ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60312MEEOZ-POL0073 Comparative Politics 2 Güz 3 0 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi PINAR SAYAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi PINAR SAYAN
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Karşılaştırmalı Siyaset alanının doğası ve yöntemlerini ve farklı türdeki rejim, kurum, aktör ve süreçlerin nasıl ortaya çıktığını açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, Karşılaştırmalı Siyaset alanının tarihsel arkaplanı ve yöntemleri; devletlerin ortaya çıkışı; rejim türleri; rejimler arası geçişler; yasama, yürütme ve yargı kurumları; siyasi aktörler ve süreçler karşılaştırmalı olarak, somut vakalar çerçevesinde işlenecektir.

Derse Özgü Kurallar

Öğrencilerin her derse gerekli okumaları yaparak gelmesi beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Karşılaştırmalı yöntemleri ve neden kullanıldıklarını anlar.
  2) Karşılaştırmalı Siyaset alanındaki güncel tartışmaları tanımlayabilir.
  3) Karşılaştırmalı Siyaset alanındaki başlıca veritabanlarını tespit edebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı siyasi sistemlerin, siyaset üzerindeki etkisini analiz edebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Rapor yazabilir.
  2) Farklı siyasi sistemleri somut örnekler üzerinden karşılaştırabilir.
  3) Karşılaştırmalı Siyaset alanındaki başlıca veritabanlarını kullanabilir.
  4) Araştırmasını sunabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 1-8. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 7-29. Hatipoğlu, E. M. (2018). “Karşılaştırmalı Siyasette Yöntem” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 26-46. Sayarı, S. (2020). “Karşılaştırmalı Siyaset”. Küresel Çalışmalar. https://kureselcalismalar.com/karsilastirmali-siyaset/ Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (2018). “Karşılaştırmalı Siyaset Alanının Gelişimi” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 6-24.
2) Devlet Oluşumu Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 13-33. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 33-61. Clark, W. R. and Golder, M. (2017). Principles of Comparative Politics. CQ Press: 145-149. Spruyt, H. (2007). “War, Trade and State Formation” in The Oxford Handbook of Comparative Politics (eds.) Boix, C. and Stokes, S. C. Oxford University Press, 211-235. Tilly, C. (1990). Coercion, Capital, and the European States. Cambridge, MA: Blackwell.
3) Rejimler Required Sources: Pérez-Linán, A. (2020). “Democracies” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 86-102. Wilkinson, S. I. (2013). “India” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 194-235. Recommended Sources: Geddes, B. (2007) “What Causes Democratization?” in The Oxford Handbook of Comparative Politics (eds.) Boix, C. and Stokes, S. C. Oxford University Press, 317-339. Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 53-67. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 135-171. Sözen, Y. (2018). “Siyasi Rejimler: Demokrasiler ve Diğer Sistemler” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (eds.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 46-76. History of Ideas-Talking Politics Podcasts, Tocqueville on Democracy: https://www.talkingpoliticspodcast.com/history-of-ideas Varieties of Democracy Database: https://www.v-dem.net/en/ Direct Democracy Database: https://www.idea.int/data-tools Freedom House Database: https://freedomhouse.org/report/freedom-world Global State of Democracy Indices: https://www.idea.int/data-tools
4) Rejimler Required Sources: Discovery Channel (2016). The King of Communism: Nicolae Ceausescu. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 173-203. Levitsky, S. and Way, L. A. (2002). “The Rise of Competitive Authoritarianism” Journal of Democracy 13, 51-65. Müller, J.W. (2016). What is Populism? “Conclusion: Seven Thesis on Populism”. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 101-103. Recommended Sources: Gürsoy, Y. (2018). “Rejim Değişiklikleri: Otoriterleşme ve Demokratikleşme” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (eds.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 76-103. Wintrobe, R. (2007) “Dictatorship: Analytical Approaches” in The Oxford Handbook of Comparative Politics (eds.) Boix, C. and Stokes, S. C. Oxford University Press, 363-394.
5) Rejimler Required Sources: Netflix (2021). How to Become a Tyrant? Art, D. (2013). “Germany” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 77-114. Robertson, G. (2013). “Russia” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 277-320. Mertha, A. (2013). “China” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 365-407. Osanloo, A. (2013). “Iran” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 407-449. Recommended Sources: National Geographic (2018). Dictator’s Rulebook. Sözen, Y. M. (2008). "Turkey between Tutelary Democracy and Electoral Authoritarianism". Private View, No: 14. Team Populism https://populism.byu.edu/ Global Populism Database https://populism.byu.edu/Pages/Data
6) Seçimler ve Seçim Sistemleri Required Sources: AlJazeera (2020). US Elections 2020: What is Electoral College? https://www.aljazeera.com/news/2020/10/15/us-election-explainer-the-electoral-college Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 245-267. Recommended Sources: Dikici-Bilgin, H. (2018). “Seçimler ve Seçim Sistemleri” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (eds.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 147-169. Electoral Justice Database: https://www.idea.int/data-tools Interactive Overview of Combinations of Electoral Systems and Quota Types: https://www.idea.int/data-tools Voter Turnout Database: https://www.idea.int/data-tools Electoral Integrity Project: https://www.electoralintegrityproject.com/
7) Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri Required Sources: Katz, R. S. (2020). “Political Parties” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 213-231. Caramani, D. (2020) “Party Systems “in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 231-252. Scheiner, E. (2013). “Japan” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 150-194. Recommended Sources: Boix, C. (2007). “The Emergence of Parties and Party Systems” in The Oxford Handbook of Comparative Politics (eds.) Boix, C. and Stokes, S. C. Oxford University Press, 499-521. Kitschelt, H. (2007). “Party Systems” in The Oxford Handbook of Comparative Politics (eds.) Boix, C. and Stokes, S. C. Oxford University Press, 521-554. Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 198-223. Sayarı, S. (2018). “Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (eds.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 123-145. Chapel Hill Expert Survey https://www.chesdata.eu/ Global Party Survey https://www.globalpartysurvey.org/ Manifesto Project https://manifesto-project.wzb.eu/
8) Arasınav
9) Seçim Simülasyonu
10) Anayasalar ve Yargı Required Sources: Stone Sweet, A. (2020) “Constitutions, Rights and Judicial Power” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 159-177. Ansell, B. and Gingrich, J. (2013). “United Kingdom” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 39-77. Recommended Sources: Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 71-90. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 135-171. Comparative Constitutions Project https://comparativeconstitutionsproject.org/ Constitute Project: https://www.constituteproject.org/ Denge ve Denetleme Ağı: https://dengedenetleme.org/ IDEA Constitution Building Project https://www.idea.int/our-work/what-we-do/constitution-building
11) Yürütme ve Bürokrasi Required Sources: Müller, W. C. (2020). “Governments and Bureaucracies” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 139-158. Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 91-103 Bleich, E. (2013). “France” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 114-150. Recommended Sources: Ayan Musil, P. (2018). “Hükümet Sistemleri: Başkanlık Sistemleri ve Parlamenter Sistem” in Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar (eds.) Sayarı, S. and Dikici Bilgin, H. (eds.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 190-209. O’Neil, P. H. (2018). Essentials of Comparative Politics. London: W. W. Norton & Company, 135-171. Party Systems & Governments Observatory: https://whogoverns.eu/ Comparative Political Dataset https://www.cpds-data.org/ European Journal of Political Research - Political Data Yearbook https://ejpr.onlinelibrary.wiley.com/journal/20478852
12) Koalisyon Kurma Simülasyonu
13) Yasama ve Çokkatmanlı Yönetişim Required Sources: Kreppel, A. (2020) “Legislatures” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 119-138. Hooghe, L., Marks, G. and Schakel, A. H. (2020). “Multilevel Governance” in Comparative Politics (ed.) Caramani, D. Oxford: Oxford University Press, 194-210. Martinez-Gallordo, C. (2013). “Mexico” in Case Studies in Comparative Politics Samuels, D. J. (ed.). Pearson, 235-277. Recommended Sources: Newton, K. and Van Deth, J. W. (2010). Foundations of Comparative Politics: Democracies of the Modern World. Cambridge: Cambridge University Press, 105-133.
14) Parlamento'da Siyaset Yapma Simülasyonu
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Caramani, D. (2020). Comparative Politics. (eds.) Oxford: Oxford University Press.
Samuels, D. J. (ed.) (2013). Case Studies in Comparative Politics. Pearson,
Diğer Kaynaklar: Sayarı, S. ve Dikici Bilgin, H. (2018). Karşılaştırmalı Siyaset: Temel Konular ve Yaklaşımlar. (der.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları (5. Baskı).

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ KPÖÇ 1 KPÖÇ 2 KPÖÇ 3 KPÖÇ 4 KPÖÇ 5
1 2 3 4 5 6 1 2 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6
DÖÇ7
DÖÇ8

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Sosyal bilimler alanındaki farklı paradigmalar, temel kuramsal yaklaşımlar ve metodolojileri tanır, 4
2) Kişisel, toplumsal ve akademik etik normları tanır. Uzmanlık bilgisini kamusal yarar bilinciyle kullanır, 2
3) Akademide ve çalışma hayatında olayları düşünümsel bir bakış açısıyla değerlendirir. Biyografik olanı tarihsel olanla ilişkilendirerek sosyolojik olarak yorumlar, 2
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. 3
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6 DÖÇ7 DÖÇ8
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 30.00
Sunum 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 5.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 13 3 39
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 67
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 14 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 28 28
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 62
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 129
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5