Dersin Amacı: |
Bu ders ile öğrencilerin Tehlikeli Maddeleri tanımaları ve işaret ve etiketlerini öğrenmeleri, tüm taşıma modlarında ve diğer lojistik operasyonlar sırasında ne şekilde elleçleme yapmaları gerektiği konularının ayrıntılı olarak ele alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste tehlikeli maddelerin tanımı ve sınıflandırılması yapılarak öğrencilerin tehlikeli maddeleri tanımaları sağlanır. Buna bağlı olarak öğrenciler patlayıcı maddeler, gazlar, yanıcı sıvılar, yanıcı katı maddeler, oksitleyici maddeler, zehirli ve bulaşıcı maddeler, radyoaktif maddeler ve aşındırıcı maddeler konularında bilgilendirilir. Maddelerin tehlikelilik özellikleri üzerinde durularak bu maddelerin taşınması ve depolanmasında alınması gerekli önlemler belirtilir. Tehlikeli madde ile ilgili rizikoların oluşması durumunda mücadele yöntemleri ve acil ilk yardım konuları işlenir. Tehlikeli maddelerin taşınmasında uygun taşımacılık modlarının seçimi üzerinde durulur. Ayrıca tehlikeli maddeler tablo ve işaretlerinin kullanılışı, paketleme talimatları, paketleme özellikleri, işaretlenmesi, etiketlenmesi konuları üzerinde durulur ve tehlikeli maddeler için göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları kavratılır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Maddelerin Birleşmiş Milletler tarafından tanımlamasını ve risk sınıflarını bilir.
|
2) Tehlikeli Maddelerin uluslararası karayolu ile taşınmasında geçerli ADR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
3) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan tankerler ve bu tankerlerin işaretlenmesi, etiketlenmesi, levhalarının takılması ile ilgili genel bilgi sahibi olur.
|
4) Tehlikeli Madde Taşımacılığında tarafların sorumlulukları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Maddeleri tanımlar.
|
2) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
|
3) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
|
4) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
5) Tehlikeli Maddelerin uluslararası demiryolu ile taşınmasında geçerli RID kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
6) Tehlikeli Maddelerin uluslararası denizyolu ile taşınmasında geçerli IMDG kodları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması |
-
|
|
2) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığına Giriş
Taşımacılıkta Tehlikeli Maddelerin Tanımlanması
Tehlikeli Madde Taşıma Modları |
-
|
|
3) |
Tehlikeli Maddelerin Sınıflandırılması |
-
|
|
4) |
Tehlikeli Maddelerin Paketlenmesi |
-
|
|
5) |
Tehlikeli Maddelerin İşaretlenmesi ve Etiketlenmesi |
-
|
|
6) |
Tehlikeli Madde Taşımacılığında Kullanılan Belgeler |
-
|
|
7) |
Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile Taşınması
IATA DGR |
-
|
|
8) |
Arasınav |
-
|
|
9) |
Tehlikeli Maddelerin Demiryolu ile Taşınması
RID Kuralları |
-
|
|
10) |
Tehlikeli Maddelerin Denizyolu ile Taşınması
IMDG Kodları |
-
|
|
11) |
Tehlikeli Maddelerin Karayılu ile Taşınması
ADR Kuralları |
-
|
|
12) |
Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Taşınması
Türkiye'nin ADR'ye uyum süreci |
-
|
|
13) |
Tehlikeli Maddelerin Depolanması ve Elleçlenmesi |
-
|
|
14) |
Acil Durum Önlemleri |
-
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lojistik yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Satın alma ve tedarik süreçlerini tanımlar. |
|
|
1.2 Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler |
4 |
|
1.3 Stok yönetiminin gereklerini sıralar. |
3 |
|
1.4 Tüm taşıma tiplerinin ve intermodal taşımacılığın operasyonel süreçlerini anlatır. |
5 |
|
1.5 Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
2 |
|
1.6 Lojistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
5 |
|
1.7 Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini açıklar. |
5 |
|
|
|
2) |
Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlar. |
5 |
|
2.1 Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını listeler. |
|
|
2.2 Tedarik zincirinde bilgi paylaşımının ve güvenin önemini değerlendirir. |
|
|
2.3 Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirir. |
5 |
|
2.4 Sürdürülebilir tedarik zinciri yönetimini açıklar. |
|
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
|
|
|
3.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.2 Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini anlatır. |
|
|
3.3 Gümrük işlemleri ile ilgili temel bilgileri hatırlar. |
|
|
3.4 Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklar. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
3 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
|
4 |
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
1 |
6 |
6 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
48 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
17 |
17 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
29 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
77 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |