ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Raylı Sistemler İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-RSI0084 Raylı Sistemlerde Emniyet ve Risk Yönetimi 2 Bahar 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi CEMAL YAŞAR TANGÜL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi CEMAL YAŞAR TANGÜL
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, Demiryolu işletmecileri ve demiryolu altyapı yöneticilerinin uyması gereken ulusal ve uluslararası demiryolu emniyetine ilişkin kanun, tüzük, yönetmelik ve sözleşmelerde yer alan normları anlayarak, demiryolu sektöründe yürütülmekte olan işletmecilik ve altyapı yönetiminin emniyete ilişkin gerekliliklerin yerine getirilmesine katkı sağlamasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Emniyet Yönetim Sisteminin temel prensiplerini, Uluslararası mevzuatta tanımlanan emniyetin unsurları olan politika, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedefler, mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum, riskin değerlendirilmesi ve yönetilmesi, çalışanların yeterliliklerinin korunması ve eğitim programları, bilgi yönetimi, dokümantasyon, kaza olayların soruşturulması ve raporlanması, acil durum yönetimi, denetim ve kontrol yöntemlerine ait konuları içermektedir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) EYS nin temel gerekliliklerini bilir.
  2) EYS nin politika içeriğini, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedeflerin belirlenme yöntemlerini bilir.
  3) Risk Kabulü ve kriterlerin belirlenmesini bilir. Dokümantasyon genel kaidelerini bilir.
  4) Çalışanların yeterliliklerini tanımlar. Yeterliliklerin korunması için gereklilikleri bilir.
  5) Kaza ve olayların araştırılması ve raporlanması ile acil durum yönetim ilkelerini bilir.
  6) Bilgi yönetimini ve kontrollerin yapılma amaçlarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) EYS nin genel tanımlamasını yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) EYS oluşturan unsurlarını bilir.
  2) EYS için mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum sağlama yöntem ve süreçlerini bilir.
  3) EYS ni meydana getiren ulusal ve uluslararası mevzuatı yorumlar.
  4) Riskin tanımını ve ne olduğunu bilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, EYS gelişimi, Toplam kalite ile ortak ve ayrılan yönleri, Ders Notu -
2) EYS için AB tarafından yayınlanmış direktif ve uygulama kılavuzlarına genel bakış. Ulusal mevzuatta EYS ve AB ile uygunluk, Ders notu -
3) EYS nin temel gereklilikleri olan sürekli iyileştirme süreci, EYS nin belgelenmesi, yetki ve sorumlulukların belirlenmesi, tüm çalışanların dahil edilmesi, EYS nin kontrol edilmesi, Ders Notu -
4) EYS unsurları; politika, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedefler, mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum, riskin değerlendirilmesi ve yönetilmesi, çalışanların yeterliliklerinin korunması ve eğitim programları, bilgi yönetimi, dokümantasyon, kaza olayların soruşturulması ve raporlanması, acil durum yönetimi, denetim ve kontrol yöntemleri, Ders notu -
5) EYS için bir emniyet politikası hazırlanması ve politikanın içeriği, EYS için konulacak hedeflerin gerçekleşebilirliğinin kanıtlanması, Ders notu -
6) EYS tarafından mevcut prosedür ve standartların uygulanabilirlik ispatı gerekliliği, değişikliklerde uygulanabilirlik Ders notu -
7) Çalışanların haiz olması gereken bedensel yetenekler, yeterliliklerin kazanılması için eğitim süreçleri, eğitim süreçlerinin tekrar periyotları, eğitim teknikleri, Ders notu -
8) ARA SINAV Ders notu -
9) Tehlike risk arasındaki ilişki, riskin hesaplamasında matris ve FMA modelinin genel kullanımı, Ders Notu -
10) Riskin kabul edilebilirliği, kabul edilebilirlik kriterlerinin belirlenmesin temel hususlar, Bilginin dokümante edilme yöntemleri ve dokümante edilen bilginim kullanımı ve kullanımdan kaldırılması, Ders notu -
11) Riskin tanımlanması, riskin kabulünde kültürel ve sosyal koşullar, risk kabulünde kişisel tercihler, riskin bir eylemin sonuçlarına dayalı kabulü Ders notu -
12) Kaza ve olayların araştırılmasında bilimsel yöntemler, tarafsızlık ilkesi, acil durumlarda yürütülecek faaliyetler ve ön hazırlık tatbikatları, planların hazırlaması, Ders notu -
13) Hangi bilgilerin kaydedileceği, kaydetme yöntemleri, kayıtlı bilgiye ulaşma ve bilginin kullanımı. Bilginin kalite ve güvenirliğinin kontrolü, Ders notu -
14) Kontrol ve denetimin temel amaçları, kontrol ve denetim teknikleri, kontrol ve denetimin sonuçlarının değerlendirilmesi ve sonuçlardan fayda üretimi, Ders notu -
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
Diğer Kaynaklar: 1- Internet, sektör dergileri
2- Raylı Sistemlerin Temelleri - Practical Railway Engineering/ H. Hüseyin Erkaya
3-Demiryolları Raylı Sistemler ve Intermodal Lojistik İçin Resimli ve Açıklamalı
Teknik Resimler Sözlüğü / Türker Ahi
4- Kent Yönetiminde Raylı Sistem Güvenliği/ IQ Kültür Sanat Yayıncılık
5- RAYLI SISTEMLERIN TEMELLERI - CLIFFORD F. BONNETT
6-Raylı Sistemlerde Enerji Verimliliği Yöntemleri / Mine Sertöz
7- Raylı Sistemleri TEk. MEGEB modülleri

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10
DÖÇ11

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. 2
2) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir
3) Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10 DÖÇ11
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 52
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 102
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5