ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Raylı Sistemler İşletmeciliğiSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-RSI0021 Raylı Sistemlere Giriş 1 Güz 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi CEMAL YAŞAR TANGÜL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi CEMAL YAŞAR TANGÜL
Öğretim Görevlisi NÜKET IŞIKOĞLU
Öğretim Görevlisi ERSİN ŞAHİN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin, demiryolunun tüm bileşenlerine ait temel kavram, teknik büyüklük , tesis ve araçlarını tanıtarak, demiryolu taşımacılık sistemini ve fonksiyonlarına ait terminolojiyi doğru şekilde kullanmalarını, demiryolu iş birimleri ile gelecekte yapacağı mesleği arasındaki ilişkiyi kurmalarını, demiryolu meslek kültürünü benimsemelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; demiryolunun tarihçesi ve gelişimine, ulaştırma ve ekonomi içindeki yeri ve önemine, meslek kültürü ve değerlerine, sınıflandırılmasına, ulusal ve uluslar arası coğrafyasına, altyapı ve tren işletme, yol, çeken ve çekilen araçlar, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve haberleşme alanlarına ait temel kavram, teknik büyüklük, tesis ve araçlarına, demiryolu işletme alanı ve ilişkili mesleklerine ait konuları içermektedir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Meslek kültürünü oluşturan değerleri yorumlayabilir.
  2) Demiryolu bileşenlerini oluşturan temel kavram, büyüklük, tesis ve araçları tanımlar.
  3) Demiryolu altyapı ve tren işletmesi organizasyon yapısı ve iş birimlerini ayırt eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Raylı sistemlerin sınıflandırılmasını yapar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ulusal ve uluslar arası demiryolu koridorlarını hatırlar.
  2) Demiryolu işletmelerinde gerçekleştirilen temel faaliyetleri hatırlar.
  3) Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekleri tanımlar.
  4) Demiryolunun ulaştırma ve ekonomi içindeki yeri ve önemini açıklar.
  5) Demiryollarının tarihsel gelişimini ve toplumsal etkilerini açıklar.
  6) Demiryolu taşıma modu ile diğer taşıma modlarının özelliklerini karşılaştırır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1)
1) Demiryoluna giriş, dersin tanıtımının yapılması Ders Notu
2) Lojistik ve taşımacılık nedir? Taşımacılık türleri ve arasındaki farklar Ders Notu
3) Dünyada Demiryolu; Türk Demiryolu tarihimize bakış; cumhuriyet öncesi dönem, cumhuriyet dönemi, Ders Notu
4) Demiryolu tarihimize bakış; karayolu ağırlıklı dönem, 2000 yılı ve sonrası dönem Ders notu
5) Demiryolu altyapı ve tren işletmesi organizasyon yapısı,kurumsal çerçevesi ve iş birimleri, Uluslararası demiryolu taşımacılığı Ders Notu
6) Yurtiçi demiryolu taşımacılığı Ders Notu
7) Tren işletmeciliğine ilişkin temel kavramlar; tren, trenlerin sınıflandırılması, istasyon, ana yol, tali yol, manevra, manevra tesisleri, tren hazırlama ve işletme süreci, trafik işletme sistemleri, kumanda merkezi, lokal kumanda merkezleri, temel işaretler vb. Ders Notu
8) ARA SINAV
9) Vagonlar, çeşitleri ve özellikleri Ders Notu
10) Teknik Gezi Ders Notu
11) Demiryolu taşımacılığında uluslararası kuruluşlar Ders Notu
12) Uluslararası demiryolu taşımacılığı projeleri: CREAM projesi, Pan-Avrupa taşıma koridorları projesi, Avrupa-Kafkasya-Asya (TRACECA) Projesi, Tarihi İpekyolu ve Trans Sibirya Projeleri, Ders Notu
13) Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekler (Trafik kontrolörü, istasyon trafik işletmeni, tren teşkilcisi, makinist, kondoktör, tren servis görevlileri, yük ve lojistik meslekleri vb) (Sektör Katılımı ) Ders Notu
14) Demiryolu işletmeciliği meslekleri ile işletmecilikle ilişkili diğer meslekler (Trafik kontrolörü, istasyon trafik işletmeni, tren teşkilcisi, makinist, kondoktör, tren servis görevlileri, yük ve lojistik meslekleri vb) (Sektör Katılımı) course notes
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları
Raylı sistemlerin temelleri = : practical railway engineering,Bonnett, Clifford F.
Diğer Kaynaklar: 1- Internet ve ders kitapları bölümleri
2- Raylı Sistemlerin Temelleri - Practical Railway Engineering/ H. Hüseyin Erkaya
3-Demiryolları Raylı Sistemler ve Intermodal Lojistik İçin Resimli ve Açıklamalı
Teknik Resimler Sözlüğü / Türker Ahi
4- Kent Yönetiminde Raylı Sistem Güvenliği/ IQ Kültür Sanat Yayıncılık
5- RAYLI SISTEMLERIN TEMELLERI - CLIFFORD F. BONNETT
6-Raylı Sistemlerde Enerji Verimliliği Yöntemleri / Mine Sertöz
7- Raylı Sistemleri TEk. MEGEB modülleri

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8
DÖÇ9
DÖÇ10

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanında temel, kuramsal, uygulamalı ve güncel bilgileri açıklar. 5
2) Raylı Sistemler İşletmeciliği alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir
3) Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8 DÖÇ9 DÖÇ10
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 14 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 61
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 8 16
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 41
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 102
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5