ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Lojistik (Uzaktan Eğitim)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50413METUZ-LOJ0031 Tedarik ve Satın Alma 1 Güz 2 0 2 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi DUYGU YAMAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Öğretim Görevlisi DUYGU YAMAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste lojistik yönetiminin dinamik fonksiyonlarından biri olan Satınalmanın kapsamlı bir anlatımının yanında uygulama esasları ve teknikleri tanıtılır. Tüm endüstrilerde satınalma departmanındaki profesyonellere satınalmanın prensiplerini öğrenmeleri için ulusal ve uluslararası bağlamda yöntem biçimleriyle bir altyapı hazırlanır. Öğrenciler satınalmanın şirket ömürlerinde ve gelişimlerindeki etkisini görerek ufuklarını geliştirir. Bu ders satınalmanın kapsamını, lojistik süreçteki yerini, pazarlık yöntemleri ve tedarikçi seçimi ile yönetimini kapsar. Öğrenciler aynı zamanda bir satınalma deparmanı yapılanması ve prosedürünün nasıl olması gerektiği, satınlma yöneticisi ve çalışanlarının hangi bilgi ve eğitime ve etik değerlere sahip olması gerektiği konularını da inceler. Öğrenciler, satınalma ile sözleşme yapma ve yönetme ilişkisini, kalite yönetiminin satınalma fonksiyonunu tamamlayıcı etkisini inceleyeceklerdir.
Dersin İçeriği: Satınalma süreci, dar bir açıdan bakıldığında bir evrak işi gibi görülse de tam tersine gerçekte kontrolü oldukça güç, geniş yelpazesi olan kompleks bir yapıdır. Elbette bu kompleks yapıya ulaşmasında, organizasyonların bu fonksiyonu algılama ve ona önem verme dereceleri büyük rol oynamaktadır. Önem büyük olduğunda yapı ve süreç daha kompleks bir yapı alacak fakat buna karşılık organizasyonun lehine olacak şekilde profesyonelleşecektir.
Bu derste öğrencilere, yukarıda bahse konu kavramların anlaşılması ve bu operasyonlarda nasıl aktif rol alınabileceği anlatılacaktır.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Fiyat analizi, sözleşme yönetimi gibi temel satınalma alanlarını ve lojistik ve tedarik zinciri gibi uzmanlık alanlarını teori ve uygulamada bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tedarik, satınalma sözleşme yönetimi ve tedarik zinciri altyapısı konusunda bakış açısı edinir
  2) Ulusal ve uluslararası satınalma çevresini ve kurallarını, kullanılan belgelerini bilir
  3) Satınalma ve sözleşme yönetiminde yetenek ve teknik bilgisini değerlendirir
  4) Önemli seviyede olacak şekilde satınalma konularındaki bilgileri takip edebilir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler güncel satın alma ilkeleriyle satın alma problemini analiz edebilirler
  2) Öğrenciler iletişim kurma becerilerinin satın alma süreçlerinde ne denli etkin bir rol oynadığını öğrenirler.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Satınalma konsepti ve satın alma önemi, yanlış ve doğru satın alım faaliyetleri ve olası sonuçları hakkında bilgi verilir.
2) Satınalma departmanının organizasyonu, geleneksel ve modern satın alma departmanları arasındaki farklılıklar ele alınır.
3) Organizasyon ve satınalmanın prensipleri Satınalma departmanı organizasyonel yapıları ile söz konusu organizasyonların nasıl oluşturulacağı hakkında bilgiler paylaşılır.
4) Tedarik lojistiği yönetimi ve satınalma Üretim faaliyetlerinin devamlılığı için satınalma öneminden bahsedilerek uygun satın alım faaliyetleri hakkında tartışmalar geçekleştirilir.
5) Müzakere ve pazarlık Satınalma faaliyetlerinin doğrudan konusu olan müzakere süreci ve müzakereci türleri hakkında bilgiler verilir. Pazarlık kavramı ele alınarak batna ve zopa kavramları işlenir.
6) Sektör temsilcisi ağırlama
7) Ara sınav
8) Satınalma sürecinin organizasyonel yapısı çerçevesinde ERP süreçleri işlenir ve doğru satın alma personelin görevlendirilmesi konusu ele alınır.
9) Satın Alma ve Sözleşme Yönetimi Satınalmada sözleşmenin öneminden bahsedilerek bir sözleşmesinin nasıl olması gerektiği hakkında örnekler verilerek konu detaylıca ele alınır.
10) Satın Alma ve Kalite Yönetimi Kalite kavramı ele alınarak bir işletme için kalite nedir, ne değildir sorusu çerçevesinde beyin fırtınası yapılır ve kalite tanımları ortaya konmaya çalışılır.
11) Tedarikçi Takip ve Değerlendirme Satınalmada kilit rol üstlenen tedarikçilerin değerlendirilme ve iş verilme süreçleri aşamalı olarak işlenir. süreç sonu tedarikçi değerlendirme ölçütleri ele alınır.
12) Tedarik Zinciri Yönetiminde Satın Alma Malın üretim için tedariğinden bitmiş bir malın nihai müşteriye ulaştırılması ve hatta tersine lojistik kavramları ele alınarak zincir boyunca satın alım faaliyetlerinin önemi üzerinde durulur
13) Konu tekrarı ve sektörde alanı ile ilgili şirket örnekleri ve analizi
14) Final sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Victor H.Pooler, David J. Pooler, Samuel D. Farney, Global Purchasing and Supply Management-Fulfill The Vision, Second Edition, Kluwer Academic Publishers

Michael Quayle, Purchasing and Supply Chain Management-Strategies and Realities, IRM Press

Christopher Barrat, Mark Whitehead, Buying for Business, Wiley
Diğer Kaynaklar: Sunumlar- Presentations
Halim Yurdakul,Satınalma Yönetimi, Süreçler ve Uygulamalar,Nobel Yayınları
Murat Erdal Satınalma ve Tedarik Zinciri Yönetimi,Beta Yayınları

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Lojistik yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. 5
2) Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlar. 5
3) Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. 4

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 70
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 120
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5