DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50031METOZ-SIL3091 Sağlık İletişimi 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi KADİR ŞEKER
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin, kişiler arası iletişim, toplumsal gruplarla iletişim ve sağlık hizmetlerinde etkili iletişim kurma ile ilgili bilgi ve becerileri edinmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında , kişiler arası iletişim, toplumsal gruplarla iletişim ve sağlık hizmetlerinde iletişim konuları ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) İletişim sürecini ayırt etmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kişiler arası iletişim kurmak
  2) Toplumsal gruplarla iletişim kurmak
  3) Sağlık Hizmetlerinde etkili iletişim kurmak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) 1. İletişim Süreci • İletişimin Tanımı ve Özellikleri • İletişimin Amacı • İletişimin Ögeleri
2) •İletişim Çeşitleri Yüzyüze İletişim Araçlı İletişim Sözsüz İletişim Yazılı İletişim Simgesel İletişim Kitlesel İletişim
3) İletişim Sürecinin İşleyişi Tek Yönlü İletişim İki Yönlü İletişim
4) •İletişim Şekilleri Kişinin Kendisi İle İletişimi Kişiler Arası İletişim Grup İletişimi Kitle İletişimi Örgütsel İletişim
5) Kişiler Arası İletişimin Engelleri ve Çeşitleri
6) İletişim Engellerini Aşma Yolları
7) •Hasta ile iletişim Çocuk Hasta ile İletişim Sağlık Sorunları Olan Bireyle İletişim Öfke Yaşayan Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta ile İletişim
8) Ara Sınav
9) •Hasta Yakınlarıyla İletişim Hasta Yakını Tanımı ve Özellikleri Öfke ve Panik Yaşayan Hasta Yakını İle iletişim Kurmak Kayıp Yaşayan ( Yakını Ölen) Hasta Yakını ile İletişim Kurmak Hasta Yakını ile İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
10) •Engelli Bireylerle İletişim Görme Sorunu Olan Bireylerle İletişim Konuşma Sorunu Olan Bireylerle İletişim İşitme Sorunu Olan Bireylerle İletişim Zihinsel Engelli Bireylerle İletişim Diğer İletişim Sorunu Olan Bireylerle İletişim
11) •Özel Durumlarda İletişim Afetlerde İletişim Salgınlarda İletişim Kazalarda İletişim Özel Durumlarda İletişim Kurarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar
12) Aile içi iletişim
13) Toplumu tanımanın iletişime katkıları Toplumun sağlık kurumları ile ilişkileri
14) Genel Tekrar
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Elemanı Anlatımı
İletişim Donanımları Cüceloğlu, Doğan
Diğer Kaynaklar: 1-Acar, N. V. (2006). Çocukla İletişim. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 155-169). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
2.Akkoyun, F. (2005). Transaksiyonel Analiz. Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
3.Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Ankara. Sistem Yayıncılık
4.Egan, G. (1998) The Skilled Hepler. California. Brooks Cole Publishing.
5.Hortaçsu, N. (1997). İnsan İlişkileri. Ankara. İmge Kitabevi.
6.Kaya, A. (2010). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
7.Murphy, D. C., Dillon, C. (1998). Interviewing in Action. California. Brooks Cole Publishing.
8.Öğülmüş, S. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
9.Öner, U. (2006). Çatışma Çözme ve Arabuluculuk Eğitimi. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 189-234). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
10.Özmen, A. (2009). Öfke ile Başa Çıkma. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
11.Satir, V. (2001). İnsan Yaratmak. İstanbul. Beyaz Yayınları
12.Schopenhauer, A. (2012) Eristik Diyalektik. İstanbul. Sel Yayıncılık.
13.Taştan, N. (2006). Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
14.Telman, N., Ünsal, P. ( 2005). İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul. Epsilon Yayıncılık.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerilerini kazanır. 4
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. 3
1) Fizyoterapi alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
1) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 3
1) Alanındaki tüm gelişmeleri takip eder ve alanının gerektirdiği teknolojileri etkileşimli bir şekilde kullanır. 4
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 4
2) Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. 4
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 3
2) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 4
2) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. 4
3) Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. 4
3) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilir.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve karşılayabilir. 4
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 4
4) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır.
6) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır. 4
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 5
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 3
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 1

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 56
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3