Dersin Amacı: |
Uygulamalı bir alan ve meslek olarak sosyal hizmetin ortaya çıkması, Dünyada ve Türkiye'deki tarihsel gelişimi, diğer sosyal bilim alanlarıyla (psikoloji, sosyoloji, antropoloji, hukuk, iktisat, siyaset bilimi vd.) kesişme noktaları, bilgi temeli, kavramları ve yaklaşımlarıyla sosyal hizmetin değerleri ve etik ilkelerinin kavratılmasıdır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriğini sosyal hizmetin tarihsel gelişimi, temel sosyal hizmet kuramları ve uygulama modelleri, sosyal hizmetin felsefesi, etik, insan hakları ve sosyal hizmet ilişkisi oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal hizmetin meslekleşme sürecini tanımlar.
|
2) Sosyal hizmetin müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama, uygulama,( değerlendirme ve sonuçlandırma) konularındaki bilgileri açıklar.
|
3) Sosyal hizmetin bilimsel bilgi temeli ve diğer sosyal bilim alanlarıyla ilişkisini açıklar.
|
4) Dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin gelişimini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal hizmetin tanımı, temel kavramları ve güncel tartışmalar hakkındaki bilgileri tanımlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sosyal hizmetin etik değerleri ve ilkeleri, insan hakları sosyal hizmet ilişkisi konularındaki bilgileri açıklar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanisma, Sosyal Hizmet ile ilgili beyin fırtınası ve Dersin işlenişi hakkında görüş alışverişi, önerileri tartışmak |
|
|
2) |
Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmete Giriş, Sanayi Devrimi ve Sosyal Hizmet Düşüncesinin Gelişimi |
|
|
3) |
Bilim ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki Tarihsel Gelişim Süreci |
|
|
4) |
Sosyal Hizmet ile İlgili Temel Kavramlar: İnsan Hakları ve Sosyal Adalet |
|
|
5) |
Sosyal Hizmet Etiği, Genelci Yaklaşım |
|
|
6) |
Sosyal Hizmetin Temelleri: Bilgi, Beceri ve Değer |
|
|
7) |
Çocuklar ve Sosyal Hizmet |
|
|
8) |
Arasınav |
|
|
9) |
Aile ve Sosyal Hizmet( Kadına Yönelik Şiddet) |
|
|
10) |
Uluslararası Göç ve Sosyal Hizmet |
|
|
11) |
Genel Tekrar |
|
|
12) |
Sosyal Hizmet Uzmanı ve ara elemanlar kimdir sorusunun yanıtları tartışılacaktır. |
|
|
13) |
Sosyal Hizmetin Müdahale Süreçleri, Bilgi Toplama, Sorunun Belirlenmesi, Değerlendirilmesi, Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve Sonuçlandırma) |
|
|
14) |
Sosyal Hizmetin Müdahale Süreçleri, Bilgi Toplama, Sorunun Belirlenmesi, Değerlendirilmesi, Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve Sonuçlandırma) |
|
|
15) |
Genel değerlendirme. |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sosyal hizmet uygulama alanları ve sosyal hizmet kuramı hakkındaki bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.1 Sosyal politika ve planlama hakkındaki bilgileri açıklar. |
5 |
|
1.2 Sosyal hizmet kuruluşlarında yönetimi tanımlar. |
2 |
|
1.3 İnsan davranışı ve sosyal çevre hakkındaki bilgileri açıklar. |
|
|
1.4 Sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji alanlarında sosyal hizmet uygulamasına yönelik disiplinler arası bilgiyi açıklar.
|
5 |
|
1.5 Sosyal Hizmet mevzuatı ve temel hukuk alanlarındaki bilgileri açıklar. |
|
|
|
|
2) |
Dünya ve Türkiye´' deki risk gruplarını tanımlar. |
5 |
|
2.1 Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, özürlü, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgileri açıklar. |
5 |
|
2.2 Aile, kadın, çocuk, genç, özürlü, yaşlı ve ailelerine danışmanlık yapabilme becerisini açıklar. |
5 |
|
2.3 Kamu hukuk mevzuatına, mesleki yönetmelik ve mevzuata hakim, gerektiğinde mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır |
|
|
2.4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini açıklar. |
5 |
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır |
5 |
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır |
|
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
5 |
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
74 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
98 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |