ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-SHU0052 Operasyon Kontrol ve Dispatch Yönetimi 1 Bahar 3 0 3 7
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi EBRU TEPEÇAM
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin bir örgüt içerisindeki operasyonların işlevlerini anlamalarını öğrenilmesidir. Öğrenciler konuyla ilgili bilgilerini üretim ve iş tasarımı, planlama ve kontrol ve gelişime yöntemlerini kapsar şekilde geliştirir. Öğrenciler bu derste ayrıca stratejik operasyon yönetimini öğrenir ve bu yolla operasyonel süreçlerin nasıl örgütleneceği konusunda bilgi sahibi olur..Havayolu işletmelerinde uçus operasyon süreçleri anlatılmaktadır.Havayolu ucuş operasyonu ile dispatch ilişkisi açıklanmaktadır.Havayolu işletmelerinde dispatch operasyon süreçleri uygulama örnekleri ile açıklanmaktadır.
Dersin İçeriği: Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik kavram ve tanımlar,Uçuş Harekat Faaliyetlerini düzenleyici ulusal ve uluslararası kurumlar,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayınları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olayları etkisinin incelenmesi ve uygulamalar, Uçuş Planlamasına giriş ve Dispeç müsadesi, havayollalrı uçuş planları ve uçuş harekat analizi ve meteorolojik olayların analizi ve çeşitlerinin incelenmesi,Uçuşun Dispeç Edilmesi ve ATC Uçuş Planının hazırlama aşaması ile havayollarında hapılan operasyonel uçuş planı örnekleri üzerinden uygulama incelememeleri, örnek uçuş planları

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uçuş harekat faaliyetleri ve kuruluşları hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Uçuş harekatında sağlanan bilgi, hizmet ve dökümanlar hakkında bilgi sahibidir.
  3) Uçuş harekatında Radyo seyrü sefer yardımcılarını tanır.
  4) Uçuş harekatında hava olaylarının uçuşa etkisini bilir.
  5) Uçuş müsadesi ve uçuş planları hakkında bilgi sahibidir.
  6) Uçuş planları ve ATC uçuş planı hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
2) Uçuş Harekat Faaliyetleri düzenleyici kurumlar, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
3) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayın Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
4) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
5) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olaylarının uçuşa etkisi, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
6) Uçuş Planlamasına giriş Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
7) Dispeç müsadesi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
8) Ara Sınav
9) Uçuş Planları ve Uçuş harekat analizi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
10) Uçuş harekat analizi, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
11) Uçuş harekat analizi, meteoroloji Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
12) Uçuşun Dispeç Edilmesi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
13) ATC Uçuş Planı Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
14) Havayolu uçuş ve operasyon uygulamaları, örnekleri Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretmen ders notları,ICAO'nun konu ile ilgili uygulama ve yonetmelikleri ile SHGM'nın konu ile ilgili çıkardığı dökümanlar.
Diğer Kaynaklar: IATA,ICAO,SHGM,EUROCONTROL

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 5
1) Ülke ve dünya ekonomisi hakkında bilgi sahibidir.
1) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar
1) Dispatch operasyonları hakkında bilgi sahibidir. 5
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Havalimanı terminal binalarındaki yolcu ve yer hizmetlerini bilir. 3
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 2
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 5
2) Havalimanlarının yer operasyonlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. 4
2) Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
2) Havacılık kargo operasyonları hakkında bilgi sahibidir. 4
2) İşletme yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
3) Temel ve havayolu pazarlaması hakkında bilgi sahibidir.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
3) Havalimanı terminal yolcu hizmetleri operasyonları hakkında bilgi sahibidir. 4
3) Havayollarında kullanılan bilet satış işlemlerini ve hesaplamalarını bilir.
4) Sivil havacılıkta kargo operasyonları işlemlerini bilir.
4) Hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. 3
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) Temel ve sivil havacılık için gerekli matematik işlemleri hakkında bilgi sahibidir.
4) Havayolu işletmelerinde uygulanan ekip planlaması hakkında bilgi sahibidir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 4
5) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hukuku hakkında bilgi sahibidir.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 5
5) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
5) Temel muhasebe bilgilerine sahiptir.
5) Lojistik yönetimi ve işlemleri hakkında bilgi sahibidir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 5
6) Ulusal ve uluslararası havayolu ulaştırma işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibidir.
6) Ulusal ve uluslararası güvenlik yönetimi hakkında bilgi sahibidir.
7) Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. 4
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 61
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 96
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 7