Dersin Amacı: |
Sağlık teknikerlerinin ilk yardım kapsamında karşılaşabilecekleri yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda müdahale edebilme becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
İlk yardımın tanımı ve KBK kuralı, İlk yardımın hedefleri, İlk yardımın ABC kuralı ve Temel Yaşam Desteği, Hava yoluna kaçan yabancı cisimlerin çıkarılması, Kanama türleri ve kanamaların durdurulması,Turnike uygulama, Bilinç bozukluklarında, şok ve bayılmalarda ilk yardım, Yaralanma türleri ve bölgesel yaralanmalar, Omurga yaralanmaları, Kırık çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, Yanık türleri ve ilk yardım, Zehirlenme çeşitleri ve ilk yardım, Sıcak çarpması ve donmalarda ilk yardım, Hasta ve yaralı taşıma şekilleri |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1 Temel mesleki bilgilere sahip olur.
2 Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
3 Bireysel ve Örgütsel iletişim ilkelerini bilir.
4 Kalitenin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
5 Acil durumlarda hasta değerlendirme; birincil ve ikincil muayene prensiplerini bilir.
6 Hasta taşıma yöntemlerini bilir.
7 Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir.
8 Acil aracın mekanik ve teknik donanımı ile ilgili bilgi sahibidir.
9 İnsan anatomisi, fizyolojisi, patoloji alanlarında temel bilgilere sahiptir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) 1 Acil araç kullanımı bilgi ve becerisine sahip olmak
2 Defibrilasyon ve kardiyoversiyon yapabilme becerisine sahip olmak
3 Kanama kontrolu yapabilmek
4 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
2 Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
3 Hastane öncesi acil bakımda kullanılan ilaç ve sıvıları bilir ve uygulama becerisine sahiptir
4 Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme
5 Olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
|
2) ktüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik olarak ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir
2 Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahip olur.
|
3) Ani hastalanma veya yaralanma durumlarında olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
2 Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir.
3 Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular.
4 Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
|
4) Entellek1 Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme
2 Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.
3 Hasta, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
4 Acil yardım durumunda hem hastayı hem de kendisini psikolojik ve sosyal açıdan korumak için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
1) İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
2) |
2) Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
3) |
3) Hastanın Birinci Değerlendirmesi, Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi, İlk Yardımın ABC Kuralı |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
4) |
4) Hasta/Yaralının İkinci Değerlendirmesi |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
5) |
5) Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
6) |
6) Çocuklarda Temel Yaşam Desteği |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
7) |
7) Bebeklerde Temel Yaşam Desteği |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
9) Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
10) |
10) Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması, Şok çeşitleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
11) |
11) Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
12) |
12) Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
13) |
13) Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
14) |
14) Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
15) |
FİNAL |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sosyal hizmet uygulama alanları ve sosyal hizmet kuramı hakkındaki bilgileri açıklar. |
|
|
1.1 Sosyal politika ve planlama hakkındaki bilgileri açıklar. |
|
|
1.2 Sosyal hizmet kuruluşlarında yönetimi tanımlar. |
|
|
1.3 İnsan davranışı ve sosyal çevre hakkındaki bilgileri açıklar. |
|
|
1.4 Sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji alanlarında sosyal hizmet uygulamasına yönelik disiplinler arası bilgiyi açıklar.
|
|
|
1.5 Sosyal Hizmet mevzuatı ve temel hukuk alanlarındaki bilgileri açıklar. |
|
|
|
|
2) |
Dünya ve Türkiye´' deki risk gruplarını tanımlar. |
|
|
2.1 Risk gruplarının (çocuk, yaşlı, özürlü, aile, kadın, grup) sebepleri konusunda bilgileri açıklar. |
|
|
2.2 Aile, kadın, çocuk, genç, özürlü, yaşlı ve ailelerine danışmanlık yapabilme becerisini açıklar. |
|
|
2.3 Kamu hukuk mevzuatına, mesleki yönetmelik ve mevzuata hakim, gerektiğinde mevzuatı yorumlar ve uygulamaya aktarır |
|
|
2.4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini açıklar. |
|
3) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
3.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
3.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
3.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
3.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
4) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır |
|
|
4.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
4.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır |
|
|
4.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
4.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
4.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
|
4.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
4.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
3 |
3 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
3 |
3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
34 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
14 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
48 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
2 |