ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Dış TicaretSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413METOZ-DIT0074 Serbest Bölgeler ve Dış Ticaret Teşvikleri 2 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi SALİHA UYAK ÇELİK
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencinin serbest bölgeleri tanıması, ihracat ve ithalat süreçlerindeki rolünü anlaması, güncel kanunlar kapsamında, Türkiye serbest bölgelerinde uygulanan teşvik ve istisnalara hâkim olmasını sağlamaktır.

Ayrıca, ihracata yönelen işletmelerin yararlanabileceği teşvik araçları ve dış ticaret teşvik sistemi hakkında verilen bilgilerle öğrencilerin teşviklerin uygulamasını yapabilme ve gerekçelerini analiz edebilme yetkinliğinin kazandırılması ve bu konuda gerekli beceri ve donanıma sahip olmasının sağlanmasıdır.
Dersin İçeriği: Serbest bölge konusu kapsamında, serbest bölge kavramı, serbest bölgelerin kuruluşu, işletmeciliği ve avantajları, Türkiye'de serbest bölgelerde uygulanan istisna ve teşvikler, Türkiye'de serbest bölge işlemleri, Türkiye'de serbest bölge istatistikleri ve kıyaslama konuları işlenmektedir.

Dış Ticaret Teşvikleri kapsamında ise, dış ticareti teşvik eden kuruluşlar, ürün ve hizmet olmak üzere kapsamlı ve güncel şekli ile ihracata yönelik teşvikler, ithalat politikaları önlemleri ve ithalata ilişkin uygulamalar ve uygulamalara yönelik güncel vaka çalışmaları anlatılmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dış ticaret teşviklerinin dış ticaret politikası içindeki yeri ve önemini öğrenir.
  2) Dış ticaret teşviklerinin türlerini açıklar. Türkiye’deki teşvik uygulamalarının tarihini gözden geçirir.
  3) Hangi faaliyette bulunan şirketin hangi teşviklerden yararlanabileceğini ayırt eder. Teşviklerden yararlanmak için hazır edilmesi gereken belgeleri açıklar.
  4) Serbest bölgeyi tanımlar. Dünya üzerindeki farklı uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
  5) Serbest bölgelerin işlevleri, kuruluş amaçları, ekonomiye olan katkılarını tartışabilecek bir bilgi düzeyine ulaşır.
  6) Türkiye'de serbest bölgelerde uygulanan vergi ve yatırım teşvik ve istisnalarını açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dış ticaret teşviklerini tanımlar. Teşvikleri veren kurumları tanır. Teşviklerden yararlanmak için yerine getirilmesi gereken prosedürleri açıklar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Serbest Bölge Kavramı ve Genel Bilgiler Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
2) Serbest Bölgelerin Kuruluşu, İşletmeciliği ve Avantajları Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri. Ders Notu ve İlgili Mevzuat
3) Türkiye’de Serbest Bölgeler Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
4) Türkiye'de Serbest Bölgelerde Uygulanan İstisna ve Teşvikler Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
5) Türkiye'de Serbest Bölge İşlemleri Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
6) Türkiye'de Serbest Bölge İstatistikleri ve Kıyaslama Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
7) Vize Haftası
8) Dış Ticareti Teşvik Eden Kuruluşlar Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
9) Ürün İhracatına Yönelik Teşvikler - 1 Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
10) Ürün İhracatına Yönelik Teşvikler - 2 Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
11) Hizmet İhracatına Yönelik Teşvikler ve Türk Eximbank Kredileri Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
12) Diğer Teşvik Uygulamaları Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
13) İthalat Politikaları Önlemleri ve İthalata İlişkin Uygulamalar Derste kullanılacak kaynakların, ilgili haftanın konuları içeren bölümleri.
14) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derslerde okunması tavsiye edilen makaleler ve örnek olay çalışmaları
Ders notları
Diğer Kaynaklar: Polat, Ç, (ed.), (2018), Dış Ticaretin Finansmanı ve Teşviki, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, e-kitap.
Gökbulut, R. İ., Dış Ticaretin Finansmanı ve Teşviki, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Kitabı, e-kitap.
Afşar, A. (ed.) 2020, Dış Ticaretin Finansmanı ve Teşviki, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, e-kitap.
Ortakarpuz, M. (Ed.). (2020). Küresel Ekonomide Özel Ekonomik Alanlar: Serbest Bölgeler ve Lojistik Köyler. Eğitim Yayınevi. Konya.
Saraçoğlu, F., Özcan, B. (2021), Serbest Bölgeler ve Vergi Planlaması, EPAMAT Basım Yayın, Ankara.
T.C. Ticaret Bakanlığı web sitesi ilgili sayfası: https://ticaret.gov.tr/serbest-bolgeler
3218 Sayılı Serbest Bölgeler Kanunu
Serbest Bölgeler Uygulama Yönetmeliği
Dış Ticaret Teşvikleri Mevzuatı
www.eximbank.gov.tr

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dış ticaret operasyonlarına ilişkin temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Uluslararası ekonomik, politik, kültürel, sosyal, hukuki ve finansal konjonktürü takip etmek için gerekli bilgileri analiz eder. 5
3) Uluslararası ticaretin, lojistiğin ve gümrük işlemlerinin gerektirdiği yönetimsel bilgileri kullanır 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 2
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır 2

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Ders 14 26
Laboratuvar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer
Proje
Ödevler
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 54
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6
Ara Sınavlar 1 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 68
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4