Dersin Amacı: |
Ders; öğrenimleri sırasında ve mesleki yaşamlarında bilmeleri ve kullanmaları gereken çizim standartlarını ve tekniklerini öğreterek öğrencilerin bu konulardaki becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin geometrik şekilleri, plan, görünüş, kesit ve perspektifleri çizme, ölçülendirme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Çizim alet ve malzemelerinin özellik ve kullanım yerleri. Standart yazı, yazı çeşitleri, yazı uygulamaları, standart çizgi, çizgi çeşitleri ve kullanıldığı yerler, çizim kuralları, çizgi uygulamalar. Geometrik şekiller, kare, dikdörtgen, üçgen, daire, çokgen, açı ve yay çizimleri. Ölçek ve ölçülendirmeler. Plan, kesit ve görünüş kavramları, bunların cisim ve binalara uygulanması. Perspektif ve çeşitleri, kullanıldığı yerler, perspektif uygulamaları. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Teknik Resmin mühendislikteki önemini kavrar.
|
2) Standartların önemini kavrar
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Temel çizimleri yapma becerisi kazanır
|
2) Teknik Resim okuyabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Üç boyutlu düşünebilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Teknik resime giriş, kapsam, çizim aletlerinin, resim kağıtlarının tanıtılması |
|
|
2) |
Çizgi tipleri, ölçek kavramı.
Uygulama: çizgi çalışması
Ödev: çizgi çalışması
|
|
|
3) |
Doğrular ve açılar ile ilgili geometrik çizimler.
Uygulama: Bir doğru parçasını ikiye bölmek, Doğrunun üzerindeki bir noktadan dikme çıkmak, Doğruya dışındaki bir noktadan dikme inmek, Doğrunun ucundaki bir A noktasından dikme çıkmak
|
|
|
4) |
Doğrular ve açılar ile ilgili geometrik çizimler.
Uygulama: Doğru parçasını istenilen sayıda eşit parçalara bölmek, Herhangi bir açıyı ikiye bölmek, Pergel ile 30° ve 60°lik açı çizmek, Bir açının bir yerden bir yere taşınması, Pergel yardımı ile dik açı (90°) ve geniş açı (120°) çizmek
|
|
|
5) |
Çokgenlerin çizimi
Uygulama: Daire içine üçgen, dörtgen, beşgen ve altıgen çizimi, Genel metot ile çokgen çizimi
|
|
|
6) |
Çember ve teget doğrularla ilgili çizimler
Uygulama: İki daireye dıştan ortak teğet çizmek, iki daireye içten ortak teğet çizmek, iki daireyi, R yayı ile içten birleştirmek, iki daireyi R yayı ile dıştan birleştirmek, Daireye dışındaki bir noktadan teğet çizmek.
Elips ve Oval Çizimleri
Uygulama: Çemberler yardımı ile elips çizimi, Dikdörtgen yardımı ile elips çizimi, Çemberler yardımı ile oval çizimi, Büyük ve küçük çap yardımı ile oval çizimi,
Ödev: Evolvent eğrisi çizimi, Spiral çizimi, Paralelkenar metodu ile parabol çizimi
|
|
|
7) |
İz düşüm kavramının ve düzlemlerinin tanımı ve ceşitleri, Görünüşün tanımı ve çeşitleri
Uygulama: Nokta, doğru parçası ve düzlemlerin iz düşümlerinin çizimi
|
|
|
8) |
VİZE Haftası |
|
|
9) |
Görünüş çıkarmanın kuralları
Uygulama: Eksik verilen görünüşlerin tamamlanması
Ödev: Eksik verilen görünüşlerin tamamlanması
|
|
|
10) |
Kesit almanın tanımı. Kesit görünüş çeşitleri.
Uygulama: Perpektifi ve görünüşleri verilen cismlerin kesitini almak.
Ödev: Perpektifi ve görünüşleri verilen cismlerin kesitini almak.
|
|
|
11) |
Perspektif resimlerden görünüş çıkarma.
Uygulama: Perpektifi verilen cisimlerin görünüşlerini çizmek
Ödev: Perpektifi verilen cisimlerin görünüşlerini çizmek
|
|
|
12) |
Mimari projelerde boyutlandırma |
|
|
13) |
Mimari projelerde yapı elemanları gösterimi ve çizim uygulamaları |
|
|
14) |
Ödev |
|
|
15) |
Ödev |
|
|
16) |
Final |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Şahinler, O. ,Kızıl, F. , 2013, Mimarlıkta Teknik Resim, Yem Yayınları,
Karagöz, Y. Servet Kitabevi , 1998,
Uygulamalı Teknik Çizim, Barış Yayınları, Fakülteler Kitabevi, İzmir
|
Diğer Kaynaklar: |
“Neufert”,, Ernst Neufert, Wiley-Blackwell,
“Metric Handbook; Planning and Design Data”, David Littlefield, Architectural Press
Ertekin, C. , Alta, D. , Külcü, R. , Özmerzi, A. , Teknik Resim, Elif Yayınevi
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Mimari Restorasyon hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon süreçlerini tanımlar |
3 |
|
1.2 Geleneksel ve modern yapı malzemeleri hakkında bilgi sahibidir |
2 |
|
1.3 Geleneksel Yapı Sistemlerini tanır |
1 |
|
1.4 İlgili Bilgisayar destekli çizim yazılımlarını kullanır |
2 |
|
1.5 Keşif, metraj ve maliyet analizi konularını bilir. |
|
|
|
|
2) |
Teorik olarak öğrendiği Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon proje ve raporlarını hazırlama konusunda yetkinleşmek amacıyla bir proje alanında örnek uygulamalar yapar. |
4 |
|
2.1 Yerinde ölçü alarak Rölöve çizimlerini hazırlar |
4 |
|
2.2 Araştırma ve analiz yaparak Restitüsyon proje setini ve raporunu hazırlar |
2 |
|
2.3 Proje tasarım kriterlerini oluşturur ve Restorasyon ilkelerine uygun olarak Restorasyon projelerini kazırlar |
|
|
|
|
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
2 |
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
2 |
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır |
2 |
|
4.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
1 |
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
2 |
2 |
4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
18 |
1 |
18 |
Sunum / Seminer |
2 |
4 |
8 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
3 |
6 |
18 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
90 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
26 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
116 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |