DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
51041METOZ-SHK0011 Tehlikeli Maddeler 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi ARZU ÖZÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:









Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; Tehlikeli maddelerin yolcu beraberinde taşınmasında; kabin personelinin eğitilmesiyle, kuralların doğru uygulanmasını sağlayarak uçuş emniyetinin oluşturulmasıdır
Dersin İçeriği: Bu ders; Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi,Tehlikeli madde kurallarının uygulanması,Tehlikeli madde tanımı,Genel taşıma gereklilikleri,Tehlikeli madde taşımacılığının sorumlulukları,Göndericinin sorumlulukları,Taşıyıcının sorumlulukları,Tehlikeli madde limitleri,Havayolu ile taşınması yasak olan tehlikeli maddeler,Gizli tehlikeli maddeler,Yolcu ve ekip beraberinde taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler,Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması,Taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler,Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler,İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler,Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler,SHGM Sıvı Kısıtlamaları,Tehlikeli madde sınıfları,Patlayıcılar, Gazlar,Yanıcı sıvılar,Yanıcı katılar,Oksitleyiciler ve Organik peroksitler,Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler,Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler,Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu konularını içerir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tehlikeli madde tanımını ve hava taşımacılığında uygulanan kuralları öğrenir.
  2) Tehlikeli madde taşımacılığında sorumluluğu olan tarafları öğrenir.
  3) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
  4) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
  5) Tehlikeli madde sınıflarını öğrenir.
  6) Tehlikeli madde etiket ve işaretlemesini öğrenir.
  7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tehlikeli maddelerin hava yollarında taşınmasıyla ilgili olan kuralları öğrenir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tehlikeli Madde Taşımacılığında kullanılan belgeleri tanır.
  2) Tehlikeli maddelerin yükleme, tahliye ve istifleme koşullarını taşıma modlarına göre açıklar.
  3) Tehlikeli Madde taşınan paketlerin üzerlerinde bulunan işaretlemeler ve etiketlemeleri tanır ve tanımlar.
  4) Havayolu taşımacılığında kısıtlanan ve yasaklanan tehlikeli maddeleri öğrenir.
  5) Tehlikeli Maddelerin uluslararası havayolu ile taşınmasında geçerli IATA DGR kuralları hakkında genel bilgi sahibi olur.
  6) SHGM’’nin hava ulaşımındaki sıvı kısıtlamalarını öğrenir.
  7) Tehlikeli maddelerle ilgili acil durumlara karşı uygulanacak usuller, konularında teorik bilgilerini ve uygulama becerilerini geliştirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1)
1) Tehlikeli madde kurallarının genel felsefesi, tanımı ve yasal dayanakları. Tehlikeli madde kurallarının uygulanması. Ders notu,Video
2) Genel taşıma gereklilikleri, eğitim gereklilikleri. Tehlikeli madde taşımacılığının sorumlulukları, göndericinin ve taşıyıcının sorumlulukları. Tehlikeli maddeler güvenlik eğitimi ve yolcunun bilgilendirilmesi. Ders notu,Video
3) Uygulamadaki ICAO teknik talimatları gereğince tehlikeli maddeler, tehlikeli madde limitleri. Hava postasında tehlikeli maddelerin taşınması. Ders notu,Video
4) Havayolu ile taşınabilen tehlikeli maddeler ve taşınması yasak olan tehlikeli maddeler. Ders notu,Video
5) Gizli tehlikeli maddelerin tanımlanması, İstisnai miktardaki tehlikeli maddeler, Sınırlandırılmış miktarda tehlikeli maddeler, Hava kargosu olarak izin verilen tehlikeli maddeler. Ders notu, Video
6) Yolcu bagajında taşınmasına izin verilen tehlikeli maddeler, taşıyıcı mülkiyetindeki tehlikeli maddeler. Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. Ders notu,Video
7) Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. Ders notu, Video
8) ARA SINAV
9) Yolcu ve ekip beraberindeki tehlikeli maddeler, 2.3.A tablosu. Ders notu, Video
10) Tehlikeli maddelerin sınıflandırılması. Ders notu,Video
11) Zehirli ve bulaşıcı maddeler,Radyoaktif maddeler, Ders notu,Video
11) Patlayıcılar, Gazlar, Yanıcı sıvılar, Yanıcı katılar, Oksitleyiciler ve Organik peroksitler, Zehirli ve bulaşıcı maddeler Radyoaktif maddeler, Aşındırıcılar, Çeşitli tehlikeli maddeler,
12) Aşındırıcılar,Çeşitli tehlikeli maddeler Ders notu,Video
12) Tehlikeli maddelerin işaretlenmesi kuralları.
13) Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi ve işaretlemesi,Notoc formu Ders notu,Video
13) Etiketleme: risk (hazard) etiketleri ve taşıma (handling) etiketleri.
14) Kabinde tehlikeli madde olduğunda uygulanacak usul ve yöntemler Ders notu,Video
14) Özel yüklerin bildirimi NOTOC (Special Load Notification to Captain), özel yüklerin ekibe bildirilmesi. Kabin ekibi için tehlikeli madde acil durum uygulama usulleri, tehlikeli madde kaza ve olayların raporlanması. SHGM Sıvı Kısıtlamaları
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: IATA Dangerous Goods Regulations,
Diğer Kaynaklar: UN Orange Book
IATA Dangerous Goods Regulations
Ders notları - Lecturer Notes
Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği, Ömer Faruk Görçün, Murat Erdal, Beta Yayınları
Annex 18

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Planlı ve disiplinli çalışabilme, zaman yönetimi, problem çözme ve proaktif düşünme ve davranma becerisine sahip olarak, takım çalışması empati kurma ve dinleme becerilerine sahip olarak farklı kültür ve eğitim seviyelerine sahip bireylerle çalışabilme ve onları yönetebilme.
1) Yolcu taşımacılığı yapan hava araçlarında gerekli emniyet ve güvenlik önlemlerini uygulayarak yolcu konforunu sağlayabilme. Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dahil temel ve kuramsal konularla ilgili bilgileri açıklayarak uçaklar ve hava araçları hakkında temel bilgileri tanımlayabilme.
2) Sivil Havacılık Ulaştırma İşletmeciliği, Kabin Hizmetleri ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanma yeteneği edinerek , görev sorumluluk olarak görev ve sorumluluklara ekip çalışma beceresine sahip olabilme .
3) Havaalanındaki yer hizmetleri operasyonları hakkında genel bilgilere sahip olabilme. Check - in boarding işlemlerine yapabilme . 2
4) Havacılık sektörü içerisinde uzman olan ve olmayan kişilerle etkin iletişim kurabilme. Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme , havacılık alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip edebilme .
5) Sivil Havacılık dünyasında bulunan işletmelerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanabilme, bireysel veya ekip üyesi olarak girişimcilik becerisi gösterebilme .
6) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek, yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirebilme ve yolcu hizmetleri süreçlerini baştan sona anlayabilme ve havalimanında ve uçak içinde uygulayabilme .
7) Yolcu ilişkileri ve iletişim alanlarlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanıma sahip olabilme.
8) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik edebilme.
9) Havacılık alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarabilme.
10) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilirken, meslektaşları ile iletişim kurabilme.
11) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanabilme.
12) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılarak ve bunları destekleyebilme.
13) Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygulayabilme.
14) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahipken; kültürel farklılıklara saygılı olabilme.
15) Sivil havacılık alanında ulusal ve uluslararası otoriteler ve regulasyonlar hakkında bilgi sahibi olabilme .

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 12 12
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 54
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 23
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3