ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Bilgisayar ProgramcılığıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50613METOZ-BLP0164 Sistem Analizi ve Tasarımı 2 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CANSU ŞAHİN KÖLEMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, bilgi sistemlerini analiz edip fizibilite raporlarını çıkarma becerisini kazandırdıktan sonra veri akış diyagramları ve karar tabloları yardımıyle tasarımı tamamlayarak proje hazırlamayı öğretebilmek.
Dersin İçeriği: Sistem Analizi ve Tasarımı dersi “Sistem Yaklaşımı ve Analizi” ile ilgili temel kavramlarına ilişkin bilgi sağlamak amacı ile tasarlanmıştır. Sistem yaklaşımının tanıtılmasını takiben bilgi sistemlerinin tasarımı, analizi, planlanması ve kurulmasına ilişkin temel teknik ve metodolojiler sunulacaktır. Sistem Mimarisi, Gereksinim Analizi, Modelleme, Kullanıcı Ara Yüzü Tasarımı, Proje Planlaması ve Yönetimi konuları kapsanacaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sistem kavramı ve genel sistem teorisindeki temel kavramları bilir.
  2) Bilgi sistemi ve bilgi sistemi türleri; bilgi sistemi geliştirme süreci kavramları hakkında iyi bir anlayışa sahip olabilir.
  3) Sistem analisti görev ve yetenekleri; ön inceleme ve fizibilite analizi; sistem önerisi hazırlama ve sunma; sistem gerçekleme; yeni sisteme geçme süreci hakkında temel bilgi sahibi olabilir.
  4) Sistemi analizi ve tasarımı yeteneğini kazanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Oryantasyon Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) Sistem Analizi ve Tasarımına giriş Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) Fizibilite Analizi ve Gereksinim Belirleme Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) Gelişmiş Sistem ve Analizi Kavramı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) Sistem Tasarımı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
6) Girdi Tasarımı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Çıktı Tasarımı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
8) Ara Sınav
9) Veritabanı Tasarımı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) Yazılım Geliştirme ve Test Etme Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) Yazılımı Yaşama Geçirme Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) Sistem Bakım ve Desteği Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) Belge Akış Tabloları, Veri sözlüğü Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Karar Tabloları, Karar Ağaçları Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Ödev Sunumları
16) Final Sınavı Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 tüm bölümler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr. Oya KALIPSIZ, Dr. Ayşe BUHARALI ve Göksel BİRİCİK, 2011. Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: John W. Satzinger, Robert B. Jackson, Stephen D. Burd, 2008. Systems Analysis and Design in a Changing World, Course Technology
Çetin Güler, 2007. Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık
Prof. Dr. Oya Kalıpsız, Ayşe Buharalı, Göksel Biricik, 2012. Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık
Nafiz Ünlü, 2017. Sistem Analizi ve Tasarımı, Abaküs Kitap

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Bilgisayar programcılığı alanı ile ilgili temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) Bilişim teknolojileri alanındaki temel kavramları bilir. 4
1) Bilgisayar programcılığı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçları bilir.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 2
1) Analitik düşünme yeteneği ile öğrendiği yazılım dillerini kullanarak programlar geliştirir.
2) Bilgisayar programcılığı alanında karşılaşabileceği problemleri tanımlar. 5
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Bilgisayar ağlarının kurulumunu ve yönetimini gerçekleştirir.
2) Alanı ile ilgili uygulama geliştirmek için gerekli olan teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini bilir.
2) Program geliştirmede kullanılan editör, derleyicileri ve platformları bilir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
3) Öğrendiği teorik bilgileri kullanarak çözümler üretir.
3) Bilgisayar programcılığının gerektirdiği analitik düşünme becerisine sahip olur. 4
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
3) Oyun geliştirme platformlarını kullanarak kodlama yapar.
3) Web sayfasının görselliğini düzenlemek ve web sayfası geliştirmek için gerekli program bilgisine sahip olur.
4) Bilgi sistem analizi ve tasarımı yeteneği kazanır. 5
4) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. 1
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Veri tabanı tasarımı ve yönetimi için kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) Oyun ve mobil uygulama geliştirme platformlarını bilir.
5) Web tasarımının temellerini tanımlar.
5) Grafik tasarımı ve animasyon uygulamaları yapar.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
6) Bilgisayar ağlarının temel kavramları ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
6) Yazılım ve donanım konusundaki teknolojik yenilikleri takip eder. 2
6) Web tasarımını, yazılımını ve programlamasını gerçekleştirir.
7) İşletim sistemlerini kurar ve yönetir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Veri tabanı uygulamaları geliştirir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
9) Görsel ve nesne tabanlı programlamayı öğrenir.
10) Bilgisayar programcılığında karşılaşılan problemlere çözümler üretir ve karşılaştığı problemleri çözebileceği yöntemler geliştirir. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Okuma
Ödev
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 47
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 87
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3