ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Mimari RestorasyonSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50212TATOZ-MIR0051 Rölöve I 1 Güz 2 2 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Temel Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders kapsamında rölövenin ne olduğu ve ne amaçla hazırlandığı tartışılacak, rölöve alma yöntemleri teorik ve uygulamalı olarak öğretilecek, restorasyon süreçlerinin işleyişi ve rölövenin bu süreçler içindeki yeri öğrenilecektir. Rölöve ve yapı araştırmalarına giriş niteliğinde teorik bilgi ve uygulamalı eğitim verilecektir.
Dersin İçeriği: Ders içeriği 14 haftalık müfredat içinde, adım adım belirtilmiştir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Rölöve kavramları ile ülkemizde ve dünyada koruma süreçlerinin işleyişi konusunda kuramsal bilgi sahibidir
  2) Rölöve çıkarırken hangi ölçme ve belgeleme tekniklerini kullanacağını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geleneksel bir yapının tarihi süreç içinde geçirdiği evreler ve değişiklikler ile tahribatları ve malzeme özelliklerini tanımlayabilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Rölöve uygulamalarında ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözebilir.
  2) Kültürel değerler ve kültürel mirasın korunmasının önemi konularında yeterli bilince sahiptir

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Rölöveye giriş: rölöve nedir, neden hazırlanır? Temel kavramlar.
2) Ülkemizde ve dünyada koruma süreçlerinin işleyişi, aktörler, kurumlar.
3) Sıklıkla karşılaşılan kültür varlığı yapılar, yapım sistemleri, malzemeler, yapı elemanlarına genel bakış.
4) Örnek rölöveler üzerinden rölöve ve mimari ifadelerin tartışılması, kroki hazırlamanın öğrenilmesi.
5) Alıştırmalar: Kroki çalışmaları
6) Ölçü alma, ölçüm malzemelerinin kullanımı, üçgenleme, ölçme teknikleri. Alıştırma: Krokisi çizilen yerlerin ölçümü ve çizimi.
7) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Bireysel)
8) ARA SINAV
9) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Bireysel)
10) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Bireysel)
11) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Grup Çalışması)
12) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Grup Çalışması)
13) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Grup Çalışması)
14) Uygulama: Belirlenen bir alanın krokilerinin çıkarılması, ölçülmesi ve çizimi (Grup Çalışması)
15) Genel Tekrar
16) FINAL (Jüri)
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Uluengin, B., (2002) Rölöve. YEM yayınevi, İstanbul
2-Ahunbay, Z. (1996), Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. YEM yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1-Uluengin, F., Uluengin, B., Uluengin, M. B., (2001). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları. YEM Yayınevi, İstanbul.
2-Şahinler, O., Kızıl, F.,(2006). Mimarlıkta Teknik Resim. YEM Yayınevi.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Yerinde ölçü alarak Rölöve çizimlerini hazırlar 5
1) Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon süreçlerini tanımlar 4
1) Mimari Restorasyon hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Araştırma ve analiz yaparak Restitüsyon proje setini ve raporunu hazırlar 2
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
2) Teorik olarak öğrendiği Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon proje ve raporlarını hazırlama konusunda yetkinleşmek amacıyla bir proje alanında örnek uygulamalar yapar.
2) Geleneksel ve modern yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibidir 2
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
3) Geleneksel Yapı Sistemlerini tanır 2
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Proje tasarım kriterlerini oluşturur ve Restorasyon ilkelerine uygun olarak Restorasyon projelerini kazırlar 3
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. 3
4) İlgili Bilgisayar destekli çizim yazılımlarını kullanır 2
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. 2
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
5) Keşif, metraj ve maliyet analizi konularını bilir.
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. 3
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. 2
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır 2
9) Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. 3
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır.
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. 3
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 4
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. 4
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Teknik Gezi
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 1 12
Sunum / Seminer 2 4 8
Proje 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 74
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 100
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4