Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; öğrencilere depo ve stok yönetimi hakkında bilgi vermektir. Bu derste öğrencilere; depolama, sipariş yönetimi, paketleme, fiziksel yer analizi ve sınıflandırmaları, elleçleme, stok ve stok yönetim teknikleri öğretilerek tedarik zinciri yönetiminin bu önemli süreci, lojistik bölümü öğrencilerine verilerek lojistiğin bütünlüğünü sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersi alan öğrenciler öncelikle; depo içerisinde ürün akış süreçlerini, sevkiyatı, depo ekipman ve teçhizatlarını, ürün istiflemesini ve cross-dock operasyonlarını öğrenirler.
Stok, yalnızca miktar veya hacim yönünden önemli olmayıp, ifade ettiği parasal değer olarak firmanın aktiflerinde yer alan ve maliyet üreten varlıklardır. Bu özelliği nedeni ile de planlanan seviyede tutulması için sürekli kontrol edilmesi, başarılı bir yönetimle doğru malların doğru zamanda ve yerde stokta bulunmasını sağlamak gerekir.Bu derste öğrencilere, yukarıda bahsedilen envanterin anlaşılması ve yönetimi anlatılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenciler, depo içerisinde gerçekleşen operasyonları tanımlar, kavrar ve açıklar.
|
2) Bu dersi alan öğrenciler, depo muhafaza sistemlerini tanımlar, kavrar ve açıklar.
|
3) Bu dersi alan öğrenciler sipariş yönetimi süreçlerini ve prensiplerini tanımlar, kavrar ve açıklar.
|
4) Bu dersi alan öğrenciler depo içerisinde kullanılan ekipman ve teçhizatları avantaj ve dezavantajlarıyla beraber öğrenir.
|
5) Bu dersi alan öğrenciler depo aktiviteler için performans değerlendirmesi yapabilirler.
|
6) Bu dersi alan öğrenciler depolama konusunda mevcut ve ileriki bilgisayar teknolojileri hakkında bilgi edinirler.
|
7) Bu dersi alan öğrenciler, bir işletme için stok tutmanın getireceği faydaları ve zararları bilir.
|
8) Bu dersi alan öğrenciler, genel stok konumlandırma sistemlerini bilir.
|
9) Bu dersi alan öğrenciler, stok kontrol yöntemlerini bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bu dersi alan öğrenciler, ekonomik sipariş miktarı yönteminin bilir ve uygular.
|
2) Bu dersi alan öğrenciler, MRP sistemini bilir ve uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler güncel envanter kontrol yöntemlerini öğrenmiş olurlar
|
2) Öğrenciler güncel üretim sistemleri hakkında araştırma yapabilirler
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Warehouse Distribution and Operations Handbook, David Mulcahy, McGraw-Hill, Inc., New York, NY 10020 ISBN: 0-07-044002-6
The Warehouse Management Handbook, James A. Tompkins, Jerry D. Smith
Tompkins Press, 1998.
Depolama ve Depo Yönetimi, A. Zafer Acar, Emre Çakmak, Nobel Akademik Yayıncılık, 2. Baskı. 2013
“Essentials of Inventory Management” , Max Müller
“Global Logistics Management” , Competitive Advantage for the 21st Century, Kent N. Gourdin
“Inventory Control and Management” , Donald Waters
|
Diğer Kaynaklar: |
Tedarik Zinciri ve Lojistik Yönetimi, Erdal Nebol, Tanyeri Uslu, Ezgi Uzel, Beta Yayınları, 3. Baskı, 2013.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Lojistik yönetimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. |
3 |
|
1.1 Satın alma ve tedarik süreçlerini tanımlar. |
3 |
|
1.2 Depo iş süreçlerini, sipariş yönetimini, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme işlemlerini listeler |
5 |
|
1.3 Stok yönetiminin gereklerini sıralar. |
5 |
|
1.4 Tüm taşıma tiplerinin ve intermodal taşımacılığın operasyonel süreçlerini anlatır. |
|
|
1.5 Lojistik yönetiminin gerektirdiği güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde eşleştirir. |
3 |
|
1.6 Lojistik alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. |
3 |
|
1.7 Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini açıklar. |
5 |
|
|
|
2) |
Tedarik zinciri yönetim felsefesini yorumlar. |
3 |
|
2.1 Tedarik zinciri boyunca yer alan tüm tarafların görev ve sorumluluklarını listeler. |
|
|
2.2 Tedarik zincirinde bilgi paylaşımının ve güvenin önemini değerlendirir. |
3 |
|
2.3 Tedarik zinciri yönetimi içindeki tüm lojistik faaliyetlerini birbiri ile ilişkilendirir. |
4 |
|
2.4 Sürdürülebilir tedarik zinciri yönetimini açıklar. |
|
3) |
Ulusal ve uluslararası işletme ve ticaretin gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar.
|
3 |
|
3.1 Ülke ve dünya ekonomisi hakkındaki bilgileri yorumlar. |
|
|
3.2 Temel işletme fonksiyonlarını ve işletme süreçlerini anlatır. |
3 |
|
3.3 Gümrük işlemleri ile ilgili temel bilgileri hatırlar. |
|
|
3.4 Dış ticaret ile ilgili süreçlerini (teslim ve ödeme şekilleri vs.) açıklar. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
|
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.3 Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
5.4 Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
|
|
|
5.5 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.6 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
|
|
5.7 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.8 Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
|
5.9 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
20 |
40 |
Ara Sınavlar |
1 |
16 |
16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
60 |
60 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
116 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
158 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
7 |