Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilerin bir örgüt içerisindeki operasyonların işlevlerini anlamalarını öğrenilmesidir. Öğrenciler konuyla ilgili bilgilerini üretim ve iş tasarımı, planlama ve kontrol ve gelişime yöntemlerini kapsar şekilde geliştirir. Öğrenciler bu derste ayrıca stratejik operasyon yönetimini öğrenir ve bu yolla operasyonel süreçlerin nasıl örgütleneceği konusunda bilgi sahibi olur..Havayolu işletmelerinde uçus operasyon süreçleri anlatılmaktadır.Havayolu ucuş operasyonu ile dispatch ilişkisi açıklanmaktadır.Havayolu işletmelerinde dispatch operasyon süreçleri uygulama örnekleri ile açıklanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik kavram ve tanımlar,Uçuş Harekat Faaliyetlerini düzenleyici ulusal ve uluslararası kurumlar,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayınları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları,Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olayları etkisinin incelenmesi ve uygulamalar, Uçuş Planlamasına giriş ve Dispeç müsadesi, havayollalrı uçuş planları ve uçuş harekat analizi ve meteorolojik olayların analizi ve çeşitlerinin incelenmesi,Uçuşun Dispeç Edilmesi ve ATC Uçuş Planının hazırlama aşaması ile havayollarında hapılan operasyonel uçuş planı örnekleri üzerinden uygulama incelememeleri, örnek uçuş planları |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uçuş harekat faaliyetleri ve kuruluşları hakkında bilgi sahibi olur.
|
2) Uçuş harekatında sağlanan bilgi, hizmet ve dökümanlar hakkında bilgi sahibidir.
|
3) Uçuş harekatında Radyo seyrü sefer yardımcılarını tanır.
|
4) Uçuş harekatında hava olaylarının uçuşa etkisini bilir.
|
5) Uçuş müsadesi ve uçuş planları hakkında bilgi sahibidir.
|
6) Uçuş planları ve ATC uçuş planı hakkında bilgi sahibidir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uçuş Harekat Faalliyetleri ve Dispeçerlik |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
2) |
Uçuş Harekat Faaliyetleri düzenleyici kurumlar, |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
3) |
Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Havacılık Enformasyon Yayın |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
4) |
Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, Radyo Seyrü sefer Yardımcıları |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
5) |
Uçuş harekatında sağlanan bilgi hizmet ve doküman, hava olaylarının uçuşa etkisi, |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
6) |
Uçuş Planlamasına giriş |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
7) |
Dispeç müsadesi |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Uçuş Planları ve Uçuş harekat analizi |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
10) |
Uçuş harekat analizi, |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
11) |
Uçuş harekat analizi, meteoroloji |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
12) |
Uçuşun Dispeç Edilmesi |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
13) |
ATC Uçuş Planı |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
14) |
Havayolu uçuş ve operasyon uygulamaları, örnekleri |
Havayolu yönetimi/Servet Başol,Ders notları,SHGM yayınları,Havayolu Taşımacılığı ve rekabet stratejileri/Ali Ceyhun Çam
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
1) |
Ülke ve dünya ekonomisi hakkında bilgi sahibidir. |
|
1) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
|
1) |
Dispatch operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
1) |
İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
1) |
Havalimanı terminal binalarındaki yolcu ve yer hizmetlerini bilir. |
3 |
2) |
Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
2 |
2) |
Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
2) |
Havalimanlarının yer operasyonlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
4 |
2) |
Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
2) |
Havacılık kargo operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
2) |
İşletme yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
3) |
Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
4 |
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
3) |
Temel ve havayolu pazarlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
3) |
Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
3) |
Havalimanı terminal yolcu hizmetleri operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
4 |
3) |
Havayollarında kullanılan bilet satış işlemlerini ve hesaplamalarını bilir. |
|
4) |
Sivil havacılıkta kargo operasyonları işlemlerini bilir. |
|
4) |
Hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
3 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular |
5 |
4) |
Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
4) |
Temel ve sivil havacılık için gerekli matematik işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
4) |
Havayolu işletmelerinde uygulanan ekip planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
5) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hukuku hakkında bilgi sahibidir. |
|
5) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
5) |
Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
Temel muhasebe bilgilerine sahiptir. |
|
5) |
Lojistik yönetimi ve işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
6) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
6) |
Ulusal ve uluslararası havayolu ulaştırma işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
6) |
Ulusal ve uluslararası güvenlik yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
7) |
Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
4 |
7) |
Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
8) |
Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
4 |
9) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
4 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
61 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
5 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
35 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
96 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
7 |