Dersin Amacı: |
Dersin amacı; Tehlikeli maddelerin yolcu beraberinde taşınmasında; kabin personelinin eğitilmesiyle, kuralların doğru uygulanmasını sağlayarak uçuş emniyetinin oluşturulmasıdır |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi,Tehlikeli madde kurallarının uygulanması,Tehlikeli madde tanımı,Genel taşıma gereklilikleri,Tehlikeli madde taşımacılığının sorumlulukları,Göndericinin sorumlulukları,Taşıyıcının sorumlulukları,Tehlikeli madde limitleri,Havayolu ile taşınması yasak olan tehlikeli maddeler,Gizli tehlikeli maddeler,Yolcu ve ekip beraberinde taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler,Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması,Taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler,Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler,İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler,Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler,SHGM Sıvı Kısıtlamaları,Tehlikeli madde sınıfları,Patlayıcılar, Gazlar,Yanıcı sıvılar,Yanıcı katılar,Oksitleyiciler ve Organik peroksitler,Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler,Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler,Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu konularını içerir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli madde tanımını ve hava taşımacılığında uygulanan kuralları öğrenir.
|
2) Tehlikeli madde taşımacılığında sorumluluğu olan tarafları öğrenir.
|
3) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
|
4) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
|
5) Tehlikeli madde sınıflarını öğrenir.
|
6) Tehlikeli madde etiket ve işaretlemesini öğrenir.
|
7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli maddelerin hava yollarında taşınmasıyla ilgili olan kuralları öğrenir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
|
2) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
|
3) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
|
4) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
|
5) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
6) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
|
7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
|
|
|
1) |
Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi, tanımı ve yasal dayanakları. Tehlikeli madde kurallarının uygulanması.
|
Ders notu,Video
|
|
2) |
Genel taşıma gereklilikleri, eğitim gereklilikleri. Tehlikeli madde taşımacılığının
sorumlulukları, göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları. Tehlikeli maddeler güvenlik eğitimi ve yolcunun bilgilendirilmesi.
|
Ders notu,Video
|
|
3) |
Uygulamadaki ICAO teknik talimatları gereğince tehlikeli maddeler, tehlikeli madde limitleri. Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması.
|
Ders notu,Video
|
|
4) |
Havayolu ile taşınabilen tehlikeli maddeler ve taşınması yasak olan tehlikeli maddeler. |
Ders notu,Video
|
|
5) |
Gizli tehlikeli maddelerin tanımlanması, İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler,
Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler, Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler. |
Ders notu, Video
|
|
6) |
Yolcu bagajında taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler, taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler. Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. |
Ders notu,Video
|
|
7) |
Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu.
|
Ders notu, Video
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. |
Ders notu, Video
|
|
10) |
Tehlikeli maddelerin sınıflandırılması. |
Ders notu,Video
|
|
11) |
Zehirli ve bulaşıcı maddeler,Radyoaktif maddeler,
|
Ders notu,Video
|
|
11) |
Patlayıcılar, Gazlar, Yanıcı sıvılar, Yanıcı katılar, Oksitleyiciler ve Organik peroksitler, Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler, Aşındırıcılar, Çeşitli tehlikeli maddeler, |
|
|
12) |
Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler |
Ders notu,Video
|
|
12) |
Tehlikeli maddelerin işaretlenmesi kuralları. |
|
|
13) |
Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu |
Ders notu,Video
|
|
13) |
Etiketleme: risk (hazard) etiketleri ve taşıma (handling) etiketleri.
|
|
|
14) |
Kabinde tehlikeli madde olduğunda uygulanacak usul ve yöntemler |
Ders notu,Video
|
|
14) |
Özel yüklerin bildirimi NOTOC (Special Load Notification to Captain), özel yüklerin ekibe bildirilmesi.
Kabin ekibi için tehlikeli madde acil durum uygulama usulleri, tehlikeli madde kaza ve olayların raporlanması. SHGM Sıvı Kısıtlamaları
|
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Planlı ve disiplinli çalışabilme, zaman yönetimi, problem çözme ve proaktif düşünme ve davranma becerisine sahip olarak, takım çalışması empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olarak farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışabilme ve onları yönetebilme. |
|
1) |
Yolcu taşımacılığı yapan hava araçlarında gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerini uygulayarak yolcu konforunu sağlayabilme. Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dahil temel ve kuramsal konularla ilgili bilgileri açıklayarak uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgileri tanımlayabilme. |
|
2) |
Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinerek , görev sorumluluk olarak görev ve sorumluluklara ekip çalışma beceresine sahip olabilme . |
|
3) |
Havaalanındaki yer hizmetleri operasyonları hakkında genel bilgilere sahip olabilme. Check - in boarding işlemlerine yapabilme . |
2 |
4) |
Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurabilme. Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme , havacılık alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip edebilme . |
|
5) |
Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanabilme, bireysel veya ekip üyesi olarak girişimcilik becerisi gösterebilme . |
|
6) |
Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek, yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirebilme ve yolcu hizmetleri süreçlerini baştan sona anlayabilme ve havalimanında ve uçak içinde uygulayabilme . |
|
7) |
Yolcu ilişkileri ve iletişim alanlarlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanıma sahip olabilme. |
|
8) |
Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik edebilme. |
|
9) |
Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarabilme. |
|
10) |
Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilirken, meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
11) |
Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanabilme. |
|
12) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılarak ve bunları destekleyebilme. |
|
13) |
Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygulayabilme. |
|
14) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahipken; kültürel farklılıklara saygılı olabilme. |
|
15) |
Sivil havacılık alanında ulusal ve uluslararası otoriteler ve regulasyonlar hakkında bilgi sahibi olabilme . |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14 |
1 |
14 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
12 |
12 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
54 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
23 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
77 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |