ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İlk ve Acil YardımSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50031METOZ-SIL3091 Sağlık İletişimi 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin, kişiler arası iletişim, toplumsal gruplarla iletişim ve sağlık hizmetlerinde etkili iletişim kurma ile ilgili bilgi ve becerileri edinmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında , kişiler arası iletişim, toplumsal gruplarla iletişim ve sağlık hizmetlerinde iletişim konuları ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim sürecini ayırt etmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kişiler arası iletişim kurmak
  2) Toplumsal gruplarla iletişim kurmak
  3) Sağlık Hizmetlerinde etkili iletişim kurmak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. İletişim Süreci • İletişimin Tanımı ve Özellikleri • İletişimin Amacı • İletişimin Ögeleri
2) •İletişim Çeşitleri Yüzyüze İletişim Araçlı İletişim Sözsüz İletişim Yazılı İletişim Simgesel İletişim Kitlesel İletişim
3) İletişim Sürecinin İşleyişi Tek Yönlü İletişim İki Yönlü İletişim
4) •İletişim Şekilleri Kişinin Kendisi İle İletişimi Kişiler Arası İletişim Grup İletişimi Kitle İletişimi Örgütsel İletişim
5) Kişiler Arası İletişimin Engelleri ve Çeşitleri
6) İletişim Engellerini Aşma Yolları
7) •Hasta ile iletişim Çocuk Hasta ile İletişim Sağlık Sorunları Olan Bireyle İletişim Öfke Yaşayan Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta ile İletişim
8) Ara Sınav
9) •Hasta Yakınlarıyla İletişim Hasta Yakını Tanımı ve Özellikleri Öfke ve Panik Yaşayan Hasta Yakını İle iletişim Kurmak Kayıp Yaşayan ( Yakını Ölen) Hasta Yakını ile İletişim Kurmak Hasta Yakını ile İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
10) •Engelli Bireylerle İletişim Görme Sorunu Olan Bireylerle İletişim Konuşma Sorunu Olan Bireylerle İletişim İşitme Sorunu Olan Bireylerle İletişim Zihinsel Engelli Bireylerle İletişim Diğer İletişim Sorunu Olan Bireylerle İletişim
11) •Özel Durumlarda İletişim Afetlerde İletişim Salgınlarda İletişim Kazalarda İletişim Özel Durumlarda İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
12) Aile içi iletişim
13) Toplumu tanımanın iletişime katkıları Toplumun sağlık kurumları ile ilişkileri
14) Genel Tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Elemanı Anlatımı
İletişim Donanımları Cüceloğlu, Doğan
Diğer Kaynaklar: 1-Acar, N. V. (2006). Çocukla İletişim. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 155-169). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
2.Akkoyun, F. (2005). Transaksiyonel Analiz. Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
3.Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Ankara. Sistem Yayıncılık
4.Egan, G. (1998) The Skilled Hepler. California. Brooks Cole Publishing.
5.Hortaçsu, N. (1997). İnsan İlişkileri. Ankara. İmge Kitabevi.
6.Kaya, A. (2010). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
7.Murphy, D. C., Dillon, C. (1998). Interviewing in Action. California. Brooks Cole Publishing.
8.Öğülmüş, S. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
9.Öner, U. (2006). Çatışma Çözme ve Arabuluculuk Eğitimi. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 189-234). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
10.Özmen, A. (2009). Öfke ile Başa Çıkma. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
11.Satir, V. (2001). İnsan Yaratmak. İstanbul. Beyaz Yayınları
12.Schopenhauer, A. (2012) Eristik Diyalektik. İstanbul. Sel Yayıncılık.
13.Taştan, N. (2006). Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
14.Telman, N., Ünsal, P. ( 2005). İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul. Epsilon Yayıncılık.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. 5
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 5
1) Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
1) Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
1) Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. 5
2) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur
2) Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. 5
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 4
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir
2) Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular.
2) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir
3) Ambulans sürücüsü olarak görev alır
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular.
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
3) Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
4) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 4
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3