Dersin Amacı: |
Öğrencilerin, Demiryolu işletmecileri ve demiryolu altyapı yöneticilerinin uyması gereken ulusal ve uluslararası demiryolu emniyetine ilişkin kanun, tüzük, yönetmelik ve sözleşmelerde yer alan normları anlayarak, demiryolu sektöründe yürütülmekte olan işletmecilik ve altyapı yönetiminin emniyete ilişkin gerekliliklerin yerine getirilmesine katkı sağlamasıdır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Emniyet Yönetim Sisteminin temel prensiplerini, Uluslararası mevzuatta tanımlanan emniyetin unsurları olan politika, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedefler, mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum, riskin değerlendirilmesi ve yönetilmesi, çalışanların yeterliliklerinin korunması ve eğitim programları, bilgi yönetimi, dokümantasyon, kaza olayların soruşturulması ve raporlanması, acil durum yönetimi, denetim ve kontrol yöntemlerine ait konuları içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) EYS nin temel gerekliliklerini bilir.
|
2) EYS nin politika içeriğini, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedeflerin belirlenme yöntemlerini bilir.
|
3) Risk Kabulü ve kriterlerin belirlenmesini bilir. Dokümantasyon genel kaidelerini bilir.
|
4) Çalışanların yeterliliklerini tanımlar. Yeterliliklerin korunması için gereklilikleri bilir.
|
5) Kaza ve olayların araştırılması ve raporlanması ile acil durum yönetim ilkelerini bilir.
|
6) Bilgi yönetimini ve kontrollerin yapılma amaçlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) EYS nin genel tanımlamasını yapar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) EYS oluşturan unsurlarını bilir.
|
2) EYS için mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum sağlama yöntem ve süreçlerini bilir.
|
3) EYS ni meydana getiren ulusal ve uluslararası mevzuatı yorumlar.
|
4) Riskin tanımını ve ne olduğunu bilir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, EYS gelişimi, Toplam kalite ile ortak ve ayrılan yönleri, |
Ders Notu
|
- |
2) |
EYS için AB tarafından yayınlanmış direktif ve uygulama kılavuzlarına genel bakış. Ulusal mevzuatta EYS ve AB ile uygunluk, |
Ders notu
|
- |
3) |
EYS nin temel gereklilikleri olan sürekli iyileştirme süreci, EYS nin belgelenmesi, yetki ve sorumlulukların belirlenmesi, tüm çalışanların dahil edilmesi, EYS nin kontrol edilmesi, |
Ders Notu
|
- |
4) |
EYS unsurları; politika, emniyete ilişkin nitel ve nicel hedefler, mevcut ve değişen prosedür ve standartlara uyum, riskin değerlendirilmesi ve yönetilmesi, çalışanların yeterliliklerinin korunması ve eğitim programları, bilgi yönetimi, dokümantasyon, kaza olayların soruşturulması ve raporlanması, acil durum yönetimi, denetim ve kontrol yöntemleri, |
Ders notu
|
- |
5) |
EYS için bir emniyet politikası hazırlanması ve politikanın içeriği, EYS için konulacak hedeflerin gerçekleşebilirliğinin kanıtlanması, |
Ders notu
|
- |
6) |
EYS tarafından mevcut prosedür ve standartların uygulanabilirlik ispatı gerekliliği, değişikliklerde uygulanabilirlik |
Ders notu
|
- |
7) |
Çalışanların haiz olması gereken bedensel yetenekler, yeterliliklerin kazanılması için eğitim süreçleri, eğitim süreçlerinin tekrar periyotları, eğitim teknikleri, |
Ders notu
|
- |
8) |
ARA SINAV |
Ders notu
|
- |
9) |
Tehlike risk arasındaki ilişki, riskin hesaplamasında matris ve FMA modelinin genel kullanımı, |
Ders Notu
|
- |
10) |
Riskin kabul edilebilirliği, kabul edilebilirlik kriterlerinin belirlenmesin temel hususlar, Bilginin dokümante edilme yöntemleri ve dokümante edilen bilginim kullanımı ve kullanımdan kaldırılması, |
Ders notu
|
- |
11) |
Riskin tanımlanması, riskin kabulünde kültürel ve sosyal koşullar, risk kabulünde kişisel tercihler, riskin bir eylemin sonuçlarına dayalı kabulü |
Ders notu
|
- |
12) |
Kaza ve olayların araştırılmasında bilimsel yöntemler, tarafsızlık ilkesi, acil durumlarda yürütülecek faaliyetler ve ön hazırlık tatbikatları, planların hazırlaması, |
Ders notu
|
- |
13) |
Hangi bilgilerin kaydedileceği, kaydetme yöntemleri, kayıtlı bilgiye ulaşma ve bilginin kullanımı. Bilginin kalite ve güvenirliğinin kontrolü, |
Ders notu
|
- |
14) |
Kontrol ve denetimin temel amaçları, kontrol ve denetim teknikleri, kontrol ve denetimin sonuçlarının değerlendirilmesi ve sonuçlardan fayda üretimi, |
Ders notu
|
- |
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. |
2 |
|
1.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri bilir |
2 |
|
1.2 Raylı sistemlerin temel teknik bilgisine sahiptir |
3 |
|
1.3 Raylı sistemlerde tren dizileri hazırlayabilir; yük ve yolcu taşıma planlamalarını yapabilir |
|
|
1.4 Taşınması özellik arz eden eşyaların taşınmasıyla ilgili uygulamaları gerçekleştirebilir |
4 |
|
1.5 Raylı sistem işletmelerinde demiryolu terminolojisini doğru ve etkili şekilde kullanabilecek bilgiye sahiptir |
3 |
|
1.6 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili literatür ve gelişmeleri yakından takip eder, alana özgü mevzuata hakimdir. |
3 |
2) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir |
|
|
2.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır |
|
|
2.2 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür |
|
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir ve temel düzeyde uygular |
|
|
3.2 Ülke ve dünya ekonomisiyle ilgili gelişmeler hakkında genel bilgi sahibidir |
|
|
3.3 Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve beceri sahibidir |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
2 |
|
5.1 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür |
|
|
5.2 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler |
|
|
5.3 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|
|
5.4 Ana Dilini en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır |
|
|
5.5 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
|
5.6 Kendi işini kurabilecek ya da çalıştığı işyerinde bir iç girişimi başarabilecek düzeyde girişimcilik bilgi ve becerisine sahiptir |
2 |
|
5.7 Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir |
4 |
|
5.8 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir |
|
|
5.9 Kalite güvence sistemleri ve iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir |
5 |
|
5.10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
14 |
14 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
20 |
20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
102 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |