Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İletişim sürecini ayırt etmek
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kişiler arası iletişim kurmak
|
2) Toplumsal gruplarla iletişim kurmak
|
3) Sağlık Hizmetlerinde etkili iletişim kurmak
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1. İletişim Süreci
• İletişimin Tanımı ve Özellikleri
• İletişimin Amacı
• İletişimin Ögeleri
|
|
|
2) |
•İletişim Çeşitleri
Yüzyüze İletişim
Araçlı İletişim
Sözsüz İletişim
Yazılı İletişim
Simgesel İletişim
Kitlesel İletişim
|
|
|
3) |
İletişim Sürecinin İşleyişi
Tek Yönlü İletişim
İki Yönlü İletişim
|
|
|
4) |
•İletişim Şekilleri
Kişinin Kendisi İle İletişimi
Kişiler Arası İletişim
Grup İletişimi
Kitle İletişimi
Örgütsel İletişim
|
|
|
5) |
Kişiler Arası İletişimin Engelleri ve Çeşitleri |
|
|
6) |
İletişim Engellerini Aşma Yolları |
|
|
7) |
•Hasta ile iletişim
Çocuk Hasta ile İletişim
Sağlık Sorunları Olan Bireyle İletişim
Öfke Yaşayan Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta ile İletişim
|
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
•Hasta Yakınlarıyla İletişim
Hasta Yakını Tanımı ve Özellikleri
Öfke ve Panik Yaşayan Hasta Yakını İle iletişim Kurmak
Kayıp Yaşayan ( Yakını Ölen) Hasta Yakını ile İletişim Kurmak
Hasta Yakını ile İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
|
|
|
10) |
•Engelli Bireylerle İletişim
Görme Sorunu Olan Bireylerle İletişim
Konuşma Sorunu Olan Bireylerle İletişim
İşitme Sorunu Olan Bireylerle İletişim
Zihinsel Engelli Bireylerle İletişim
Diğer İletişim Sorunu Olan Bireylerle İletişim
|
|
|
11) |
•Özel Durumlarda İletişim
Afetlerde İletişim
Salgınlarda İletişim
Kazalarda İletişim
Özel Durumlarda İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
|
|
|
12) |
Aile içi iletişim |
|
|
13) |
Toplumu tanımanın iletişime katkıları
Toplumun sağlık kurumları ile ilişkileri |
|
|
14) |
Genel Tekrar |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim Elemanı Anlatımı
İletişim Donanımları Cüceloğlu, Doğan
|
Diğer Kaynaklar: |
1-Acar, N. V. (2006). Çocukla İletişim. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 155-169). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
2.Akkoyun, F. (2005). Transaksiyonel Analiz. Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
3.Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Ankara. Sistem Yayıncılık
4.Egan, G. (1998) The Skilled Hepler. California. Brooks Cole Publishing.
5.Hortaçsu, N. (1997). İnsan İlişkileri. Ankara. İmge Kitabevi.
6.Kaya, A. (2010). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
7.Murphy, D. C., Dillon, C. (1998). Interviewing in Action. California. Brooks Cole Publishing.
8.Öğülmüş, S. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
9.Öner, U. (2006). Çatışma Çözme ve Arabuluculuk Eğitimi. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 189-234). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
10.Özmen, A. (2009). Öfke ile Başa Çıkma. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
11.Satir, V. (2001). İnsan Yaratmak. İstanbul. Beyaz Yayınları
12.Schopenhauer, A. (2012) Eristik Diyalektik. İstanbul. Sel Yayıncılık.
13.Taştan, N. (2006). Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
14.Telman, N., Ünsal, P. ( 2005). İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul. Epsilon Yayıncılık.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur. |
5 |
|
1.1 Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. |
5 |
|
1.2 Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. |
5 |
|
1.3 Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. |
5 |
|
1.4 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir |
5 |
|
2.1 Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. |
5 |
|
2.2 Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur |
|
|
2.3 Ambulans sürücüsü olarak görev alır |
|
|
|
|
3) |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular. |
4 |
|
3.1 Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. |
|
|
3.2 Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. |
|
|
3.3 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
4 |
|
|
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
5 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
4 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
4 |
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
14 |
2 |
28 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
56 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
16 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
72 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |