Dersin Amacı: |
İç mekan tasarımlarında mevcut mekanların tanımlanması, tasarımın programlanması, tasarımla ilgili araştırma ve çalışma yöntemlerinin incelenmesi, tasarıma veri oluşturacak öğelerin araştırılması ve bu çalışmalar sonucunda elde edilecek verilerin mekan üzerinde irdelenerek tasarıma ilişkin temel değerlerin oluşturulması. Mekânın tanımı, iç mimaride mekân kavramı, mekânın oluşum öğeleri, insan eylemleri, eylem alanları, mekânda örgütlenme ilkeleri: tasarımın tanımı, tasarım öğeleri,tasarım yöntemleri: algı, algının tanımı, algılama süreci algı psikolojisi, tasarım yasaları, iç mimaride mekân algısı: analiz: analiz tanımı, analizin amacı, analizin yöntemleri, mekân analizi, mekanın fiziksel ve psikolojik analizi. |
Dersin İçeriği: |
Tasarım kavramının, tasarım prensip ve ilkelerinin tanıtılması konularını kapsar. Oran-orantı, ölçek, ergonomi gibi kavramlarının yapılan çalışmalarla öğrenciler tarafından kavranmasını hedefler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarım nosyonunu ve önemini kavrar
2.1) İç Mimari Tasarımına dair temel kuramsal bilgileri açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı alıştırmalar ile temel tasarım kavramlarına yaklaşmayı ve bu kavramlar üzerine düşünmeyi geliştirir.
|
2) Uygulamalar yaparak farklı tasarım yaklaşımlarını deneyimler
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders içeriğinin açıklanması |
|
|
1) |
Ders içeriğinin açıklanması ve öğrencinin dış dünya algısı ile ilgili alıştırma |
|
|
2) |
Neden tasarlıyoruz? / Barınak ihtiyacı doğrultusunda Tasarım ve Yaratıcılıktan günümüze |
Çizim aletleri, Soyut düşünceleri kağıda aktarabilme
|
|
3) |
Tasarım süreci , temel tasarım kavramları ve prensipleri
Nokta ve Çizgi, Doluluk ve Boşluk, Soyut Düşünce
|
Soyut düşünceleri kağıda aktarabilme
|
Soyut düşünceleri kağıda aktarabilme |
4) |
Tasarım ilkesi olarak kompozisyonda 'Birlik ve Denge' |
Soyut düşünceleri kağıda aktarabilme
|
|
5) |
Tasarım ilkelerinden armoni ve kontrast |
Soyut düşüncelerin kağıda aktarılması
|
|
6) |
Mekan, Form ve Strüktür |
Soyut düşünceleri kağıda aktarabilme
|
Soyut düşüncreleri, kavramları somut modellere dönüştürme |
7) |
Denge ve birlik kavramlarının üç Boyutlu yorumlanması |
|
Soyut düşüncelerin makete aktarılması |
8) |
Ara Sınav |
|
Öğrencilerin soyut düşünce ve kavramları kendi projelerinde yorumlayabilmesi |
9) |
Hacim, geçirgenlik, doluluk-boşluk, motiflerin tekrarıyla oluşan ritimle 3 boyutlu alıştırma. |
|
|
10) |
Hacim, geçirgenlik, doluluk-boşluk, motiflerin tekrarıyla oluşan ritimle 3 boyutlu alıştırma. |
|
|
11) |
Hacim, geçirgenlik, doluluk-boşluk, motiflerin tekrarıyla oluşan ritimle 3 boyutlu alıştırma. |
|
|
12) |
Final konusunun öğrencilerle paylaşılması:
Uzayda serbest salınan 3 boyutlu bir hacimin farklı ışıklılık durumlarıyla kendi içinde bölünmesine ve hacimler tariflemesine dayanan bir küp |
|
|
13) |
Final konusunun öğrencilerle paylaşılması:
Uzayda serbest salınan 3 boyutlu bir hacimin farklı ışıklılık durumlarıyla kendi içinde bölünmesine ve hacimler tariflemesine dayanan bir küp |
|
|
14) |
Final konusunun öğrencilerle paylaşılması:
Uzayda serbest salınan 3 boyutlu bir hacimin farklı ışıklılık durumlarıyla kendi içinde bölünmesine ve hacimler tariflemesine dayanan bir küp |
|
|
16) |
Final |
|
Öğrencilerin soyut düşünce ve kavramları kendi projelerinde yorumlayabilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Gavin Ambrose ( 2010 ) Design Thinking, Ava, Switzerland.
2. Sylvia Leydecker (2016) Desingning Interior Architecture,
3. Hulusi Güngör (2005 ), Temel Tasarı, Esen Ofset ve Yayıncılık, istanbul.
4. Jon Allen (2012), Making Geometry, Floris Publishing.
5. Peter Rowe( 1987), Design Thinking, Massahute Institute of Technology.
6. Noktadan Mekana (2012), DEU Yayınları. 1.Sınıf Mimarı Tasarım Ders Notları.
|
Diğer Kaynaklar: |
The Universal Traveller, Don Koberg and Jim Bagnall, William Kaufmann, 1976
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç Mekan Tasarımı hakkında temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
4 |
|
1.1 Tasarımlarını sunum tekniklerini etkin bir şekilde kullanarak anlatır. |
4 |
|
1.2 Temel tasarım kavramlarını yorumlar. |
5 |
|
1.3 Malzeme bilgisi ve maliyet analizi konularında bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
2) |
Tüm dünyada gelişmekte ve değişmekte olan mekan tasarımı yaklaşımlarını takip ederek farklı tasarım bakış açılarını değerlendirir. |
2 |
|
2.1 Mobilya tasarımı ve konstrüksiyon sistemleri konularındaki teorik bilgilerini uygular. |
2 |
|
2.2 Aydınlatma tekniklerinin iç mekan tasarımındaki önemini açıklar. |
|
3) |
Teknik çizim kavramlarını kullanarak teknolojik ortamda teorik bilgilerini uygular. |
2 |
|
3.1 Teknik çizim kuralları ile tasarımlarını anlatır. |
2 |
|
3.2 İç mekan tasarımlarını bilgisayarlı ortamda geliştirerek tasarım sürecini etkin şekilde yönetir. |
1 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.2 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.4 Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.5 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.6 Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.7 Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.9 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
5.10 Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.11 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.12 Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.13 Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. |
|
|
5.14 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
2 |
2 |
4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
11 |
1 |
11 |
Sunum / Seminer |
1 |
4 |
4 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
51 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
26 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
77 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |