ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-SHU0052 Operasyon Kontrol ve Dispatch Yönetimi 1 Bahar 3 0 3 7
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi EBRU TEPEÇAM
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi MELİKE MEHVEŞ PAMUK
Öğretim Görevlisi HANDE İPEK ARSLAN
Öğretim Görevlisi EBRU TEPEÇAM
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin bir örgüt içerisindeki operasyonların işlevlerini anlamalarını öğrenilmesidir. Öğrenciler konuyla ilgili bilgilerini üretim ve iş tasarımı, planlama ve kontrol ve gelişime yöntemlerini kapsar şekilde geliştirir. Öğrenciler bu derste ayrıca stratejik operasyon yönetimini öğrenir ve bu yolla operasyonel süreçlerin nasıl örgütleneceği konusunda bilgi sahibi olur..Havayolu işletmelerinde uçus operasyon süreçleri anlatılmaktadır.Havayolu ucuş operasyonu ile dispatch ilişkisi açıklanmaktadır.Havayolu işletmelerinde dispatch operasyon süreçleri uygulama örnekleri ile açıklanmaktadır.
Dersin İçeriği: Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik kavram ve tanımlar,Uçuş Harekat Faaliyetlerini düzenleyici ulusal ve uluslararası kurumlar,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayınları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olayları etkisinin incelenmesi ve uygulamalar, Uçuş Planlamasına giriş ve Dispeç müsadesi, havayollalrı uçuş planları ve uçuş harekat analizi ve meteorolojik olayların analizi ve çeşitlerinin incelenmesi,Uçuşun Dispeç Edilmesi ve ATC Uçuş Planının hazırlama aşaması ile havayollarında hapılan operasyonel uçuş planı örnekleri üzerinden uygulama incelememeleri, örnek uçuş planları

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uçuş harekat faaliyetleri ve kuruluşları hakkında bilgi sahibi olur.
  2) Uçuş harekatında sağlanan bilgi, hizmet ve dökümanlar hakkında bilgi sahibidir.
  3) Uçuş harekatında Radyo seyrü sefer yardımcılarını tanır.
  4) Uçuş harekatında hava olaylarının uçuşa etkisini bilir.
  5) Uçuş müsadesi ve uçuş planları hakkında bilgi sahibidir.
  6) Uçuş planları ve ATC uçuş planı hakkında bilgi sahibidir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
2) Uçuş Harekat Faaliyetleri düzenleyici kurumlar, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
3) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayın Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
4) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
5) Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olaylarının uçuşa etkisi, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
6) Uçuş Planlamasına giriş Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
7) Dispeç müsadesi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
8) Ara Sınav
9) Uçuş Planları ve Uçuş harekat analizi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
10) Uçuş harekat analizi, Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
11) Uçuş harekat analizi, meteoroloji Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
12) Uçuşun Dispeç Edilmesi Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
13) ATC Uçuş Planı Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
14) Havayolu uçuş ve operasyon uygulamaları, örnekleri Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretmen ders notları,ICAO'nun konu ile ilgili uygulama ve yonetmelikleri ile SHGM'nın konu ile ilgili çıkardığı dökümanlar.
Diğer Kaynaklar: IATA,ICAO,SHGM,EUROCONTROL

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 5 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar 3
2) Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
3) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 61
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 96
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 7