ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İç Mekan TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50212METOZ-IMT0183 Tasarım ve Konstrüksüyon 2 Güz 2 1 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi CEREN KAHRAMAN BEREKET
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin tasarım, mimari tasarım, iç mekan tasarımı konularda bilgilendirmek, konstrüksiyon kavramını tanıtmak. Farklı konstrüksiyon ve yapı sistemlerini anlatarak, yapı ve yapım yöntemlerinin tanıtılması. Konstrüksiyon oluşturmanın alt bileşenlerinin kavranmasını sağlamak.
Dersin İçeriği: Tarihi ve güncel mimarlık veya iç mekan tasarımlarının, mimar ve tasarımcıların bilgisi, farklı konstrüksiyon tiplerini gösteren literatür örnekleri, maket çalışmaları

Derse Özgü Kurallar

1. Dersin devam zorunluluğu bulunmaktadır. 2. Devamsızlık durumunda öğrenciler önceki konulara ve tekniklere ayak uydurmaktan sorumludurlar. 3. Teslim edilen proje, çalışma, ödevler özgün olmalı ve öğrencilerin kendileri tarafından hazırlanmalıdır. 4. Öğrenciler ödevlerini zamanında teslim etmekle yükümlüdürler.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tasarım ve Konstrüksiyon kavramlarını anlar ve içselleştirir. İki kavram arasındaki ilişkileri fark edebilir.
    2.1) Farklı yapı oluşturma yöntemlerini, malzeme ile yapı kurgusu arasındaki ilişkiyi kavrar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1)
    2.1) Tasarımda strüktürün yerini örnekler üzerinden oluşturabilir
    2.2) Araştırdığı farklı konstrüksiyon sistemleri üzerinden, malzeme-tasarım ve strüktür uyumunu oluşturarak bir tasarım yapabilir, bu tasarımı farklı temsil şekilleriyle (2 ve 3 boyutlu çizimler ve maket) anlatabilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Konstrüksiyon sistemlerinin mantığının anlaşılması amacıyla verilen temel düzeydeki bir tasarım ve üretim çalışmasını bağımsız olarak yürütebilir.
  2) Konstrüksiyon ve tasarım ilişkileri konusundaki düşüncelerini ve çeşitli çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders içeriğinin anlatılması, dersin tanıtımı
2) Temel kavramların tartışılması. Mimari nedir? Mekan nedir? Mekansal kavramların (dış mekan, iç mekan, mekan boyutları vb) tanıtılması. Strüktür ve konstrüksiyon kavramı. Yok
3) Tasarım nedir? Tasarım parametrelerinin tanıtılması: İnsan, insan boyutları, kullanım ihtiyaçları vb. Tasarım Kriterleri'nin tanıtılması: fiziksel çevre bileşenleri, kültürel çevre bileşenleri, çevre-mimari ilişkisi. Yok
4) Geleneksel strüktürlerin tanımı, örneklerle kurgunun anlatımı. Strüktür tarihi ve günümüze yansımalarının örneklerle anlatımı.
5) Tasarımda konstrüksiyon, malzeme ve teknoloji faktörleri. Fiziksel ortam ve doğal çevrenin strüktür ile ilişkisi, malzeme ve strüktür ilişkisi, yerel yapı malzemesi ve strüktür, yerel yapı malzemesi ile oluşturulan yapı örneklerinin irdelenmesi
6) Yapıyı oluştural sistemler. Yapının mekanik ve elektrik konstrüksiyonu.
7) Doğal strüktürler. Doğal strüktürlerin mekan ve mobilya tasarımı ile ilişkilendirilmesine yönelik uygulama.
8) ARA SINAV
9) MAKET _ Strüktür tipleri. Maket çalışmasına giriş.
10) MAKET yapımına devam, MAKET ve GEZİ defterleri, strüktür araştırması ÖDEV TESLİMLERİ _ Strüktür oluşturma
11) Yapı elemanlarından "duvarlar"ın tanımı, yapıdaki yeri, önemi ve görevleri. Duvarların çeşitleri ve konumlarına göre strüktürel ve konstrüktif bağlamda taşıyacağı özelliklerin anlatılması. Temel türleri. Yapının işlevi, büyüklüğü ve yapılacak yere göre temel türlerinin analizlerinin yapılması. Projeler üzerinden temel planları okuma.
12) Yapı elemanlarından ‘döşemeler’in yapıdaki yeri, görevleri ve çeşitleri hakkında bilgi verilmesi. Döşemelerin sınıflandırılmasında belirleyici kriterler. Taşıyıcılık niteliğine göre döşemeler. Malzeme, taşıyıcılık çeşitlerine göre çatıların tanıtılması.
13) ATÖLYE VEYA ŞANTİYE ZİYARETİ
14) Yapı elemanlarından merdivenler konusuna giriş. Merdivenlere ait mimari terimlerin ve merdiven tasarım kriterlerinin anlatılması. Malzeme, taşıyıcılık çeşitlerine göre merdivenlerin tanıtılması, Görseller üzerinden konunun desteklenmesi.
15) Genel Tekrar
16) FİNAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Gavin Ambrose ( 2010 ) Design Thinking, Ava, Switzerland.
2. Sylvia Leydecker (2016) Desingning Interior Architecture,
3. Hulusi Güngör (2005 ), Temel Tasarı, Esen Ofset ve Yayıncılık, istanbul.
4. Jon Allen (2012), Making Geometry, Floris Publishing.
5. Peter Rowe( 1987), Design Thinking, Massahute Institute of Technology.
6. Noktadan Mekana (2012), DEU Yayınları. 1.Sınıf Mimarı Tasarım Ders Notları.
Diğer Kaynaklar: The Universal Traveller, Don Koberg and Jim Bagnall, William Kaufmann, 1976

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 1 2 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç Mekan Tasarımı hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 4
2) Tüm dünyada gelişmekte ve değişmekte olan mekan tasarımı yaklaşımlarını takip ederek farklı tasarım bakış açılarını değerlendirir. 5
3) Teknik çizim kavramlarını kullanarak teknolojik ortamda teorik bilgilerini uygular. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Sunum / Seminer 2 4 8
Proje 0 0 0
Ödevler 2 4 8
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 64
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 4 8
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 90
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4