol. 15, No: 4, 1991.
MASSETTI, B. ve ZMUD, R., “Measuring the Extent of EDI Usage in Complex Organizations: Strategies and Illustrative Examples”, MIS Quarterly, Vol. 20, No: 3, 1996.
PAWAR K. ve DRJVA H., “Electronic Trading in the Supply Chain: A Holistic Implementation Framework”, Logistic Information Management, Vol. 13/1, 2000.
RAGGAD, Bel G., “Information Systems Concepts: A Guide for Executives”, Logistics Information Management, Vol. 10, No: 4, 1997.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lojistik yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Satın alma ve tedarik süreçlerini tanımlar. |
4 |
|
1.2 Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler |
4 |
|
1.3 Stok yönetiminin gereklerini sıralar. |
3 |
|
1.4 Tüm taşıma tiplerinin ve intermodal taşımacılığın operasyonel süreçlerini anlatır. |
3 |
|
1.5 Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
5 |
|
1.6 Lojistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
2 |
|
1.7 Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini açıklar. |
1 |
|
|
|
2) |
Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlar. |
3 |
|
2.1 Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını listeler. |
3 |
|
2.2 Tedarik zincirinde bilgi paylaşımının ve güvenin önemini değerlendirir. |
3 |
|
2.3 Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirir. |
4 |
|
2.4 Sürdürülebilir tedarik zinciri yönetimini açıklar. |
3 |
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
|
3 |
|
3.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.2 Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini anlatır. |
3 |
|
3.3 Gümrük işlemleri ile ilgili temel bilgileri hatırlar. |
1 |
|
3.4 Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklar. |
3 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
3 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
3 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
|
5 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
1 |
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
28 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
30 |
30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
42 |
42 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
72 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
100 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |