Dersin Amacı: |
Dersin amacı öğrencilerin, demiryolunun tüm bileşenlerine ait temel kavram, teknik büyüklük , tesis ve araçlarını tanıtarak, demiryolu taşımacılık sistemini ve fonksiyonlarına ait terminolojiyi doğru şekilde kullanmalarını, demiryolu iş birimleri ile gelecekte yapacağı mesleği arasındaki ilişkiyi kurmalarını, demiryolu meslek kültürünü benimsemelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; demiryolunun tarihçesi ve gelişimine, ulaştırma ve ekonomi içindeki yeri ve önemine, meslek kültürü ve değerlerine, sınıflandırılmasına, ulusal ve uluslar arası coğrafyasına, altyapı ve tren işletme, yol, çeken ve çekilen araçlar, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve haberleşme alanlarına ait temel kavram, teknik büyüklük, tesis ve araçlarına, demiryolu işletme alanı ve ilişkili mesleklerine ait konuları içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Meslek kültürünü oluşturan değerleri yorumlayabilir.
|
2) Demiryolu bileşenlerini oluşturan temel kavram, büyüklük, tesis ve araçları tanımlar.
|
3) Demiryolu altyapı ve tren işletmesi organizasyon yapısı ve iş birimlerini ayırt eder.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Raylı sistemlerin sınıflandırılmasını yapar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ulusal ve uluslar arası demiryolu koridorlarını hatırlar.
|
2) Demiryolu işletmelerinde gerçekleştirilen temel faaliyetleri hatırlar.
|
3) Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekleri tanımlar.
|
4) Demiryolunun ulaştırma ve ekonomi içindeki yeri ve önemini açıklar.
|
5) Demiryollarının tarihsel gelişimini ve toplumsal etkilerini açıklar.
|
6) Demiryolu taşıma modu ile diğer taşıma modlarının özelliklerini karşılaştırır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
|
|
|
1) |
Demiryoluna giriş, dersin tanıtımının yapılması |
Ders Notu
|
|
2) |
Lojistik ve taşımacılık nedir? Taşımacılık türleri ve arasındaki farklar |
Ders Notu
|
|
3) |
Dünyada Demiryolu; Türk Demiryolu tarihimize bakış; cumhuriyet öncesi dönem, cumhuriyet dönemi, |
Ders Notu
|
|
4) |
Demiryolu tarihimize bakış; karayolu ağırlıklı dönem, 2000 yılı ve sonrası dönem |
Ders notu
|
|
5) |
Demiryolu altyapı ve tren işletmesi organizasyon yapısı,kurumsal çerçevesi ve iş birimleri, Uluslararası demiryolu taşımacılığı |
Ders Notu
|
|
6) |
Yurtiçi demiryolu taşımacılığı |
Ders Notu
|
|
7) |
Tren işletmeciliğine ilişkin temel kavramlar; tren, trenlerin sınıflandırılması, istasyon, ana yol, tali yol, manevra, manevra tesisleri, tren hazırlama ve işletme süreci, trafik işletme sistemleri, kumanda merkezi, lokal kumanda merkezleri, temel işaretler vb. |
Ders Notu
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Vagonlar, çeşitleri ve özellikleri |
Ders Notu
|
|
10) |
Teknik Gezi |
Ders Notu
|
|
11) |
Demiryolu taşımacılığında uluslararası kuruluşlar
|
Ders Notu
|
|
12) |
Uluslararası demiryolu taşımacılığı projeleri: CREAM projesi, Pan-Avrupa taşıma koridorları projesi, Avrupa-Kafkasya-Asya (TRACECA) Projesi, Tarihi İpekyolu ve Trans Sibirya Projeleri, |
Ders Notu
|
|
13) |
Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekler (Trafik kontrolörü, istasyon trafik işletmeni, tren teşkilcisi, makinist, kondoktör, tren servis görevlileri, yük ve lojistik meslekleri vb)
(Sektör Katılımı ) |
Ders Notu
|
|
14) |
Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekler (Trafik kontrolörü, istasyon trafik işletmeni, tren teşkilcisi, makinist, kondoktör, tren servis görevlileri, yük ve lojistik meslekleri vb)
(Sektör Katılımı) |
course notes
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri bilir |
5 |
|
1.2 Raylı sistemlerin temel teknik bilgisine sahiptir |
3 |
|
1.3 Raylı sistemlerde tren dizileri hazırlayabilir; yük ve yolcu taşıma planlamalarını yapabilir |
1 |
|
1.4 Taşınması özellik arz eden eşyaların taşınmasıyla ilgili uygulamaları gerçekleştirebilir |
|
|
1.5 Raylı sistem işletmelerinde demiryolu terminolojisini doğru ve etkili şekilde kullanabilecek bilgiye sahiptir |
|
|
1.6 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili literatür ve gelişmeleri yakından takip eder, alana özgü mevzuata hakimdir. |
|
2) |
Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir |
|
|
2.1 Raylı sistemler işletmeciliği alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır |
|
|
2.2 Raylı sistemler işletmeciliği alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür |
|
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
|
3.1 Pazarlamanın fonksiyonlarını ve süreçlerini bilir ve temel düzeyde uygular |
|
|
3.2 Ülke ve dünya ekonomisiyle ilgili gelişmeler hakkında genel bilgi sahibidir |
|
|
3.3 Finans ve muhasebe alanında temel bilgi ve bilgisayar uygulamaları konusunda bilgi ve beceri sahibidir |
|
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
2 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
2 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
3 |
|
5.1 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür |
|
|
5.2 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler |
|
|
5.3 Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar |
|
|
5.4 Ana Dilini en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır |
|
|
5.5 Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır |
|
|
5.6 Kendi işini kurabilecek ya da çalıştığı işyerinde bir iç girişimi başarabilecek düzeyde girişimcilik bilgi ve becerisine sahiptir |
|
|
5.7 Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir |
|
|
5.8 Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir |
3 |
|
5.9 Kalite güvence sistemleri ve iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi sahibidir |
4 |
|
5.10 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
1 |
14 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
61 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
41 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
102 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |