ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50211METOZ-GRT0153 Masaüstü Yayıncılık 2 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AKİF KEMAL KARATEPE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Masaüstü yayıncılık eğitimi, tasarım prensipleri ve temel eğitimin uyarlanmasında teknik olarak karşılaşılan problemleri ve tasarım süreçlerini kapsayan, kavramsal ve estetik bilgileri, bilgisayar destekli tasarım teknolojilerini etkin bir biçimde kullanabilme, özgün ve yaratıcı bakış açısıyla bütün basılı yayın unsurların tasarımlarını yapabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Masaüstü Yayıncılığın tanımı, gelişimi, masaüstü yayıncılığı oluşturan donanımlar ve teknolojik gelişmeler, masaüstü yayıncılıkta bir doküman hazırlanması, masaüstü yayıncılıkta genel kavramlar, masaüstü yayıncılıkta kullanılan format çeşitleri, masaüstü yayıncılıkta renkle ilgili kavramlar işlenecektir. Ayrıca masaüstü yayıncılık öğelerinden gazete ve dergi tasarımının incelikleri ve uygulamalar.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Masaüstü Yayıncılık kavramını açıklar/tanımlar.
  2) Görüntü işleme bilgisayar paket programının özelliklerini sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görüntü işleme bilgisayar paket programının bileşenlerini (alet kutusu, paletler, menüler) açıklar.
  2) Görüntü işleme paket programları kullanarak çeşitli işlerin (afiş, kitap ve dergi kapağı vb.) tasarımlarını yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekip çalışmalarında uyumlu, verimli, ve etkin olarak yer alabilme becerisine sahiptir. İleri düzey sunumlar hazırlayabilecek nitelikte sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Masaüstü yayıncılıkta ana kavramlar ve tanımları Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası ile sunum.
2) Masaüstü yayıncılık donanım kavramları ve tanımları Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası ile sunum
3) Masaüstü yayıncılıkta Adobe Indesign Arayüz uygulamaları ve menülerin öğretilmesi. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
4) Adobe Indesign programının irdelenmesi ve tek sayfalık bir çalışmanın gerçekleştirilmesi, resim dosyalarının ve metinlerin tasarımda nasıl kullanılacağının irdelenerek uygulamaların yapılması. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinas
5) Çok sayfalı işlerin Adobe Indesign programında tasarımının yapılması, sayfa boyutlarının ayarlanması, baskı sonrası işlemler doğrultusunda tasarım aşamasında yapılması gerekenlerin belirlenmesi. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
6) Dört sayfalı bir broşür tasarım uygulaması için yapılması gerekenlerin belirlenmesi ve ders sonunda bir broşür tasarım uygulamasının gerçekleştirilmesi. Ders sonunda yapılan tasarımın dijital ortamdaki kopyalarının toplanarak 2. haftalık ödevin oluşturulması. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
7) Sayfa sınırlaması olmadan dergi tasarımlarının nasıl yapılabileceği, baskı ve baskı sonrası işlemler doğrultusunda neler yapılması gereğinin belirlenmesi Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
8) Ara sınav Masaüstü bilgisayar
9) Kitap kapağı tasarımı uygulama ve oluşturma. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
10) 10 sayfalık bir dergi tasarımının oluşturulması, master sayfaların kullanımı, dergideki makale kalıplarının oluşturulması. Uygulama çalışmalarına başlama. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
11) Bir önceki yarım kalan uygulama çalışmasına devam edilerek Ders sonunda dijitallerinin toplanması ve bir sonraki haftaya kağıt çıkışlarının teslim edilmesi gereğinin açıklanması. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
12) Gazete sayfa tasarımlarının irdelenmesi ve büyük ebatlı, çok sayfalı gazete gibi basılı medya araçlarının nasıl yapılacağının irdelenmesi ve uygulama çalışmaları. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
13) Hedef olarak seçilen bir gazete formatlarında bir gazete tasarımını yapmak, yazarlar tarafından yazılan hazır Word ve diğer kelime işlemci programlardan hazır metinleri kullanmak, üzerlerinde gerekli düzenlemeleri yapmak. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
14) Farklı gazete sayfalarının tasarımlarını yapmak. Ders sonunda yapılan uygulamaların dijitallerinin toplanması. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
15) Bir önceki yarım kalan uygulama çalışmasına devam edilerek Ders sonunda dijitallerinin toplanması ve bir sonraki haftaya kağıt çıkışlarının teslim edilmesi gereğinin açıklanması. Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
16) Final sınavı Masaüstü bilgisayar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: BECER, E., (2008). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
POLAT, Ali Atıf (2013). Reklam Grafiği. Konya: Zoom Yayınevi.
YANIK, Hayri (2008). Masaüstü Yayıncılık, (2. Baskı). İstanbul: Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri. RIES, Al ve RIES Laura (2000).
Marka Yaratmanın 22 Kuralı (Çeviren: Atakan Özdemir). Ankara: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
Diğer Kaynaklar: Esma Civcir- Temel Tasarım ve Tasarım İlkeleri
Malcolm Barnard-Sanat Tasarım ve Görsel Kültür

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
1) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
1) Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirebilen
1) Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır. 4
1) Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır. 4
1) Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder. 4
2) Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir. 4
2) Elle çizim-boyama yapabilen, Fotoğraf çekebilen, Görsel/grafik tasarım yapar (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). Tipografiyi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilen, Bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımları kullanabilen, Web tasarımı yapabilen,
2) Eğitim amaçlı grafik tasarımları yapar. 2
2) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
2) Temel tasarım işlemlerini uygular. 5
3) Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurabilen
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir.
3) Sanat ve uygulama alanlarını birlikte kullanır. 4
4) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
4) Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir. 5
4) Grafik Tasarım ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, yorumlar ve mesleğin psikolojik, sosyolojik, etik ve ekonomik sorumluluk ve yükümlülüklerini uygulayabilen
5) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir.
5) Mesleki performans ve ilişkiler bağlamında tüm süreçlere (tasarım-basım-sunum) ilişkin bireysel ve grup içi profesyonel stratejiler ve planlar geliştirir.
6) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. 5
7) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 34
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 32
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 66
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3